Reklamera kortköp gjorda på nätet
Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.
Viktig skillnad mellan e-betalning* och kortbetalning
E-betalning*
Du väljer att betala via Nordeas Internetbank genom att klicka på Nordealoggan i webbutiken. Du loggar in med kortläsaren (knappen LOGIN) eller med Mobilt BankID, ser betalningsinformationen, belopp, mottagare och referensnummer, väljer konto och signerar betalningen inne i Internetbanken. Betalningen utförs nu som en kontoöverföring – direkt när du har signerat betalningen och godkänt via kortläsaren (knappen SIGN) eller med Mobilt BankID så går pengarna från ditt konto till säljarens konto. Observera att du med e-betalning inte kan göra en kortreklamation.
*Överföring från konto i Internetbanken
Kortbetalning
Du väljer att betala med ditt kort genom att klicka på Visa eller Mastercard-loggan i webbutiken. Sedan anger du kortnummer och CVV/CVC-kod. Köpet slutförs med att du godkänner köpet med kortläsaren (knappen BUY) eller med Mobilt BankID. Fördelen när du betalar med kort är att du kan göra en kortreklamation om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller om företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.
Kontakta butiken i första hand
När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.
Använd följande blankett
Reklamationsblanketten för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster