Vad är en personlig kod?
Personlig kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda vid inloggning till mobilbanken, i talsvarstjänsten eller som identifiering när du ringer till Kundservice. Den personliga koden kan även användas för att skaffa Mobilt BankID. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID.Öppnas i nytt fönster
Den personliga koden är viktig att lägga på minnet. Med hjälp av den kan du alltid ladda ner ett nytt Mobilt BankID i de fall ditt nuvarande Mobila BankID gått ut eller behöver spärras.
Personlig kod ska inte förväxlas med PIN-koden till ditt bank-, kreditkort, eller den säkerhetskod som du använder vid identifiering och underskrift med Mobilt BankID.
Så här skaffar eller byter du en personlig kod
- I mobilbanken loggar du in och klickar sedan på ”Profil”, därefter väljer du ”In- och utloggning" och sedan "Personlig kod".
- I nätbanken loggar du in och klickar på "Välj personlig kod" under "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas, där du kan välja en ny personlig kod.
- För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#.
Om du saknar möjlighet att logga in och välja personlig kod är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.
Allmänna villkor för Nordea via Internet och telefon (pdf, 133 KB)Öppnas i nytt fönster.