Så skaffar du Mobilt BankID till en ny mobil/surfplatta när du har kvar ett BankID
- Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta.
- Sätt igång genom att klicka på knappen "Skaffa Mobilt BankID" nedan från din nya mobil/surfplatta. Följ flödet och legitimera dig med ditt mobila BankID utgivet av Nordea på din gamla mobil/surfplatta. Välj alternativet "Mobilt BankID på annan enhet".
- Ta fram din gamla enhet. Öppna BankID-appen och klicka på "Scanna QR-kod". Rikta den gamla telefonen mot QR-koden på den nya enheten. Klicka på ”Identifiera med säkerhetskod” och skriv in din säkerhetskod. Det är samma kod som du använt till ditt befintliga BankID. Klicka sedan på ”Identifiera ”. Nu går du vidare i din nya mobil/surfplatta.
- Läs, godkänn och klicka på Fortsätt. Signera villkoren i din gamla mobil/surfplatta. Gör på motsvarande sätt som i steg 3 för att scanna QR-koden och skriva under med din säkerhetskod. Nu går du vidare i din nya mobil/surfplatta.
- Du skickas automatiskt vidare till bankid.com i din nya mobil där du klickar på knappen ”Hämta BankID”.
- Klicka sedan på knappen "Starta", då länkas du vidare till BankID-appen.
- Bekräfta din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort). En instruktion på hur identifieringen går till visas på din nya telefon.
- Välj en säkerhetskod med minst 6 siffror. Du kan använda samma kod du tidigare haft.
- Aktiveringen är nu klar och du kan stänga ned BankID-appen.
Om du inte längre använder ditt BankID som du har på din gamla mobil eller surfplatta, är det viktigt att du spärrar det. Se hur du spärrar ditt gamla BankID.