Därför ställer banken frågor

Vi ställer en rad frågor när du blir kund i Nordea, och vi fortsätter att ställa frågor också därefter – vid rådgivning, på bankkontoren, via telefon eller via Internetbanken. Vi vet att majoriteten av våra kunder är ärliga, men för att upptäcka det fåtal som inte är det behöver vi ställa frågor till alla, utan undantag. När du svarar på våra frågor hjälper du till att förhindra brottslig verksamhet.

Lagkrav och samhällsansvar

Alla banker måste enligt lag ha uppgifter om sina kunder och veta hur kunderna använder vissa banktjänster. Som en av Europas största banker tar vi vårt samhällsansvar på stort allvar. Vi arbetar för att skydda våra kunder, vårt företag och samhället i stort från brottslig verksamhet och vi motverkar penningtvätt, trafficking, knarkhandel, terroristfinansiering, illegal vapenhandel, skattefusk med mera. 

I personliga samtal med våra kunder, via brev och efter inloggning i Internetbanken och Mobilbanken ställer vi därför löpande frågor om våra kunders bankaffärer. Alla kunder får inte frågorna samtidigt och frågorna kan variera.

Att vi ställer dessa frågor är alltså ett lagstadgat krav och en del av bankernas samhällsansvar för att motverka brottslig verksamhet och vi hoppas på din förståelse.

Har din internetbank och mobilbank blivit blockerad?

För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera Internetbanken eller Mobilbanken, eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor. 

Var på din vakt

Tyvärr är det vanligt  att brottslingar försöker utnyttja bankkunder. Men det finns saker du kan göra för att bidra till att bekämpa brottslighet. Låt aldrig någon annan använda ditt bankkonto. Se till att din dator är ordentligt skyddad, och var på din vakt när du får mejl från okända avsändare eller uppmanas att klicka på länkar. Läs mer om säkerhet och bedrägeri.

Vilka frågor ställer vi?

Exempel på information vi behöver veta är om ni har regelbundna insättningar på ditt eller företagets konton och varifrån pengarna kommer. Om du är företagskund behöver vi också veta i vilka länder ni har verksamhet och hur företagets ägarstruktur ser ut.  

Allt du berättar är konfidentiellt, i enlighet med reglerna för banksekretess.

Om du har fått ett brev från oss och ombeds logga in på Mina sidor – kundinformationÖppnas i nytt fönster (för privatkunder) eller på www.nordea.se/kyc/foretagÖppnas i nytt fönster (för företagskunder) kan du också se att sidan är säker via säkerhetslåset uppe i adressfältet.

Läs mer om säkerhet och bedrägeri.

Utan information får vi inte hjälpa dig 

I de sällsynta fall där vi inte får tillräckligt med information från dig som kund får vi inte utföra vissa banktjänster åt dig. Du kan läsa mer om varför bankerna måste fråga på Bankföreningens hemsidaÖppnas i nytt fönster om penningtvätt.

Identitet och legitimering 

I vissa fall kan vi komma att behöva dokument som bekräftar din identitet och adress, till exempel ditt pass, körkort eller annat officiellt id-kort med foto. Om det behövs frågar vi också efter dokumentation av registreringen av ditt företag och kontrollerar att du har rätt att företräda företaget.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Frågor och svar till dig som privat- och företagskund

Dessa frågor och svar gäller dig som är: 

Frågor om hur formuläret ska fyllas i

Allmänna frågor