Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Personlig kod

Vad är en personlig kod?

Code stars on devicesPersonlig kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda vid inloggning till Mobilbanken, i Talsvar och för identifiering när du ringer till Kundservice. Den personliga koden kan även användas för att skaffa Mobilt BankID. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID.Öppnas i nytt fönster

Den personliga koden är viktig att lägga på minnet. Med hjälp av den kan du alltid ladda ner ett nytt Mobilt BankID i de fall ditt nuvarande Mobila BankID gått ut eller behöver spärras.

Personlig kod ska inte förväxlas med PIN-koden till ditt bank-, kreditkort, eller den säkerhetskod som du använder vid identifiering och underskrift med Mobilt BankID.

Så här skaffar eller byter du en personlig kod 

  • I Mobilbanken loggar du in och klickar sedan på ”Visa mer”, därefter väljer du ”Inställningar" och "Personlig kod".
  • I Internetbanken Privat loggar du in och klickar sedan på "Inställningar", och därefter ”Välj personlig kod”.
  • För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#. 

Om du saknar möjlighet att logga in och välja personlig kod är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

Allmänna villkor för Nordea via Internet och telefon (pdf, 133 KB)Öppnas i nytt fönster.