Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Söker du svar på en fråga?

Enklaste sättet att få svar snabbt är att ställa din fråga till chattroboten Nova. Du kan också ange ett sökord nedan, eller leta upp svaret i våra guider.

      Har du fått information om årsbesked och kontoutdrag på papper?

      I slutet av juni har de kunder som får sina kontoutdrag och årsbesked på papper fått ett brev om att Nordea kommer sluta skicka dessa via posten för att värna om vår miljö. Dessa kommer istället finnas digitalt när man loggar in via nordea.se. De kunder som använder vår Mobil- och Internetbank får brevet digitalt och notifieras om detta via ett SMS. SMS:et innehåller inga länkar utan enbart information om att ett brev nu finns att läsa digitalt.

      Vanliga frågor just nu

      Kom igång med Mobilt BankID 
      Med Mobilt BankID kan du bland annat logga in i Mobilbanken och Internetbanken, swisha, betala räkningar och deklarera elektroniskt. Kom igång här.Öppnas i nytt fönster

      Se hur du använder våra digitala banktjänster
      Har du nyligen skaffat eller funderar du på hur du kan komma vidare i användandet av våra digitala tjänster? Här har vi samlat fyra instruktionsfilmerÖppnas i nytt fönster som beskriver hur du tryggt och enkelt kan utföra vanliga ärenden digitalt.

      Så här lägger du upp en tillfällig högre beloppsgräns för Swish 
      Du som är över 18 år kan välja att tillfälligt höja din beloppsgräns om du vill skicka mer pengar än vad din vanliga beloppsgräns tillåter. För att lägga upp en tillfälligt högre beloppsgräns behöver du ändra inställningarna för Swish.

      Aktuell information om Corona och din privatekonomi  
      Här hittar du aktuell information om hur du kan tänka kring din privatekonomi i coronatiderÖppnas i nytt fönster.  

      Hjälp en närstående med bankärenden
      När en närstående behöver hjälp med att sköta sina bankärenden finns det flera olika sätt att lösa det på. Här beskriver vi fem olika sättÖppnas i nytt fönster och i vilka situationer de kan vara till hjälp.

      Vad händer vid dödsfall?
      Mitt i sorgen efter ett dödsfall uppstår många praktiska frågor. Här får du veta vad du bör göraÖppnas i nytt fönster och vad som sker automatiskt så allt går så enkelt och smidigt som möjligt i din kontakt med oss på Nordea.

      Många ärenden kan du lösa själv dygnet runt

      De allra flesta bankärenden kan du utföra själv via MobilbankenÖppnas i nytt fönster och InternetbankenÖppnas i nytt fönster. Där får du en bra överblick över konton, kort, lån och sparande. Du kan t.ex:

      • Se saldo och transaktioner
      • Göra betalningar och överföringar
      • Öppna/ stänga bank- och kreditkort för säkra internetköp
      • Se PIN-kod för bank- och kreditkort

      Du kan också sköta många av dina vardagsärenden genom att använda vår automatiska talsvarstjänstÖppnas i nytt fönster.

      BankID och digitala tjänster

      Få svar på hur du skaffar eller förnyar Mobilt BankID och kom igång-guider för våra digitala tjänster.

      Frågor och svar om digitala tjänster

      Betalningar och överföringar

      Få svar på frågor om betalningar och överföringar både inom Sverige och till utlandet.

      Frågor och svar om betalningar och överföringar

      Konton

      Få svar på hur du hittar ditt clearingnummer och information om konton och att byta bank.

      Frågor och svar om konton

      Kort

      Få svar på frågor om våra olika kort och hur du aktiverar ditt kort.

      Frågor och svar om betal- och kreditkort

      Lån och krediter

      Få svar på frågor om Privatlån, Medlemslån och Bil- och fritidslån.

      Frågor och svar om lån och krediter

      Bolån

      Få svar på frågor om bolån och Gröna bolån.

      Frågor och svar om bolån

      Sparande och investeringar

      Få svar på frågor om sparande, Investeringssparkonto (ISK) och Gåvospar.

      Frågor och svar om sparande

      Pension

      Få svar på frågor om det som rör din pension.

      Frågor och svar om pension

      Ungdom och student

      Få svar på frågor om banktjänster för barn, ungdomar och studenter.

      Frågor och svar om tjänster till ungdomar och studenter

      Hittade du inte svaret på din fråga?

      Kundservice hjälper dig när du behöver. Du når oss snabbast och enklast genom Mobilbanken - Kontakt. När du kontaktar oss via Mobilbanken är du redan legitimerad när du kommer fram.

      För vissa ärenden behöver du besöka ett av våra kontor för att få hjälp. Se vilka bankärenden som hanteras på kontor.