Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Mobilt BankID – skaffa eller förnya

Mobilt BankID är en digital legitimation som du bland annat kan använda för att swisha, betala räkningar och logga in i Internetbanken och i vår app. Här kan du skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut.

Så skaffar eller förnyar du Mobilt BankID

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Logga inÖppnas i nytt fönster med ett Mobilt BankID, e-kod eller med din personliga kodÖppnas i nytt fönster.  Använder du din personliga kod beställer du en bekräftelsekod, som du får via sms eller post. Använd sedan koden för att signera BankID-villkoren i nästa steg. 
  3. Läs, godkänn och signera villkoren.
  4. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  5. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. Välj sedan säkerhetskod (minst 6 siffror) för ditt nya Mobila BankID. QR-koden är giltig i 10 minuter.

Nu är du redo att använda ditt Mobila BankID. Ditt BankID sparas i appen på din mobil eller surfplatta, men du kan även använda det för att logga in i Internetbanken eller på andra webbplatser där du behöver identifiera dig.

Tänk på att du bara kan ha tre aktiva BankID samtidigt. Behöver du spärra ett BankID kan du göra det i Internetbanken.

Ladda ner vår Kom igång-guide: Skaffa Mobilt BankID (pdf, 287 KB)Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Så använder du Mobilt BankID

  1. Öppna den webbsida där du vill logga in.

  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer eller skanna QR-kod och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din PIN-kod. Klart – nu är du inloggad! 

Testa om ditt BankID fungerar

BankID:s hemsidaÖppnas i nytt fönster kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt lösenord.

Om ditt BankID fungerar i testet, men inte fungerar hos en viss myndighet eller företag, kan det bero på ett fel på deras hemsida. 

Vanliga frågor om Mobilt BankID

Hur gör jag om jag bytt telefon eller surfplatta?

Om du bytt mobil enhet eller återställt den från en säkerhetskopia behöver du hämta ett nytt Mobilt BankID.

Läs mer under frågan "Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?".

Jag har köpt en ny mobil/läsplatta. Hur gör jag för att installera BankID på den nya enheten?

Om du bytt operatör och/eller mobiltelefon/läsplatta bör du ladda ner ett nytt Mobilt BankID från BankID självserviceÖppnas i nytt fönster, se instruktion under frågan Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?

Det går inte att flytta ett Mobilt BankID från en enhet till en annan. När du har laddat ner ett nytt Mobilt BankID kan du ta bort det gamla.

När nedladdningen lyckats och om du inte längre ska använda din gamla mobil/läsplatta ska du ta bort ditt Mobila BankID som finns på din gamla telefon/läsplatta. Det gör du i Internetbanken Privat, där väljer du BankID, sedan Mobilt BankID > Hantera BankID > Visa och spärra BankID. Spärra ditt gamla BankID och stäng sidan. Du skiljer dina olika BankID genom att se datum när de skapats.

Tänk på att avinstallera BankID på din gamla mobil innan du säljer eller ger bort den.

Kan jag ha flera Mobila BankID?

Ja, hos Nordea kan du ha tre Mobila BankID på tre olika enheter.

Upp till åtta (8) personer kan ha varsitt Mobilt BankID på samma enhet.

Kan jag flytta eller kopiera mitt Mobila BankID till en annan enhet?

Ett Mobilt BankID går inte att flytta. Har du skaffat en ny telefon eller surfplatta kan du enkelt istället hämta ett nytt Mobilt BankID från BankID självserviceÖppnas i nytt fönster.

Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?

Ett Mobilt BankID som du laddar ner från BankID självservice är giltigt i fem år. Om du laddar ner det från Internetbanken Privat är det endast giltigt i två år. 

För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsapp och klicka på ”Inställningar” sedan ”ditt namn”. Där visas hur länge ditt Mobila BankID är giltigt.

Spärra Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID

Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.

Du kan spärra ditt Mobila BankID i Internetbanken eller genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Priser och villkor
Tekniska krav för Mobilt BankID
Felsökning för Mobilt BankID

Logga in och skaffa eller förnya Mobilt BankID

Följ stegen här ovan när du har loggat in i BankID självservice

Logga in i BankID självservice Öppnas i nytt fönster

Mer om BankID

Läs mer om Mobilt BankID, BankID på kort eller fil

Läs mer om BankID