Har du problem med att logga in och använda nätbanken?

Här får du hjälp om du har tekniska problem, har glömt koden till ditt Mobila BankID eller råkat spärra din KortPIN.

Har du glömt koden till ditt Mobila BankID?

Om du har glömt din säkerhetskod behöver du skaffa ett nytt Mobilt BankID på samma sätt som om giltighetstiden har gått ut.

Så här skaffar du nytt Mobilt BankID

Spärra ditt Mobila BankID

Ring oss på 08-402 57 10, eller logga in i nätbanken. Klicka på länken "Hantera BankID" under menyn "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas. Klicka sedan på "Hantera BankID" och ”Visa och spärra BankID”. 

Spärra alltid ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, till exempel om din mobil har blivit stulen.

Har du råkat spärra din KortPIN i kort- eller QR-läsaren?

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kort- eller QR-läsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kort- eller QR-läsare. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du ett inloggningskort med tillhörande PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram. 

Så här låser upp PIN-koden på ditt inloggningskort

Töm cache och cookies

Visar webbsidan något felmeddelande som exempelvis att sidan kan inte visas eller om inget händer när du klickar på logga in kan du testa att rensa cache och cookies. Se instruktioner för respektive webbläsare. 

Google Chrome

  1. Välj de tre punkterna i högra hörnet  
  2. Välj ”Fler verktyg” 
  3. Välj ”Ta bort webbinformation"

Ett popupfönster öppnas med förifyllda objekt att rensa bort. Se till att rutorna ”Cachade bilder och filer” och "Cookies och andra webbplatsdata" är ikryssade. Välj från "tidens början" och klicka på ”Rensa webbinformation”. Starta sedan om webbläsaren.

Mozilla Firefox

  1. Tryck på Verktyg överst i webbläsaren
  2. Välj Rensa ut tidigare historik
  3. Under Tidsintervall att ta bort, välj All historik
  4. Markera Kakor och Cache
  5. Tryck på Ta bort

Safari för Mac

  1. Tryck på Safari överst i webbläsaren
  2. Välj Inställningar
  3. Klicka på Integritetsskydd
  4. Klicka på Ta bort alla webbplatsdata.
  5. Klicka Ta bort nu på följdfrågan.

Om du blivit felaktigt utloggad

Om du blir utloggad och får meddelandet ”Du har blivit utloggad eftersom du inte har använt nätbanken på 5 minuter”, även fast det inte har gått 5 minuter kan du prova att:

  1. Tömma cache och cookies. 
  2. Återställa webbläsaren.
  3. Prova en annan webbläsare.