Kortreklamation – reklamera kortköp och transaktioner

Om något blir fel när du har betalat med ditt kort kontaktar du butiken för att försöka reda ut problemet. Får du inte hjälp av butiken kan du göra en kortreklamation.

Gör kortreklamation i mobilbanken – snabbt och smidigt

Som privatkund hos oss kan du reklamera ett kortköp i mobilbanken.

  • Logga in i appen och gå till "Konton och kort".
  • Tryck på kortet det gäller. Om du spärrat kortet, syns inte det under ”Konton och kort”. Välj istället ditt nya kort, som syns i appen inom 48 timmar.
  • Välj "Säkerhet" följt av "Reklamera ett kortköp" och följ instruktionen. 

Gör kortreklamation via blankett

Om du inte har möjlighet att göra din kortreklamation i mobilbanken kan du fylla i reklamationsblanketten (pdf, 169 KB)Öppnas i nytt fönster och skicka till oss per post.

Har du fler än fyra transaktioner att reklamera? Fyll i blanketten Transaktioner som reklameras (pdf, 133 KB)Öppnas i nytt fönster som ett komplement till reklamationsblanketten för kort. 

Om kortreklamationer

Du behöver göra en kortreklamation senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/i mobilbanken/i nätbanken eller på en e-faktura.

Ibland betalar man långt i förväg för en vara eller en tjänst, till exempel för resor, hotell eller för varor med lång leveranstid. I de fallen behöver du skicka in din reklamation till oss senast 90 dagar efter den planerade flygresan, hotellvistelsen eller överenskommet datum för leverans av varan. Det är för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.

Spara alltid alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag från din kontakt med säljföretaget. Till exempel datum och tid för telefonsamtal, vem du pratat med, all e-post, brev och chattar mellan er. Ta också skärmdumpar av kontaktformulär och chattmeddelanden.

Obehöriga köp/uttag på mitt kort

Reklamera obehöriga köp eller uttag på ditt kort

Upptäcker du obehöriga transaktioner eller uttag på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan.

Polisanmälan ska göras på den plats du befinner dig när det obehöriga uttaget upptäcks, oavsett var i världen. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.

Observera att en kortreklamation ska göras senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/mobilbanken/nätbanken eller på e-faktura.

Tänk på att spärra ditt kort vid obehöriga köp eller uttag

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster.   

Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster.

Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer:

Återkommande transaktioner
Konkurs
Resor, hotell och event

Reklamera obehöriga köp eller uttag på ditt kort

Upptäcker du obehöriga transaktioner eller uttag på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan.

Polisanmälan ska göras på den plats du befinner dig när det obehöriga uttaget upptäcks, oavsett var i världen. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.

Observera att en kortreklamation ska göras senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/mobilbanken/nätbanken eller på e-faktura.

Tänk på att spärra ditt kort vid obehöriga köp eller uttag

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster.   

Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster.

Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer:

Reklamera återkommande transaktioner på kort eller konto

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Vid köp i butik eller på internet är det viktigt att du alltid sparar alla kvitton.

Erbjudanden och kundenkäter via internet

Vid erbjudanden och kundenkäter via internet, läs alltid det finstilta i villkoren innan du klickar på godkännande.

Om du skulle få återkommande debiteringar på ditt kort/konto efter att du till exempel svarat JA på ett erbjudande att delta i en kundundersökning eller tackat JA till att få en vara/tjänst genom att betala ett lågt belopp som sedan övergår till en så kallad prenumeration måste du alltid kontakta företaget för att säga upp din prenumeration innan du kan göra en reklamation. I villkoren framgår det hur du säger upp din prenumeration.

Kontrollera alltid att det finns ett telefonnummer till kundtjänst, adress och e-postadress. Det är också viktigt att du sparar alla underlag med din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du har pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta företaget/butiken i första hand

Kontakta alltid butiken i första hand för att reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton. Spara också all brevväxling som du har med företaget/butiken, ta även skärmdumpar på kontaktformulär och chattmeddelanden. 

Observera att du måste göra en kortreklamation senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/mobilbanken/nätbanken eller på e-faktura.

Kontakta oss när företaget/butiken inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

Bifoga alltid din orderbekräftelse, om du fick en sådan (om inte, ange det i reklamationen) och brevväxling som har haft med företaget/butiken.

Reklamera köp av ett företag som gått i konkurs

Om företaget du handlat av gått i konkurs innan du fått din vara kan du göra en kortreklamation.

Bifoga din orderbekräftelse och meddelade/mejl/dokument som visar att företaget har gått i konkurs.

Reklamera en paketresa vid konkurs (flyg och hotell)

Har du betalat resan med ditt kort från Nordea behöver du först kontakta Kammarkollegiet/Resegarantinämnden.

Kontakta Kammarkollegiet

När resebyrån eller företaget du bokat din paketresa hos gått i konkurs och resan inte kan nyttjas är det Kammarkollegiet/Resegarantinämnden som driver ärendet. Du behöver skicka in ansökan till Kammarkollegiet/Resegarantinämnden om ersättning enligt resegarantin. Det är de som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.

Ansök om ersättning hos ResegarantinämndenÖppnas i nytt fönster enligt resegarantin.

Om ingen eller delar av paketresan ersätts

Om du inte har blivit ersatt av resegarantin via Kammarkollegiet efter 15-30 dagar kan du göra en kortreklamation. Vänta inte längre eftersom tidsreglerna för en kortreklamation är tidsbegränsade. När du gör en kortreklamation ska du bifoga din orderbekräftelse, svar/bekräftelse på emottagen ansökan hos Kammarkollegiet och meddelade/e-post/dokument som visar att företaget har gått i konkurs.

När du betalat resa, hotell eller event med kortet och inte fått tjänsten levererad

På sidan När du betalat med kort och inte fått tjänsten levererad går vi igenom vad du behöver göra.

En av fördelarna när du väljer att betala med kort är att du har möjlighet att reklamera ditt köp om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.