Nätbanken – gör dina bankärenden när du vill

I nätbanken kan du göra dina bankärenden när du vill på ett säkert sätt i datorn och surfplattan. Du får en bra överblick över din ekonomi och kan hålla koll på allt från saldo och PIN-kod, till dina lån och ditt sparande.

Gör dina bankärenden i nätbanken

I nätbanken får du snabbt koll på dina konton, lån, kort och sparande. Du uträttar enkelt dina bankärenden när du vill och du kan även skaffa nya kort och konton, starta eller höja ett månadssparande och ansöka om lån. 

Under en övergångsperiod har vi två internetbanker. I första hand ska du använda dig av vår nya nätbank. Den gamla internetbanken finns kvar ett tag till men håller på att fasas ut.  Du behöver använda den gamla internetbanken om du loggar in på någon annans avtal som medanvändare, förmyndare, god man eller förvaltare.  

Det här kan du göra i nätbanken

Betala räkningar och för över pengar

Betala räkningar och för över pengar

  • Betala räkningar.
  • Gör överföringar till egna och andras konton.
  • Redigera, avsluta och lägg till nya autogiron och e-fakturor.
  • Hantera kommande betalningar och dina mottagare.
  • Se och ta bort avvisade betalningar.
  • Se betalningshistorik.
  • Anslut till Swish och hantera inställningarna.

Betalningar och överföringar

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Så här betalar du en räkning/faktura eller gör en överföring till andra konton i Nordea eller till annan bank.

Överföring mellan egna konton

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Så här gör du en överföring mellan egna konton.

Se och hantera kort och konton
Se dina lån
Se och hantera sparande
Ha kontakt med oss
Övrigt

Betala räkningar och för över pengar

  • Betala räkningar.
  • Gör överföringar till egna och andras konton.
  • Redigera, avsluta och lägg till nya autogiron och e-fakturor.
  • Hantera kommande betalningar och dina mottagare.
  • Se och ta bort avvisade betalningar.
  • Se betalningshistorik.
  • Anslut till Swish och hantera inställningarna.

Se och hantera dina kort och konton

  • Se saldo och transaktioner på dina kort och konton.
  • Sök efter enskilda transaktioner på ett konto.
  • Se information om dina konton, exempelvis IBAN.
  • Se information om dina kort, exempelvis kortdetaljer och PIN-kod.
  • Aktivera dina kort.
  • Öppna och stänga kort för internetköp och ändra geografiskt användningsområde. 

Se dina lån

  • Se aktuellt skuldbelopp och amorterat belopp.
  • Se kommande lånebetalning.
  • Se lånedetaljer som ränta, utbetalningsdag och eventuell säkerhet.

Se och hantera ditt sparande

  • Se innehav och värde i fonder, aktier och andra värdepapper.
  • Öppna sparkonto och investeringssparkonto (ISK).
  • Starta och ändra månadssparande i fonder.
  • Köp och sälj fonder, aktier och andra värdepapper.
  • Se dina transaktioner och ordrar.
  • Se innehav och värde på ditt pensionssparande.
  • Gör extrainsättning till ditt pensionskonto.

Ha kontakt med oss

  • Skicka meddelande till oss.
  • Läsa och signera meddelanden och dokument. 
  • Boka Rådgivning Online i upp till tre månader i förväg.

Övrigt

  • Välj själv vad som ska visas på din startsida.
  • Välj/byt personlig kod.
  • Hantera BankID. 
  • Se dina försäkringar.
  • Se och uppdatera dina kontaktuppgifter.
  • Använd nätbanken på engelska.

Skaffa nätbanken

  • Du som är kund hos oss kan skaffa nätbanken i samband med att du loggar in i gamla internetbanken första gången (Mobilt BankID utfärdat av Nordea, QR-läsare eller e-kod behövs).
  • Om du inte är kund hos oss kan du bli kund på nordea.se/blikund (Mobilt BankID behövs), eller genom att besöka något av våra kontorÖppnas i nytt fönster. Där får du hjälp att komma igång med nätbanken. 
Medanvändare

Medanvändare

Om du är myndig kan du ge en annan myndig person rätt att hantera konton, betala räkningar och sköta sparande i aktier och fonder i din internetbank. Den personen kallas medanvändare.

Du bestämmer själv om medanvändaren ska få tillgång till ett eller flera av dina konton.

Om du vill göra någon till medanvändare för din internetbank, kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88.

Nätbanken för unga
Förälder och förmyndare
God man och förvaltare
Priser
Villkor
Tekniska förutsättningar

Nätbanken för unga

Är ditt barn under 18 år får barnet tillgång till nätbanken med ett begränsat utbud av tjänster.

Barnet kan bland annat:

  • göra överföringar mellan egna Nordeakonton
  • se saldo och transaktioner på konton och fonder*
  • se information om kort och kortköp
  • använda vår app mobilbanken.
  • döpa om konton och kort.

Om ditt barn har tillvalet Betalningar kan det också betala räkningar och göra överföringar till andra konton och använda Swish.

*Vilka fonder och konton som visas regleras av föräldrarna. De konton som är registrerade med behörigheten "omyndig själv" visas alltid för barnet. Vill ni ändra detta kan ni kontakta kundservice på 0771-22 44 88 eller besöka närmaste Nordeakontor för att få hjälp.

Skaffa nätbanken till ditt barn

Det finns tre olika sätt att skaffa nätbanken. Välj det sätt som passar dig bäst. 

  • Ring 0771-22 44 88
    Om ni är två föräldrar behöver endast en av er vara kund hos oss och ha ett Mobilt BankID. 
  • Boka ett onlinemöte
    Onlinemöte kan du boka i mobil- eller nätbanken. Om ni är två föräldrar behöver endast en av er vara kund hos oss och ha ett Mobilt BankID. 
  • Besök ett av våra kontor
    Om inte båda föräldrarna kan följa med till kontoret fyller den person som inte kan följa med i en engångsfullmakt (pdf, 99 KB)Öppnas i nytt fönster.

Pris för nätbanken

Att vara ansluten till nätbanken för privatpersoner kostar ingenting. Då kan du logga in och titta på dina konton. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton etc. behöver du tillvalet Betalningar, som ingår i Vardagspaketet. Vardagspaketet är gratis fram tills att du fyller 22 år eller så länge du är student och får in CSN-insättning. Ordinarie pris för Vardagspaketet är 39 kronor per månad.

Tjänster som exempelvis Utlandsbetalningar är separat prissatta.

Om du saknar Mobilt BankID eller kortläsare behöver du en QR-läsare för att kunna logga in och signera uppdrag i nätbanken.

Tekniska förutsättningar

För att använda nya nätbanken behöver du en webbläsare, som till exempel Chrome, Firefox, Edge eller Safari.

Operativsystem och webbläsare

Windows 7

  • Google Chrome senaste versionen

Windows 10

  • Firefox senaste versionen
  • Google Chrome senaste versionen
  • Microsoft Edge senaste versionen

Apple macOS 10.10 eller nyare

  • Safari senaste versionen
  • Firefox senaste versionen
  • Google Chrome senaste version

Linux Ubuntu, senaste versionen

  • Firefox senaste versionen

Logga in

Gör dina bankärenden i datorn eller surfplattan.

Logga in i nätbanken Öppnas i nytt fönster