När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Vid köp i butik eller på internet är det viktigt att du alltid sparar alla kvitton.
Erbjudanden och kundenkäter via internet
Vid erbjudanden och kundenkäter via internet, läs alltid det finstilta i villkoren innan du klickar på godkännande.
Om du skulle få återkommande debiteringar på ditt kort/konto efter att du till exempel svarat JA på ett erbjudande att delta i en kundundersökning eller tackat JA till att få en vara/tjänst genom att betala ett lågt belopp som sedan övergår till en så kallad prenumeration måste du alltid kontakta företaget för att säga upp din prenumeration innan du kan göra en reklamation. I villkoren framgår det hur du säger upp din prenumeration.
Kontrollera alltid att det finns ett telefonnummer till kundtjänst, adress och e-postadress. Det är också viktigt att du sparar alla underlag med din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du har pratat med eller e-post och brev mellan er.
Kontakta företaget/butiken i första hand
Kontakta alltid butiken i första hand för att reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton. Spara också all brevväxling som du har med företaget/butiken, ta även skärmdumpar på kontaktformulär och chattmeddelanden.
Observera att du måste göra en kortreklamation senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/mobilbanken/nätbanken eller på e-faktura.
Kontakta oss när företaget/butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.
Bifoga alltid din orderbekräftelse, om du fick en sådan (om inte, ange det i reklamationen) och brevväxling som har haft med företaget/butiken.