Har du en ny mobil/surfplatta?
Skaffa Mobilt BankID från Nordea för första gången?
Håller giltighetstiden för ditt mobila BankID på att gå ut?
Har giltighetstiden för ditt mobila BankID gått ut?

Så skaffar du Mobilt BankID till en ny mobil/surfplatta när du har kvar ett BankID

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen "Skaffa Mobilt BankID" nedan från din nya mobil/surfplatta. Följ flödet och legitimera dig med ditt mobila BankID utgivet av Nordea på din gamla mobil/surfplatta. Välj alternativet "Mobilt BankID på annan enhet".
  3. Ta fram din gamla enhet. Öppna BankID-appen och klicka på "Scanna QR-kod". Rikta den gamla telefonen mot QR-koden på den nya enheten. Klicka på ”Identifiera med säkerhetskod” och skriv in din säkerhetskod. Det är samma kod som du använt till ditt befintliga BankID. Klicka sedan på ”Identifiera ”. Nu går du vidare i din nya mobil/surfplatta. 
  4. Läs, godkänn och klicka på Fortsätt. Signera villkoren i din gamla mobil/surfplatta. Gör på motsvarande sätt som i steg 3 för att scanna QR-koden och skriva under med din säkerhetskod. Nu går du vidare i din nya mobil/surfplatta. 
  5. Du skickas automatiskt vidare till bankid.com i din nya mobil där du klickar på knappen ”Hämta BankID”. 
  6. Klicka sedan på knappen "Starta", då länkas du vidare till BankID-appen.
  7. Bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din nya telefon. 
  8. Välj en säkerhetskod med minst 6 siffror. Du kan använda samma kod du tidigare haft.
  9. Aktiveringen är nu klar och du kan stänga ned BankID-appen.

Om du inte längre använder ditt BankID som du har på din gamla mobil eller surfplatta, är det viktigt att du spärrar det. Se hur du spärrar ditt gamla BankID.

Så skaffar du Mobilt BankID till din nya mobil/surfplatta när du inte har kvar ett BankID

Om du har blivit av med din mobiltelefon som du hade ditt BankID på, behöver du din personliga kod för att kunna skaffa ett nytt. Gör såhär:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen "Skaffa Mobilt BankID" nedan. Legitimera dig med din personliga kod. Följ sedan flödet nedan:
  3. Klicka på knappen "Beställ bekräftelsekod" och följ instruktionen. Tänk på att ange ditt mobilnummer med + och landsnummer.
  4. Läs, godkänn och signera villkoren genom att ange bekräftelsekoden.
  5. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen.
  6. Aktiveringen skiljer sig åt beroende på om du gör den från mobil enhet eller från dator. 


    Mobiltelefon/surfplatta:
     Klicka på länken som startar BankID-appen och tryck på knappen "Aktivera BankID".

    Dator: Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter.

    När du aktiverar ditt BankID behöver du bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella ID-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din nya telefon. 

  7. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.
  8. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt nya mobila BankID.

Om du har blivit av med din enhet med ett giltigt BankID på, är det viktigt viktigt att du spärrar det. Se hur du spärrar ditt gamla BankID.

Så skaffar du Mobilt BankID från Nordea för första gången

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen "Skaffa Mobilt BankID" nedan. Legitimera dig med din personliga kod. Följ sedan flödet:
  3. Klicka på knappen "Beställ bekräftelsekod" och följ instruktionen. Tänk på att ange ditt mobilnummer med + och landsnummer.
  4. Läs, godkänn och signera villkoren genom att ange bekräftelsekoden.
  5. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen. 
  6. Aktiveringen skiljer sig åt beroende på om du gör den från dator eller från mobil enhet. 

    Dator: Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter.

    Mobiltelefon/surfplatta:
     Klicka på länken som startar BankID-appen och tryck på knappen "Aktivera BankID".     

    När du aktiverar ditt BankID behöver du bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din telefon.
  7. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.

Nu är du redo att använda ditt mobila BankID.

Så förnyar du ditt mobila BankID innan giltighetstiden går ut

  1. Sätt igång genom att klicka på knappen "Förnya Mobilt BankID" nedan. Legitimera dig med ditt befintliga mobila BankID utgivet av Nordea. Följ sedan flödet:
  2. Läs, godkänn och signera villkoren.
  3. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen. Välj alternativet "Ersätt BankID", då spärras ditt befintliga BankID automatiskt.
  4. Aktivera ditt BankID genom att klicka på länken som startar BankID-appen.

    När du aktiverar ditt BankID behöver du bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din telefon. 
  5. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.

Nu är du redo att använda ditt nya mobila BankID.

Så skaffar du Mobilt BankID när giltighetstiden har gått ut

  1. Sätt igång genom att klicka på knappen "Skaffa Mobilt BankID" nedan. Legitimera dig med din personliga kod. Följ sedan flödet:
  2. Klicka på knappen "Beställ bekräftelsekod" och följ instruktionen.  Tänk på att ange ditt mobilnummer med + och landsnummer.
  3. Läs, godkänn och signera villkoren genom att ange bekräftelsekoden.
  4. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen. 
  5. Aktiveringen skiljer sig åt beroende på om du gör den från mobil enhet eller från dator. 


    Mobiltelefon/surfplatta:
     Klicka på länken som startar BankID-appen och tryck på knappen "Aktivera BankID".

    Dator:
     Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter.

    När du aktiverar ditt BankID behöver du bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella ID-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din telefon. 

  6. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.

Nu är du redo att använda ditt nya mobila BankID.

Så använder du Mobilt BankID

  1. Öppna den webbsida där du vill logga in.

  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer eller skanna QR-kod och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din PIN-kod. Klart – nu är du inloggad! 

Vanliga frågor om Mobilt BankID

Se eller spärra BankID
Priser och villkor
Tekniska krav för Mobilt BankID
Felsökning Mobilt BankID
ID-kontroll
Säkerhetstips

Spärra BankID

Du ska genast spärra ditt BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.

Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att klicka på knappen "Skaffa och hantera BankID" och välj sedan "Se eller spärra BankID".

Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Se dina BankID

Klicka på knappen "Skaffa och hantera BankID" och välj "Se eller spärra BankID". Där ser du dina giltiga och spärrade BankID samt de som löpt ut under de senaste fyra åren.

Tekniska krav

Allmänna förutsättningar 

  • Ha ett svenskt personnummer.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

QR-kod

Systemkrav

Aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster finns på BankID:s hemsida.

Giltighetstid på Mobilt BankID

Ett Mobilt BankID från Nordea är giltigt i fem år.

Antal mobila BankID

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga mobila BankID.

Problem med BankID-appen för kunder med Android

Om du har en enhet med Android där BankID-appen inte kan öppnas eller användas behöver du uppdatera Androids operativsystem.

Så här uppdaterar du Androids operativsystem:

  • Gå in i Play Butik-appen
  • Tryck på de tre strecken i vänstra hörnet (är du inloggad i Google trycker du på din initial längst upp till höger)
  • Välj ”Mina appar och Spel” och ”Uppdatera alla” (grön knapp)

Om det här inte fungerar behöver du manuellt söka efter appen Android System WebView i sökrutan i Play-appen och uppdatera den separat.

Felet är orsakat av Google och drabbar många olika appar, däribland Mobilt BankID. Mer teknisk information finns på Googles webbsidaÖppnas i nytt fönster

Felsökning för Mobilt BankID

Problem att ladda ner BankID appen

Kontrollera att din mobiltelefon eller surfplatta uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster.

Inloggnings och signeringsproblem

Ifall du har inloggnings eller signeringsproblem där webbläsaren på datorn står och ”snurrar” efter angiven säkerhetskod i appen kan du prova följande:

  1. Ifall du använder Windows 10 går det inte att använda webbläsaren Edge utan du behöver använda Internet Explorer, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  2. Rensa cache och cookies i webbläsaren. Alternativt återställ webbläsaren. Tänk på att vid återställande av webbläsaren försvinner anpassade inställningar, eventuella plugins och sparade favoriter.

Problem i BankID-appen

  1. Kontrollera att anslutningen till internet i telefonen eller surfplattan är aktiverad. Om du är uppkopplad via mobilnätet så kan du testa att istället ansluta via trådlöst nätverk.
  2. TestaÖppnas i nytt fönster ditt mobila BankID.
  3. Starta om BankID-appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök sedan på nytt.
  4. Kontrollera giltighetstiden på ditt mobila BankID genom att i appen klicka på inställningar och därefter ditt namn.
  5. Ifall det anges att en inloggning redan pågår eller att tidsgränsen är överskriden behöver du avsluta BankID-appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök därefter på nytt.

ID-kontroll

För din säkerhet

För att skydda Nordeas kunder och förhindra att Mobilt BankID stjäls av bedragare behöver man alltid göra en ID-kontroll i BankID-appen när Mobilt BankID ska skaffas eller förnyas. Detta gör vi för att värna om din säkerhet och vara säkra på att vi ger ut BankID till rätt person. 

Så här gör du

ID-kontrollen gör du genom att skanna (läsa av) ditt svenska pass alternativt svenska nationella ID-kort när du ska skaffa eller förnya Mobilt BankID, det gäller alltså även om du haft Mobilt BankID sen tidigare. 

Det här behöver du

För att kunna göra en ID-kontroll behöver du ha svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort tillgängligt när du skaffar eller förnyar Mobilt BankID. När du laddar ner Mobilt BankID får du instruktioner om hur du ska göra. Kontrollen innebär att du skannar din ID-handling med mobilens kamera och blippar ditt svenska pass eller svenska nationella ID-kort.  

Körkort fungerar ej

Anledningen till att körkort och andra ID-kort inte kan användas för ID-kontroll i BankID-appen beror på att dessa inte är tillräckligt säkra och att det inte går att elektroniskt utläsa någon information från eventuella chip. Nordea och flera andra banker som ger ut BankID har infört denna ID-kontroll.

Om du saknar svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort utgivna ansöker du om ett hos PolisenÖppnas i nytt fönster

Säkerhetstips: Tillåt BankID att skicka notiser och använda platsinformation

Notiser

Vi rekommenderar att du har notiser aktiverat. Då skickas notiser när exempelvis ett nytt BankID laddas ner på en annan mobil eller surfplatta. Om det inte är du som har gjort nedladdningen ska du omedelbart kontakta oss.

Platsinformation

Vi rekommenderar också att du tillåter BankID att använda din platsinformation när appen används. Det höjer säkerheten för dig när du laddar ner eller använder BankID och vi kan då skydda dig bättre. 

Informationen om var du befinner dig registreras bara när du använder ditt BankID. Självklart används informationen endast för din säkerhets skull.

Hur gör jag?

När du installerar BankID första gången på en mobil eller surfplatta får du frågan om du ska tillåta notiser och platsinformation. 

Om du redan använder BankID kan du aktivera notiser och platsinformation under mobilens/surfplattans Inställningar.

Skaffa och hantera Mobilt BankID

När du klickat på knappen behöver du legitimera dig med BankID eller personlig kod.

Skaffa och hantera BankID Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea