För att skydda våra kunder och förhindra att Mobilt BankID stjäls av bedragare kan det innebära att just du uppmanas göra en ID-kontroll i BankID-appen. Det görs genom skanna (läsa av) ditt pass alternativt ditt svenska nationella ID-kort när du ska skaffa Mobilt BankID, detta gäller även om du haft Mobilt BankID sen tidigare.
ID-kontroll i BankID-appen kommer att bli vanligare framöver, allt för din säkerhet skull. Att till exempel körkort och andra ID-kort inte kan användas i för ID-kontroll i BankID-appen beror på att de inte är tillräckligt säkra och att det inte går att elektroniskt utläsa någon information från eventuella chip.
ID-kontroll är också något du som kund kan begära att vi på Nordea registrerar. Det innebär att du kommer få ett mycket bra skydd mot stöld av Mobilt BankID. Det innebär att du behöver skanna ditt pass alternativt ditt svenska nationella ID-kort varje gång du skaffar ett nytt Mobilt BankID från Nordea.
När du för första gången skaffar ett Mobilt BankID från Nordea behöver vi göra en ID-kontroll. Det gör vi för att värna om din säkerhet och vara säkra att vi ger ut BankID till rätt person. Vi och andra banker som ger ut BankID har infört denna ID-kontroll.
För att kunna göra en ID-kontroll behöver du ha svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort tillgängligt när du skaffar Mobilt BankID. När du laddar ner BankID-appen får du instruktioner hur du ska gå till väga för att göra kontrollen. Kontrollen innebär att du skannar din ID-handling med mobilens kamera och blippar ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort.
Om du saknar svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort utgivna av den svenska Polisen ringer du Kundservice så hjälper vi dig. I enstaka fall behöver du besöka ett av våra bankkontor för att genomföra en fysisk identifiering. Då krävs godkänd svensk ID-handling som visar ditt kompletta personnummer (12 siffror).
Läs vanliga frågor och svar på BankID:s hemsidaÖppnas i nytt fönster