Mobilbanken – appen för dina bankärenden

Håll koll på din ekonomi och gör dina bankärenden i mobilen var du än är. Logga in med FaceID eller TouchID, scanna och betala dina räkningar eller chatta med oss. Via appen får du tillgång till en rad smidiga tjänster som är anpassade för mobilen.

Gör dina bankärenden enklast i mobilbanken

I mobilbanken får du en bra överblick över dina konton, lån, kort och sparande. Du uträttar snabbt och enkelt dina bankärenden direkt i mobilen. Du kan bland annat skanna in pappersräkningar, göra överföringar och betalningar samt öppna och stänga ditt kort för säkra internetköp.

För att kunna använda mobilbanken behöver du en iPhone, Android eller iPad, som du kan ladda ner appar på.  

Första gången du loggar in i appen behöver du logga in med ett Mobilt BankID. Därefter kan du välja att logga in med din personliga kod, TouchID eller FaceID. Du behöver Mobilt BankID när du signerar uppdrag i mobilbanken. Så skaffar du Mobilt BankID

Ladda ner vår Användarguide Nordeas mobilbank (pdf, 915 KB)Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg guider för att komma igång med mobilbanken.

Funktioner i appen

Vi har aktiva användare av mobilbanken i olika åldrar. Och beroende på hur de använder appen i vardagen har alla sina egna favoritfunktioner. Vilken är din?

Vi utvecklar och uppdaterar appen löpande. Här kan du se några av de senaste nyheterna.

Betala dina räkningar

Betala räkningar

  • Betala räkningar (inklusive e-fakturor) och göra överföringar.
  • Ställa in automatisk signering av e-fakturor under Betalningar/Hantera e-fakturamottagare.
  • Redigera, avsluta och lägga till nya autogiron. 
  • Välja ett konto för betalningar och överföringar. Gå in under Inställningar på det konto du vill ha som förvalt konto.
  • Använda QR-kodläsare eller fakturaskanner för pappersräkningar.
  • Se kommande betalningar och hantera dina mottagare.
  • Se och ta bort avvisade betalningar.
  • Hantera avtal för Swish och ändra Swishinställningar via Swish-ikonen.
Hantera kort och konton
Se dina lån
Följ ditt sparande
Få koll på pengarna
Kontakta oss via appen
Övrigt

Få koll på pengarna

På fliken Få koll kan du se vad dina pengar går till. Du får bättre koll på inkomster och utgifter genom att se var och på vad du spenderar dina pengar. 

Mobile 2.0 Få koll

Inställningar

Under Inställningar uppe till höger kan du ändra vilken period du vill att uppföljningen ska gälla och vilka konton och kort du vill följa. Har du flera banker som du har anslutit till mobilbanken, kan du välja om du vill följa även de kontona och korten.

Om du har gemensamma konton och kort, kan du ange dessa som gemensamma under Inställningar. Det innebär att endast hälften av utgifterna/inkomsterna för det valda kontot tas med i uppföljningen. Det ger dig en mer träffsäker och rättvis bild av din ekonomi.

Inkomster och utgifter

Under rubrikerna Inkomster och Utgifter samlas dina inkomster och utgifter i olika kategorier för att du ska få bättre förståelse för din ekonomi. Om du tycker någon utgift har hamnat fel, kan du själv ändra vad som ingår i kategorierna. 

Budget

Du kan göra egna budgetar utifrån de olika utgiftskategorierna. Kanske vill du hålla koll på dina elkostnader eller fikautgifter och se om det finns pengar att spara? Välj en eller flera utgiftskategorier som du vill följa upp månadsvis. 

Så här enkelt gör du en budget:

  1. Gå in på fliken Få koll.
  2. Tryck på Gör budget under rubriken Budgetar.
  3. Ge budgeten ett namn, ange den maximala summan för budgeten och välj vilka utgifter du vill ska ingå.
  4. Tryck på Bekräfta och sedan Gör budget.
Nu kan du hålla koll på din budget och se om du följer den!

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Tekniska förutsättningar

Tekniska förutsättningar

Mobilbanken (Nordea Mobile Sverige)

  • Appen för iPhone och iPad är gjorda för iOS 11.0 eller senare versioner.
  • Appen för Android är gjord för OS 5 och senare versioner. 

Vi har för närvarande inte support för Android-surfplattor och Huawei-mobiltelefoner. Vi rekommenderar därför att du för dessa enheter använder Nordeas nya nätbank via enhetens webbläsare.

Pris
Villkor och personuppgifter

Pris för appen

Att vara ansluten till appen för privatpersoner kostar ingenting. Då kan du logga in och titta på dina konton. 

För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton etc., behöver du tillvalet Betalningar, som ingår i Vardagspaketet. Vardagspaketet är gratis fram tills att du fyller 22 år eller så länge du är student och får in CSN-insättning. Ordinarie pris för Vardagspaketet är 39 kronor per månad. 

Tjänster som exempelvis Utlandsbetalningar är separat prissatta. 

Börja använda mobilbanken

Ladda ner appen i App Store eller Google Play.

Ladda ner appen