Kortreklamation

Kortreklamation - en trygghet för dig som betalar med kort

När du handlar i butik och framförallt när du handlar på internet finns det idag många sätt att betala på. Du kan betala med kort, e-betalning, faktura eller kontanter för att nämna några.

En av fördelarna när du väljer att betala med kort är att du har möjlighet att reklamera ditt köp om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara. 

Vill du reklamera en insättning i insättningsautomat? Läs mer på sidan Reklamation av insättning i insättningsautomat.

Information om kortreklamation

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Kontakta butiken i första hand

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

Använd följande blankett för kortreklamation

Reklamationsblankett för kort (pdf, 179 KB)Öppnas i nytt fönster

Vill du reklamera en insättning? Läs mer och hitta rätt blankett för reklamation av insättning i insättningsautomat.

Vid obehöriga köp eller uttag - spärra ditt kort

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster.

Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer:

Så gör du en kortreklamation

Här hittar du information om hur du gör en kortreklamation.

Kortköp gjorda på nätet

Reklamera kortköp gjorda på nätet

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Viktig skillnad mellan e-betalning* och kortbetalning

E-betalning*

Du väljer att betala via Nordeas Internetbank genom att klicka på Nordealoggan i webbutiken. Du loggar in med kortläsaren (knappen LOGIN) eller med Mobilt BankID, ser betalningsinformationen, belopp, mottagare och referensnummer, väljer konto och signerar betalningen inne i Internetbanken. Betalningen utförs nu som en kontoöverföring - direkt när du har signerat betalningen och godkänt via kortläsaren (knappen SIGN) eller med Mobilt BankID så går pengarna från ditt konto till säljarens konto. Observera att du med e-betalning inte kan göra en kortreklamation.

Kortbetalning 

Du väljer att betala med ditt kort genom att klicka på Visa eller Mastercard-loggan i webbutiken. Sedan anger du kortnummer och CVV/CVC-kod. Köpet slutförs med att du godkänner köpet med kortläsaren (knappen BUY) eller med Mobilt BankID. Fördelen när du betalar med kort är att du kan göra en kortreklamation om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller om företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.

*Överföring från konto i Internetbanken 

Kontakta butiken i första hand

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar 

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

Använd följande blankett

Reklamationsblanketten för kort (pdf, 179 KB)Öppnas i nytt fönster

Kortköp gjorda i butik
Obehöriga köp/uttag på mitt kort
Återkommande transaktioner
Konkurs
Konkurs vid paketresa