Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.
Information om kortreklamation
Här nedan finns information hur en kortreklamation går till och vad vi behöver från dig som kund.
OBS! För närvarande är handläggningstiden för kortreklamationerna längre än vanligt.
Info kortreklamation (svenska) (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster
Info kortreklamation (engelska) (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster
Kontakta butiken i första hand
När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag från din kontakt med säljföretaget. Till exempel datum och tid för telefonsamtal, vem du pratat med, all e-post, brev och chattar mellan er. Ta också skärmdumpar av kontaktformulär och chattmeddelanden.
Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar
Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.
- Observera att du måste göra en kortreklamation senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/mobilbanken/nätbanken eller på e-faktura.
Ibland betalar man långt i förväg för en vara/tjänst (t ex resa, hotell, beställd vara med leveranstid), i sådana fall gäller att du måste skicka in din reklamation till oss på Nordea senast 90 dagar efter den planerade flygresan, hotellet eller överenskommet datum för leverans av varan. Detta för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.
1. Via mobilbanken (endast privatkunder)
Som privatkund i Nordea kan du reklamera ett kortköp digitalt i mobilbanken.
- Du hittar dina Nordeakort i mobilbanken. Under det aktuella kortet kan du sedan göra din reklamation.
- Tydliga anvisningar hjälper dig steg för steg. De flesta uppgifter är redan ifyllda men vi ber dig lämna en del kompletterande upplysningar. Eventuellt ber vi dig också om underlag för det kortköp som du vill reklamera.
- När du har skickat reklamationen till Nordea utreder vi ärendet och återkommer till dig.
Mer information om vad som händer efter du ha skickat reklamationen till Nordea finns i broschyren Kortreklamationer: vad, när och hur. (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster
Vänligen notera att om ditt kort redan är avslutat behöver du använda reklamationsblanketten för att göra en kortreklamation.
2. Via blanketten för kortreklamation
Reklamationsblankett för kort (pdf, 169 KB)Öppnas i nytt fönster
Vill du reklamera en insättning? Läs mer och hitta rätt blankett för reklamation av insättning i insättningsautomat.
Vid obehöriga köp eller uttag – spärra ditt kort
Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster.
Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer: