Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice
Kvinne med mobil i sofa

Mobilt BankID – skaffa eller förnya

Mobilt BankID är en digital legitimation som du bland annat kan använda för att swisha, betala räkningar och logga in i Internetbanken och i vår app. Här kan du skaffa ett nytt BankID eller förnya ett som har gått ut.

Så skaffar eller förnyar du Mobilt BankID

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Logga inÖppnas i nytt fönster med något av följande alternativ:
    - Mobilt BankID utgivet av Nordea,
    e-kod
    QR-läsare 
    din personliga kodÖppnas i nytt fönster
  3. Läs, godkänn och signera villkoren.
  4. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  5. Öppna BankID-appen och läs av QR-koden du ser på skärmen. Skanna genom att trycka på QR-ikonen och rikta mobilen mot QR-koden. QR-koden är giltig i 10 minuter.

Nu är du redo att använda ditt Mobila BankID. 

Har du fler funderingar? Längre ner på sidan hittar du svar på våra vanligaste frågor om Mobilt BankID.

Ladda ner vår Kom igång-guide: Skaffa Mobilt BankID (pdf, 287 KB)Öppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Så använder du Mobilt BankID

  1. Öppna den webbsida där du vill logga in.

  2. Välj Mobilt BankID, ange ditt personnummer eller skanna QR-kod och klicka Logga in.
  3. Starta BankID-appen på mobilen eller surfplattan och mata in din PIN-kod. Klart – nu är du inloggad! 

Vanliga frågor om Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID

Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.

Du kan spärra ditt Mobila BankID i Internetbanken eller genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Priser och villkor
Tekniska krav för Mobilt BankID
Felsökning Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID

Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.

Du kan spärra ditt Mobila BankID i Internetbanken eller genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Det går också bra att besöka ett Nordeakontor.

Tekniska krav

Allmänna förutsättningar 

  • Ha ett svenskt personnummer.
  • Vara ansluten till Nordeas Internet- och telefontjänst.

QR-kod

Systemkrav

Aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster finns på BankID:s hemsida.

Giltighetstid på Mobilt BankID

Ett Mobilt BankID som du laddar ner från BankID självservice är giltigt i fem år. Om du laddar ner det från Internetbanken Privat är det endast giltigt i två år. 

Antal Mobila BankID

Du kan maximalt ha tre stycken giltiga Mobila BankID.

Problem med BankID-appen för kunder med Android

Om du har en enhet med Android där BankID-appen inte kan öppnas eller användas behöver du uppdatera Androids operativsystem.

Så här uppdaterar du Androids operativsystem:

  • Gå in i Play Butik-appen
  • Tryck på de tre strecken i vänstra hörnet (är du inloggad i Google trycker du på din initial längst upp till höger)
  • Välj ”Mina appar och Spel” och ”Uppdatera alla” (grön knapp)

Om det här inte fungerar behöver du manuellt söka efter appen Android System WebView i sökrutan i Play-appen och uppdatera den separat.

Felet är orsakat av Google och drabbar många olika appar, däribland Mobilt BankID. Mer teknisk information finns på Googles webbsidaÖppnas i nytt fönster

Felsökning för Mobilt BankID

Problem att ladda ner BankID appen

Kontrollera att din mobiltelefon eller surfplatta uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster.

Inloggnings och signeringsproblem

Ifall du har inloggnings eller signeringsproblem där webbläsaren på datorn står och ”snurrar” efter angiven säkerhetskod i appen kan du prova följande:

  1. Ifall du använder Windows 10 går det inte att använda webbläsaren Edge utan du behöver använda Internet Explorer, Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  2. Rensa cache och cookies i webbläsaren. Alternativt återställ webbläsaren. Tänk på att vid återställande av webbläsaren försvinner anpassade inställningar, eventuella plugins och sparade favoriter.

Problem i BankID-appen

  1. Kontrollera att anslutningen till internet i telefonen eller surfplattan är aktiverad. Om du är uppkopplad via mobilnätet så kan du testa att istället ansluta via trådlöst nätverk.
  2. TestaÖppnas i nytt fönster ditt Mobila BankID.
  3. Starta om BankID-appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök sedan på nytt.
  4. Kontrollera giltighetstiden på ditt Mobila BankID genom att i appen klicka på inställningar och därefter ditt namn.
  5. Ifall det anges att en inloggning redan pågår eller att tidsgränsen är överskriden behöver du avsluta BankID appen alternativt starta om telefonen/surfplattan och försök därefter på nytt.

Logga in och skaffa eller förnya Mobilt BankID

Följ stegen här ovan när du har loggat in i BankID självservice

Logga in i BankID självservice Öppnas i nytt fönster

Mer om BankID

Läs mer om Mobilt BankID, BankID på kort eller fil

Läs mer om BankID

BankID på fil

Kom igång med BankID på fil.

Läs mer om BankID på fil

BankID på kort – Windows

Kom igång med BankID på kort (Windows)

BankID på kort – Windows

BankID på kort – Mac OS X

Kom igång med BankID på kort (Max OS X)

BankID på kort – Mac OS X