Tips om du får vit/tom sida vid användning av nätbanken eller Nordea Business

  • Uppdatera virusskydd och webbläsare till den senaste versionen.
  • Kontrollera att Nordeas webbplatser tillåts i virusskydd och webbläsare.

Tekniska förutsättningar

För att använda nya nätbanken behöver du en webbläsare, som till exempel Chrome, Firefox, Edge eller Safari.

Operativsystem och webbläsare

Windows 8, Windows 10

  • Firefox senaste versionen
  • Google Chrome senaste versionen
  • Microsoft Edge senaste versionen

Apple macOS 11 och iOS 12 eller nyare

  • Safari senaste versionen
  • Firefox senaste versionen
  • Google Chrome senaste version

Linux Ubuntu, senaste versionen

  • Firefox senaste versionen

Töm cache och cookies

Visar webbsidan något felmeddelande som exempelvis att sidan kan inte visas eller om inget händer när du klickar på logga in kan du testa att rensa cache och cookies. Se instruktioner för respektive webbläsare. 

Google Chrome

  1. Välj de tre punkterna i högra hörnet.  
  2. Välj ”Fler verktyg”. 
  3. Välj ”Ta bort webbinformation".

Ett popupfönster öppnas med förifyllda objekt att rensa bort. Se till att rutorna ”Cachade bilder och filer” och "Cookies och andra webbplatsdata" är ikryssade. Välj från "tidens början" och klicka på ”Rensa webbinformation”. Starta sedan om webbläsaren.

Mozilla Firefox

  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren.
  2. Välj Rensa ut tidigare historik.
  3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik.
  4. Markera Kakor och Cache.
  5. Tryck på Ta bort.

Safari för Mac

  1. Tryck på Safari överst i webbläsaren.
  2. Välj Inställningar.
  3. Klicka på Integritetsskydd.
  4. Klicka på Hantera webbplatsdata.
  5. Klicka på Ta bort alla webbplatsdata.
  6. Klicka Ta bort nu på följdfrågan.

Om du blivit felaktigt utloggad

Om du blir utloggad och får meddelandet ”Du har blivit utloggad eftersom du inte har använt nätbanken på 5 minuter”, även fast det inte har gått 5 minuter kan du prova att:

  1. Tömma cache och cookies. 
  2. Återställa webbläsaren.
  3. Prova en annan webbläsare.

Har du glömt koden till ditt mobila BankID?

Om du har glömt din säkerhetskod behöver du skaffa ett nytt mobilt BankID på samma sätt som om giltighetstiden har gått ut.

Så här skaffar du nytt mobilt BankID

Spärra ditt mobila BankID

Du ska genast spärra ditt BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.

Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att klicka på knappen "Skaffa och hantera BankID" och välj sedan "Se eller spärra BankID".

Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Har du råkat spärra din KortPIN i kort- eller QR-läsaren?

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kort- eller QR-läsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kort- eller QR-läsare. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du ett inloggningskort med tillhörande PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram.