Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Kortreklamation

Kortreklamation – en trygghet för dig som betalar med kort

När du handlar i butik och framförallt när du handlar på internet finns det idag många sätt att betala på. Du kan betala med kort, e-betalning, faktura eller kontanter för att nämna några.

Covid-19 - vad gäller när du betalat med kortet och inte fått tjänsten levererad?

På länken nedan har vi sammanställt information vad som gäller om du betalat med ditt kort men inte fått tjänsten/varan levererad på grund av covid-19. 

Läs informationen här

En av fördelarna när du väljer att betala med kort är att du har möjlighet att reklamera ditt köp om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara. 

Använd Reklamationsblankett för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Har du fler än fyra kortreklamationer så använder du denna blankett (pdf, 133 KB)Öppnas i nytt fönster som ett komplement till reklamationsblanketten ovan. 

Kortreklamation

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Information om kortreklamation

Här nedan finns information hur en kortreklamation går till och vad vi behöver från dig som kund.

Info kortreklamation (svenska) (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster

Info kortreklamation (engelska) (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster

Kontakta butiken i första hand

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

  • Observera att du måste göra en kortreklamation senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag/ Mobil- Internetbanken eller på e-faktura.

Ibland betalar man långt i förväg för en vara/tjänst (t ex resa, hotell, beställd vara med leveranstid), i sådana fall gäller att du måste skicka in din reklamation till Nordea senast 90 dagar efter den planerade flygresan, hotellet eller överenskommet datum för leverans av varan. Detta för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från leverantören.

1. Via mobilbanken (endast privatkunder)

Som privatkund i Nordea kan du reklamera ett kortköp digitalt i mobilbanken.

  • Du hittar dina Nordeakort i mobilbanken. Under det aktuella kortet kan du sedan göra din reklamation.
  • Tydliga anvisningar hjälper dig steg för steg. De flesta uppgifter är redan ifyllda men vi ber dig lämna en del kompletterande upplysningar. Eventuellt ber vi dig också om underlag för det kortköp som du vill reklamera.
  • När du har skickat reklamationen till Nordea utreder vi ärendet och återkommer till dig. 

Mer information om vad som händer efter du ha skickat reklamationen till Nordea finns i broschyren Kortreklamationer: vad, när och hur. (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster

Vänligen notera att om ditt kort redan är avslutat behöver du använda reklamationsblanketten för att göra en kortreklamation.

2. Via blanketten för kortreklamation

Reklamationsblankett för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Vill du reklamera en insättning? Läs mer och hitta rätt blankett för reklamation av insättning i insättningsautomat.

Vid obehöriga köp eller uttag  spärra ditt kort

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du även spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster.

Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer:

Så gör du en kortreklamation

Här hittar du information om hur du gör en kortreklamation.

Kortköp gjorda på nätet

Reklamera kortköp gjorda på nätet

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Viktig skillnad mellan e-betalning* och kortbetalning

E-betalning*

Du väljer att betala via Nordeas Internetbank genom att klicka på Nordealoggan i webbutiken. Du loggar in med kortläsaren (knappen LOGIN) eller med Mobilt BankID, ser betalningsinformationen, belopp, mottagare och referensnummer, väljer konto och signerar betalningen inne i Internetbanken. Betalningen utförs nu som en kontoöverföring – direkt när du har signerat betalningen och godkänt via kortläsaren (knappen SIGN) eller med Mobilt BankID så går pengarna från ditt konto till säljarens konto. Observera att du med e-betalning inte kan göra en kortreklamation.

*Överföring från konto i Internetbanken 

Kortbetalning 

Du väljer att betala med ditt kort genom att klicka på Visa eller Mastercard-loggan i webbutiken. Sedan anger du kortnummer och CVV/CVC-kod. Köpet slutförs med att du godkänner köpet med kortläsaren (knappen BUY) eller med Mobilt BankID. Fördelen när du betalar med kort är att du kan göra en kortreklamation om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller om företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.

Kontakta butiken i första hand

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar 

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

Använd följande blankett

Reklamationsblanketten för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Kortköp gjorda i butik
Obehöriga köp/uttag på mitt kort
Återkommande transaktioner
Konkurs
Konkurs vid paketresa

Reklamera kortköp gjorda på nätet

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Viktig skillnad mellan e-betalning* och kortbetalning

E-betalning*

Du väljer att betala via Nordeas Internetbank genom att klicka på Nordealoggan i webbutiken. Du loggar in med kortläsaren (knappen LOGIN) eller med Mobilt BankID, ser betalningsinformationen, belopp, mottagare och referensnummer, väljer konto och signerar betalningen inne i Internetbanken. Betalningen utförs nu som en kontoöverföring – direkt när du har signerat betalningen och godkänt via kortläsaren (knappen SIGN) eller med Mobilt BankID så går pengarna från ditt konto till säljarens konto. Observera att du med e-betalning inte kan göra en kortreklamation.

*Överföring från konto i Internetbanken 

Kortbetalning 

Du väljer att betala med ditt kort genom att klicka på Visa eller Mastercard-loggan i webbutiken. Sedan anger du kortnummer och CVV/CVC-kod. Köpet slutförs med att du godkänner köpet med kortläsaren (knappen BUY) eller med Mobilt BankID. Fördelen när du betalar med kort är att du kan göra en kortreklamation om exempelvis dina beställda varor inte dyker upp, om du blir dubbeldebiterad eller om företaget du handlat av går i konkurs innan du fått din vara.

Kontakta butiken i första hand

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar 

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

Använd följande blankett

Reklamationsblanketten för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Reklamera kortköp gjorda i butik

Reklamationsrätten gäller när du betalar med ditt kort i butik och på internet både i Sverige och utomlands. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor som kan reklameras.

Kontakta butiken i första hand

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton! Det är också viktigt att du sparar underlag på din kontakt med säljföretaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta oss när butiken inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder. 

Använd följande blankett

Reklamationsblankett för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Reklamera obehöriga köp eller uttag på ditt kort

Upptäcker du obehöriga transaktioner eller uttag på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan. Polisanmälan ska göras på den plats du befinner dig när det obehöriga uttaget upptäcks, oavsett var i världen. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.

Tänk på att spärra ditt kort vid obehöriga köp eller uttag

Om reklamationen avser obehöriga köp eller uttag behöver du spärra kortet omgående och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10.   

Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10.

Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer:

  • Nordea Premium 0771-99 00 77, från utlandet +46 771 99 00 77
  • Nordea Platinum 08-402 59 10, från utlandet +46 8 402 59 10
  • Nordea Black 0771-99 77 33, från utlandet +46 771 99 77 33

Använd följande reklamationsblankett

Reklamationsblankett Kort (7204) (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Glöm inte att bifoga en kopia på polisanmälan.

Reklamera återkommande transaktioner på kort eller konto

När du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta butiken för att försöka reda ut problemet. Vid köp i butik eller Internet är det viktigt att du alltid sparar alla kvitton.

Erbjudanden och kundenkäter via Internet

Vid erbjudanden och kundenkäter via Internet, läs alltid det finstilta i villkoren innan du klickar på godkännande.

Om du skulle få återkommande debiteringar på ditt kort/konto efter att du till exempel svarat JA på ett erbjudande att delta i en kundundersökning eller tackat JA till att få en vara/ tjänst genom att betala ett lågt belopp som sedan övergår till en så kallad prenumeration måste du alltid kontakta företaget för att säga upp din prenumeration innan du kan göra en reklamation. I villkoren framgår det hur du säger upp din prenumeration.

Kontrollera alltid att det finns ett telefonnummer till kundtjänst, adress och mailadress. Det är också viktigt att du sparar alla underlag med din kontakt med företaget, exempelvis datum och tid för telefonsamtal samt vem du har pratat med eller e-post och brev mellan er.

Kontakta företaget/butiken i första hand

Kontakta alltid butiken i första hand för att reda ut problemet. Spara alltid alla kvitton!

Kontakta oss när företaget/butiken inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat, kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan göra en reklamation av ditt kortköp som vi sedan utreder.

Använd följande blankett

Reklamationsblankett för kort (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster

Reklamera en paketresa vid konkurs (flyg och hotell)

Har du betalat resan med ditt kort från Nordea behöver du först kontakta Kammarkollegiet/Resegarantinämnden.

Kontakta Kammarkollegiet

När resebyrån eller företaget du bokat din paketresa hos gått i konkurs och resan inte kan nyttjas är det Kammarkollegiet/Resegarantinämnden som driver ärendet. Du behöver skicka in ansökan till Kammarkollegiet/Resegarantinämnden om ersättning enligt resegarantin. Det är de som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.

Ansök om ersättning hos ResegarantinämndenÖppnas i nytt fönster enligt resegarantin.

Om ingen eller delar av paketresan ersätts

Om du bara får ersättning för en del av resan, eller nekas ersättning kan du göra en kortreklamation. Det är viktigt att du bifogar beslutsunderlaget från Kammarkollegiet med reklamationsblanketten (pdf, 177 KB)Öppnas i nytt fönster.