Betala senare

Upp till 55 dagars räntefri kredit

Smarta försäkringar

Reseförsäkring, leverans- och allriskförsäkring ingår

Håll koll i appen

Se PIN-kod, spärra kortet och gör extra inbetalning i appen eller nätbanken

Våra betal- och kreditkort

Vi har betal- och kreditkort som är anpassade till olika ändamål. Med alla våra kreditkort betalar du dina inköp i efterskott mot faktura. Du har upp till 55 dagars räntefri kredit. Väljer du att betala hela fakturan så betalar du ingen ränta. Du kan även välja att delbetala fakturan.

mini varningstriangelAtt låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se

  • Nordea Gold
  • Nordea Premium
  • Nordea Gold
  • Nordea Premium
Nordea-GoldNordea GoldNordea GoldNordea-PremiumNordea PremiumNordea Premium
Årsränta vid delbetalning Årsränta vid delbetalning
Årsränta vid delbetalning Årsränta vid delbetalning Årsränta vid delbetalning - 11,30 %Årsränta vid delbetalning - 11,30 %
Antal räntefria dagar Antal räntefria dagar
Antal räntefria dagar Antal räntefria dagar Antal räntefria dagar - Upp till 55 dagarAntal räntefria dagar - Upp till 55 dagar
Övre kreditgräns Övre kreditgräns
Övre kreditgräns Övre kreditgräns Övre kreditgräns - 100 000 kronorÖvre kreditgräns - 100 000 kronor
Minsta delbetalning Minsta delbetalning
Minsta delbetalning Minsta delbetalning Minsta delbetalning - 5 %, minst 150 kronorMinsta delbetalning - 5 %, minst 150 kronor
Fyra fria loungebesök per år Fyra fria loungebesök per år
Fyra fria loungebesök per år Fyra fria loungebesök per år Fyra fria loungebesök per år Check Mark NejFyra fria loungebesök per år Check Mark Ja
Kompletterande reseförsäkring giltig Kompletterande reseförsäkring giltig
Kompletterande reseförsäkring giltig Kompletterande reseförsäkring giltig Kompletterande reseförsäkring giltig - 60 dagarKompletterande reseförsäkring giltig - 90 dagar
Allriskförsäkring Allriskförsäkring
Allriskförsäkring Allriskförsäkring Allriskförsäkring - Gäller i 5 årAllriskförsäkring - Gäller i 5 år
Leveransförsäkring Leveransförsäkring
Leveransförsäkring Leveransförsäkring Leveransförsäkring - Täcker varor upp till 25 000 kronorLeveransförsäkring - Täcker varor upp till 30 000 kronor
Årsavgift Förmånskund Årsavgift Förmånskund
Årsavgift Förmånskund Årsavgift Förmånskund Årsavgift Förmånskund - Ingår i VardagspaketÅrsavgift Förmånskund - 1 200 kronor
Årsavgift Premiumkund Årsavgift Premiumkund
Årsavgift Premiumkund Årsavgift Premiumkund Årsavgift Premiumkund - Ingår i VardagspaketÅrsavgift Premiumkund - 600 kronor
Läs mer om Nordea GoldLäs mer om Nordea GoldLäs mer om Nordea PremiumLäs mer om Nordea Premium

Beställ nytt kreditkort

Du kan ansöka om ett nytt kreditkort i appen eller nätbanken. Du behöver vara 18 år för att ansöka om ett kreditkort. Vi gör en kreditprövning i samband med kortansökan.

I appen

  1. Logga in i appen.
  2. Tryck på Tjänster och sedan Kreditkort och bankkort.
  3. Tryck på Nordea Gold eller Nordea Premium och sedan på Ansök om Nordea Gold eller Ansök om Nordea Premium.

I nätbanken

Logga in i nätbanken och ansök om Nordea GoldÖppnas i nytt fönster eller ansök om Nordea PremiumÖppnas i nytt fönster.


Spärra kort och beställ nytt kort

Har ditt kort blivit stulet, försvunnit eller om någon obehörig har använt det, ska du spärra kortet på en gång. Du spärrar ditt kort snabbast i appen. Det nya kortet kommer inom 4-7 vardagar.

I appen

  1. Logga in i appen.
  2. Under Konton och kort, tryck på kortet du vill spärra. Ser du inte kortet där, tryck på Visa alla konton och kort.
  3. Tryck på Säkerhet, sedan Spärra kortet och följ instruktionerna.

I nätbanken

Logga in i nätbanken och spärra kortetÖppnas i nytt fönster.


Är ditt kreditkort trasigt?

Om ditt kreditkort är trasigt behöver du ett nytt. Ring Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss. 

Om du behöver byta ut ditt kort innan giltighetstiden går ut kostar det 100 kronor.

Aktivera utbyteskort för kreditkort

Utbyteskortet är ett kort med ny giltighetstid och som ersätter det kort du redan har. Kortet aktiveras automatiskt i samband med ditt första köp.

Aktivera utbyteskortet via köp i butik

Godkänn köpet genom att sätta in kortet i kortterminalen och slå kortets PIN-kod.

Aktivera utbyteskortet via uttag i automat

Godkänn uttaget genom att slå kortets PIN-kod. 

Kom ihåg att om du aktiverar ditt kreditkort i en uttagsautomat tillkommer en avgift på för närvarande 40 kronor.

Har du glömt din PIN-kod?

Du kan se PIN-koden snabbt och enkelt direkt i appen och nätbanken.

Aktivera nytt kreditkort i appen

  1. Logga in i appen. 
  2. Tryck på kortet du vill aktivera.
  3. Tryck på Säkerhet
  4. Tryck på Aktivera kort
  5. När knappen blir grön är kortet aktiverat. 

Första gången du använder ditt nya kort sätter du in det i butikens kortterminal och godkänner köpet med din PIN-kod. Därefter kan du även blippa kortet.

Har du inte appen?

Aktivera nytt kreditkort i nätbanken

  1. Logga in i nätbanken.
  2. Gå till fliken Ekonomi och sedan Kort.
  3. Välj kortet du vill aktivera.
  4. Klicka på Aktivera kort.
  5. Klicka på Ja. Nu är kortet aktiverat.

Första gången du använder ditt nya kort sätter du in det i butikens kortterminal och godkänner köpet med din PIN-kod. Därefter kan du även blippa kortet.

När ditt kreditkort går ut

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Vi skickar ut ett nytt kort innan ditt gamla slutar fungera. 

Vi skickar ut ett nytt kort innan ditt gamla går ut

Ditt kort har en giltighetstid på cirka 4 år. På kortets baksida under kortnumret ser du kortets giltighetstid, exempelvis 11/26. Det betyder att du kan göra köp och uttag med ditt kort till och med 30 november 2026. 

Du får ett utbyteskort ungefär 3–6 veckor innan ditt nuvarande kort slutar fungera. Du behöver alltså inte kontakta oss för att få ett nytt kort.

Utbyteskort för kreditkort behåller samma PIN-kod och kortnummer

Utbyteskort för kreditkorten Nordea Gold och Nordea Premium behåller samma kortnummer som ditt nuvarande kort men får ett nytt CVC-kod. Du behåller din PIN-kod.

Det kan hända att du behöver uppdatera dina kortuppgifter för prenumerationer och abonnemang. 

Vi skickar ut inaktiva kort

För din säkerhet skickar vi ut inaktiva kort. Det innebär att du behöver aktivera kortet innan du kan börja handla med det.

Så betalar du din kreditkortsfaktura

En gång i månaden kring den femte får du din e-faktura. På din e-faktura kan du se din totala skuld. 

Du kan själv välja om du vill betala hela skulden eller delbetala, genom att ändra beloppet. Du ser lägsta belopp att betala (minst 5 procent, lägst 150 kronor av beloppet) genom att öppna specifikationen. Se instruktioner nedan hur du hittar dit. 

Väljer du att betala hela beloppet, tillkommer ingen ränta. Om du vill delbetala, bestämmer du själv återbetalningstiden och delbetalar till en av marknadens lägsta räntor. Du har alltid upp till 55 räntefria dagar. 

Vill du betala innan kortfakturan kommer?

Via funktionen Betala tillbaka kan du snabbt och smidigt göra en extra inbetalning på ditt kreditkort. Du väljer själv vilket belopp du betalar.

Betala tillbaka kreditkortsfaktura i appen

I appen

  1. Logga in i appen.
  2. Tryck på Konton och kort. Om du inte ser kortet där, klicka på Visa alla konton och kort.
  3. Tryck på det kreditkort du vill betala in på  och välj Betala tillbaka.
  4. Du ser din utnyttjade kredit och annan viktig information – tryck på Betala tillbaka.
  5. Välj frånkonto, fyll i önskat belopp att betala och välj Fortsätt för att signera betalningen.

I nätbanken

  1. Logga in i nätbanken och betala tillbakaÖppnas i nytt fönster
  2. Klicka på kortet du vill betala in på och sedan på knappen Betala tillbaka.
  3. Du ser din utnyttjade kredit och annan viktig information. Välj frånkonto, fyll i önskat belopp du vill betala tillbaka och välj förfallodag.
  4. Klicka på Signera betalning för att betala.
  5. Klart!

Om du betalar in pengar så saldot på kortet blir positivt, betalar vi inte ut någon ränta. Du får ingen avisering för extrainbetalning, utan insättningen framgår av nästa kontoutdrag.

Försäkringar ingår när du betalar med ditt kreditkort

När du betalar ditt köp med något av våra kreditkort ingår försäkringar från Moderna försäkringar.

Reseförsäkring

Om du betalar mer än hälften av din resa med kreditkortet ingår en kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd

Försäkringen gäller familjemedlemmar som är skrivna på samma adress. Som familjemedlem räknas make/maka/registrerad partner eller sambo, samt hemmavarande barn under 23 år.

Självriskskydd bilbärgning och assistans

Självriskskydd gäller om du får en skada på din bil som gör att du behöver bilbärgning eller assistans. Självriskskyddet ersätter självriskkostnaden med upp till 2 000 kronor. Det gäller när du har tankat och betalat minst 20 liter drivmedel med ditt kreditkort. 

Allriskförsäkring

Om du handlar hemelektronik eller hushållsmaskiner för minst 2 000 kronor ingår en allriskförsäkring. Du behöver betala hela beloppet med ditt kreditkort för att försäkringen ska gälla.

Leveransförsäkring

Om du handlar en vara på nätet för minst 1 000 kronor ingår en  leveransförsäkring. Du behöver betala hela beloppet med ditt kreditkort för att försäkringen ska gälla.

Hole in one

Försäkringen gäller när du spelar minst 9 hål med godkänd markör på hemmabana, vid deltagande i golftävling eller annan bana. Försäkringen gäller när du har betalat din greenfee med Nordea Gold eller Nordea Premium.

Betala med kreditkort utomlands

Du kan betala med kreditkorten Nordea Gold, Nordea Premium och Nordea Credit utomlands.

För att korten ska fungera utomlands behöver det vara öppet för rätt användnings­område. Du ändrar användningsområdet i appen eller nätbanken.

I appen

  1. Logga in i appen.
  2. Under Konton och kort, tryck på kortet du vill ändra inställning på. Ser du inte kortet där, tryck på Visa alla konton och kort.
  3. Välj Inställningar, klicka på Användningsområde och bocka i önskat användningsområde och spara.

I nätbanken

  1. Logga in i nätbanken och ändra användningsområdeÖppnas i nytt fönster.
  2. Klicka på kortet det gäller.
  3. Välj Ändra till höger om Användningsområde.
  4. Bocka i önskat användningsområde och Spara.

Betala i landets lokala valuta

När du betalar med kortet utomlands är det bäst att betala i landets lokala valuta. Då får du bättre växlingskurs och slipper extra avgifter från säljstället.

Mer information om finns på sidan Betala med kort utomlands.


Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands?

På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet. Kontantuttag i både Sverige och utomlands kostar 2 %, minst 40 kronor (utöver valutaväxlingspåslag).

Behöver du ett extrakort?

Ett extrakort är ett kort du kan ge en familjemedlem eller annan person. Det har samma förmåner som huvudkortet. 

När du handlar med ett extrakort kopplat till ett kreditkort visas transaktionerna på samma faktura som inköpen med huvudkortet.

Ett extrakort ingår i alla våra kreditkort utan extra kostnad. 

Ring och ansök om extrakort

Ring Kundservice på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster för att ansöka om ett extrakort till ditt kreditkort. Det är du som är huvudkortinnehavare som kan ansöka om ett extrakort.

Vanliga frågor om kreditkort