Mobilt BankID – skaffa eller förnya

Mobilt BankID är en digital legitimation som du bland annat kan använda för att swisha, betala räkningar och logga in i nätbanken och i vår app. Här kan du skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut.

Har du en ny mobil/surfplatta?

Så här laddar du ner Mobilt BankID till en ny mobil/surfplatta

  1. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster med ditt Mobila BankID utgivet av Nordea.
    Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. 
  2. Läs, godkänn och signera villkoren.
  3. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  4. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter.
  5. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation. 
  6. Om du har ett giltigt BankID på en mobil eller surfplatta som du inte längre använder ska du komma ihåg att spärra det. 

Nu är du redo att använda ditt nya Mobila BankID. 

Skaffa Mobilt BankID från Nordea för första gången?
Håller giltighetstiden för ditt Mobilt BankID på att gå ut?
Har giltighetstiden för ditt Mobilt BankID gått ut?

Så här laddar du ner Mobilt BankID till en ny mobil/surfplatta

  1. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster med ditt Mobila BankID utgivet av Nordea.
    Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. 
  2. Läs, godkänn och signera villkoren.
  3. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  4. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter.
  5. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation. 
  6. Om du har ett giltigt BankID på en mobil eller surfplatta som du inte längre använder ska du komma ihåg att spärra det. 

Nu är du redo att använda ditt nya Mobila BankID. 

Så skaffar du Mobilt BankID från Nordea för första gången

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster med något av följande alternativ: 
    din personliga kodÖppnas i nytt fönster 
    QR-läsare 
    e-kod (äldre kortläsare)
  3. Läs, godkänn och signera villkoren.
  4. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  5. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter.
  6. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation.

ID-kontroll När du skaffar Mobilt BankID från Nordea för första gången, kan ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort behöva läsas av i BankID-appen. Denna begäran visas automatiskt i samband med att du skaffar ditt första Mobila BankID. Läs mer om ID-kontroll

Nu är du redo att använda ditt Mobila BankID.

Kom igång-guide: Ladda ner Mobilt BankID med personlig kod (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster

Så här förnyar du ditt Mobila BankID när giltighetstiden håller på att gå ut

  1. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster med ditt Mobila BankID utgivet av Nordea.
    Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID. Efter att du hämtat ett nytt BankID till samma telefon spärras ditt befintliga BankID automatiskt.
  2. Läs, godkänn och signera villkoren.
  3. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  4. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter. 
  5. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation. Läs mer om säkerhetstips

Nu är du redo att använda ditt nya Mobila BankID.

Så här skaffar du ett nytt Mobilt BankID om giltighetstiden redan har gått ut

  1. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster med något av följande alternativ: 
    e-kod (äldre kortläsare)
    din personliga kodÖppnas i nytt fönster 
    QR-läsare
  2. Läs, godkänn och signera villkoren.
  3. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  4. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter.
  5. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation. 

Nu är du redo att använda ditt nya Mobila BankID.

Så använder du Mobilt BankID

  1. Öppna den webbsida där du vill logga in.

  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer eller skanna QR-kod och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din PIN-kod. Klart – nu är du inloggad! 

Vanliga frågor om Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID

Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.

Ring vår Spärrhjälp på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster, eller logga in i nätbanken. Klicka på länken "Hantera BankID" under menyn "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas. Klicka sedan på "Hantera BankID" och ”Visa och spärra BankID”. Du kan också spärra ditt Mobila BankID genom att besöka ett Nordeakontor.

Priser och villkor
Tekniska krav för Mobilt BankID
Felsökning Mobilt BankID
ID-kontroll
Säkerhetstips

Spärra Mobilt BankID

Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.

Ring vår Spärrhjälp på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster, eller logga in i nätbanken. Klicka på länken "Hantera BankID" under menyn "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas. Klicka sedan på "Hantera BankID" och ”Visa och spärra BankID”. Du kan också spärra ditt Mobila BankID genom att besöka ett Nordeakontor.

Problem med BankID-appen för kunder med Android

Om du har en enhet med Android där BankID-appen inte kan öppnas eller användas behöver du uppdatera Androids operativsystem.

Så här uppdaterar du Androids operativsystem:

  • Gå in i Play Butik-appen
  • Tryck på de tre strecken i vänstra hörnet (är du inloggad i Google trycker du på din initial längst upp till höger)
  • Välj ”Mina appar och Spel” och ”Uppdatera alla” (grön knapp)

Om det här inte fungerar behöver du manuellt söka efter appen Android System WebView i sökrutan i Play-appen och uppdatera den separat.

Felet är orsakat av Google och drabbar många olika appar, däribland Mobilt BankID. Mer teknisk information finns på Googles webbsidaÖppnas i nytt fönster

Felsökning för Mobilt BankID

Problem att ladda ner BankID appen

Kontrollera att din mobiltelefon eller surfplatta uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster.

Inloggnings och signeringsproblem

Ifall du har inloggnings eller signeringsproblem där webbläsaren på datorn står och ”snurrar” efter angiven säkerhetskod i appen kan du prova följande:

  1. Ifall du använder Windows 10 går det inte att använda webbläsaren Edge utan du behöver använda Internet Explorer, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  2. Rensa cache och cookies i webbläsaren. Alternativt återställ webbläsaren. Tänk på att vid återställande av webbläsaren försvinner anpassade inställningar, eventuella plugins och sparade favoriter.

Problem i BankID-appen

  1. Kontrollera att anslutningen till internet i telefonen eller surfplattan är aktiverad. Om du är uppkopplad via mobilnätet så kan du testa att istället ansluta via trådlöst nätverk.
  2. TestaÖppnas i nytt fönster ditt Mobila BankID.
  3. Starta om BankID-appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök sedan på nytt.
  4. Kontrollera giltighetstiden på ditt Mobila BankID genom att i appen klicka på inställningar och därefter ditt namn.
  5. Ifall det anges att en inloggning redan pågår eller att tidsgränsen är överskriden behöver du avsluta BankID appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök därefter på nytt.

ID-kontroll

För att skydda våra kunder och förhindra att Mobilt BankID stjäls av bedragare kan det innebära att just du uppmanas göra en ID-kontroll i BankID-appen. Det görs genom skanna (läsa av) ditt pass alternativt ditt svenska nationella ID-kort när du ska skaffa Mobilt BankID, detta gäller även om du haft Mobilt BankID sen tidigare. 

ID-kontroll i BankID-appen kommer att bli vanligare framöver, allt för din säkerhet skull. Att till exempel körkort och andra ID-kort inte kan användas i för ID-kontroll i BankID-appen beror på att de inte är tillräckligt säkra och att det inte går att elektroniskt utläsa någon information från eventuella chip.

ID-kontroll är också något du som kund kan begära att vi på Nordea registrerar. Det innebär att du kommer få ett mycket bra skydd mot stöld av Mobilt BankID. Det innebär att du behöver skanna ditt pass alternativt ditt svenska nationella ID-kort varje gång du skaffar ett nytt Mobilt BankID från Nordea. 

När du för första gången skaffar ett Mobilt BankID från Nordea behöver vi göra en ID-kontroll. Det gör vi för att värna om din säkerhet och vara säkra att vi ger ut BankID till rätt person. Vi och andra banker som ger ut BankID har infört denna ID-kontroll.

För att kunna göra en ID-kontroll behöver du ha svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort tillgängligt när du skaffar Mobilt BankID. När du laddar ner BankID-appen får du instruktioner hur du ska gå till väga för att göra kontrollen. Kontrollen innebär att du skannar din ID-handling med mobilens kamera och blippar ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort.  

Om du saknar svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort utgivna av den svenska Polisen ringer du Kundservice så hjälper vi dig. I enstaka fall behöver du besöka ett av våra bankkontor för att genomföra en fysisk identifiering. Då krävs godkänd svensk ID-handling som visar ditt kompletta personnummer (12 siffror).

Läs vanliga frågor och svar på BankID:s hemsidaÖppnas i nytt fönster

Säkerhetstips: Tillåt BankID att skicka notiser och använda platsinformation

Notiser

Vi rekommenderar att du har notiser aktiverat. Då skickas notiser när exempelvis ett nytt BankID laddas ner på en annan mobil eller surfplatta. Om det inte är du som har gjort nedladdningen ska du omedelbart kontakta oss.

Platsinformation

Vi rekommenderar också att du tillåter BankID att använda din platsinformation när appen används. Det ökar din trygghet och minskar risken för att du utsätts för bedrägerier. Om BankID får platsinformation kan det leda till att vi kan avgöra om det är du eller i värsta fall en bedragare som använder ditt BankID.

OBS! Informationen om var du befinner dig registreras bara när du använder ditt BankID. Självklart används informationen endast för din säkerhets skull.

Hur gör jag?

När du installerar BankID första gången på en mobil eller surfplatta får du frågan om du ska tillåta notiser och platsinformation. 

Om du redan använder BankID kan du aktivera notiser och platsinformation under mobilens/surfplattans Inställningar.

Logga in och skaffa eller förnya Mobilt BankID

Följ stegen här ovan när du har loggat in i BankID självservice.

Logga in i BankID självservice Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea