Lagkrav och samhällsansvar
Alla banker måste enligt lag ha uppgifter om sina kunder och veta hur kunderna använder vissa banktjänster. Som en av Europas största banker tar vi vårt samhällsansvar på stort allvar. Vi arbetar för att skydda våra kunder, vårt företag och samhället i stort från brottslig verksamhet och vi motverkar penningtvätt, trafficking, knarkhandel, terroristfinansiering, illegal vapenhandel, skattefusk med mera.
I personliga samtal med våra kunder, via brev och efter inloggning i nätbanken och appen ställer vi därför löpande frågor om våra kunders bankaffärer. Alla kunder får inte frågorna samtidigt och frågorna kan variera.
Att vi ställer dessa frågor är alltså ett lagstadgat krav och en del av bankernas samhällsansvar för att motverka brottslig verksamhet och vi hoppas på din förståelse.
Har din nätbank och app blivit blockerad?
För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera nätbanken eller appen, eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor.
Var på din vakt
Tyvärr är det vanligt att brottslingar försöker utnyttja bankkunder. Men det finns saker du kan göra för att bidra till att bekämpa brottslighet. Låt aldrig någon annan använda ditt bankkonto. Se till att din dator är ordentligt skyddad, och var på din vakt när du får mejl från okända avsändare eller uppmanas att klicka på länkar. Läs mer om säkerhet och bedrägeri.