Mann med laptop og kaffekopp

BankID på fil

Ditt BankID laddas ner till din dator. Passar dig som inte har en smartphone eller surfplatta. BankID på fil fungerar främst i den offentliga sektorn. Du kan inte använda BankID på fil för att logga in i våra tjänster.

Så här kommer du igång med BankID på fil

  1. Installera senaste versionen av säkerhetsprogrammet från BankID installationssidaÖppnas i nytt fönster.
  2. Logga in med e-kod, QR-läsare eller Mobilt BankID i nätbankenÖppnas i nytt fönster.
  3. Välj ”Hantera BankID” i listan ”Övriga tjänster” till höger och följ instruktionerna för att ladda ner.

Tips! Läs vår Nedladdningsguide för BankID på fil (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg-instruktioner.

Ditt BankID sparas lokalt på datorn och du kan använda det för att i första hand logga in hos olika myndigheter. Du kan inte använda BankID på fil för att logga in i våra digitala tjänster.

Så här använder du BankID på fil

  1. Gå till myndighetens webbsida och välj att logga in med BankID.
  2. BankID säkerhetsprogram startas och du får ange ditt lösenord.
  3. Nu är du inloggad och kan göra dina ärenden hos myndigheten. 

Varför fungerar det inte att som ny kund ladda ner BankID på fil?

Tyvärr kan vi för tillfället inte erbjuda BankID på fil om du är ny kund eller aldrig tidigare haft BankID från Nordea. 

Om du däremot har möjlighet att tillfälligt skaffa Mobilt BankID kan du därefter ladda ner BankID på fil. När du har laddat ner BankID på fil kan du välja att avsluta ditt Mobila BankID.

Testa om ditt BankID fungerar

På BankID:s hemsida kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt lösenord.

BankID:s hemsidaÖppnas i nytt fönster kan du testa att ditt BankID fungerar och att du har rätt lösenord.

Om ditt BankID fungerar i testet, men inte fungerar hos en viss myndighet eller företag, kan det bero på ett fel på deras hemsida.