Gör kortreklamation i appen – snabbt och smidigt

Ska du reklamera ett kortköp eller ett uttag i bankomat? Det gör du snabbt och enkelt i appen. Tips: använd den senaste versionen av appen.

Så gör du en kortreklamation

  • Logga in i appen och gå till "Konton och kort".
  • Tryck på kortet det gäller.
  • Välj "Säkerhet" följt av "Reklamera ett kortköp" och följ instruktionen.

Ska du reklamera ett kortköp du gjort med Nordea Electron eller ett kreditkort som du har spärrat? Tänk på att det spärrade kortet inte syns under "Konton och kort". Välj istället ditt nya kort, som syns i appen inom 48 timmar.

Gör kortreklamation via blankett

Om du inte har möjlighet att göra din kortreklamation i appen kan du fylla i reklamationsblankettenÖppnas i nytt fönster och skicka till oss per post.

Har du fler än fyra transaktioner att reklamera? Fyll i blanketten Transaktioner som reklamerasÖppnas i nytt fönster som ett komplement till reklamationsblanketten för kort. 

Vi samarbetar med Tietoevry

När vi hanterar reklamerade kortköp tar vi hjälp av vår samarbetspartner Tietoevry. Därför kan de kontakta dig för att hjälpa dig med ditt ärende.

Så reklamerar du kontotransaktioner och insättningar

  • Reklamera kontotransaktioner (exempelvis bedräglig överföring) genom att kontakta Kundservice på 0771-22 44 88.
  • Reklamera insättningar i insättningsautomat genom att kontakta Kundservice på 0771-22 44 88. Läs mer om att göra reklamationer av insättningar

Reklamera ditt kortköp så snart som möjligt

Du behöver göra en kortreklamation senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag, i appen, i nätbanken eller på en e-faktura. 

Ibland betalar du långt i förväg för en vara eller en tjänst. Till exempel för resor, hotell eller varor med lång leveranstid. Skicka då in din reklamation till oss senast 45 dagar efter den planerade flygresan, hotellvistelsen eller överenskommet datum för varuleverans. Det är för att vi ska kunna begära pengarna tillbaka från företaget.

Spara dina kvitton och annan kontakt med företaget

Spara alltid alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar underlag från din kontakt med företaget. Till exempel datum och tid för telefonsamtal, vem du pratat med, all e-post, brev och chattar mellan er. Ta också skärmdumpar av kontaktformulär och chattmeddelanden.

En kortreklamation kan ta upp till 6 månader

När ditt ärende är klart skickar vi vårt slutliga besked till dig och avslutar ärendet. En kortreklamation kan ta upp till 6 månader. 

Obehöriga köp/uttag på kortet
Återkommande transaktioner
Konkurs
Inte fått varan levererad

Reklamera obehöriga köp eller uttag på ditt kort

Upptäcker du obehöriga transaktioner eller uttag på ditt kort behöver du spärra det och göra en polisanmälan.

Spärra kortet 

Om din reklamation gäller obehöriga köp eller uttag, behöver du genast spärra kortet och göra en polisanmälan. Spärra ditt kort dygnet runt på telefonnummer 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster.   

Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster.

Har du ett Nordea Premium, Nordea Platinum eller Nordea Black ringer du följande nummer:

Gör en polisanmälan

Du ska göra en polisanmälan på den plats du befinner dig när du upptäcker det obehöriga uttaget eller köpet. Oavsett var i världen du är. Du behöver bifoga en kopia på polisanmälan med din kortreklamation.

Gör en kortreklamation

Tänk på att du behöver göra kortreklamationen senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag, i appen, i nätbanken eller på en e-faktura. 

Du gör kortreklamationen smidigast i appen. 

Reklamera återkommande transaktioner på kort eller konto

Om du upptäcker att något blivit fel ska du i första hand kontakta företaget för att försöka reda ut problemet. Det är viktigt att du alltid sparar alla kvitton när du handlar.

Erbjudanden och prenumerationer via internet

Har du tackat ja till ett erbjudande som har gått över till en prenumeration som du vill avsluta? Då behöver du kontakta företaget för att säga upp prenumerationen. I villkoren finns information om hur du gör för att säga upp prenumerationen.

Läs alltid det finstilta i villkoren innan du godkänner erbjudanden på internet. Kontrollera att det finns ett telefonnummer till kundtjänst, adress och e-postadress på hemsidan. 

Kontakta företaget eller butiken i första hand

Börja med att kontakta butiken för att reda ut problemet. 

Spara alltid alla kvitton. Det är också viktigt att du sparar alla underlag från din kontakt med företaget. Till exempel orderbekräftelser, e-post, datum och tid för telefonsamtal, vem du pratat med och chattar mellan er. Ta också skärmdumpar av kontaktformulär och chattmeddelanden.

Kontakta oss när företaget inte tar sitt ansvar

Får du inte hjälp av butiken där du handlat? Kontakta oss så snabbt som möjligt så du kan reklamera ditt kortköp.

Tänk på att du behöver göra kortreklamationen senast 45 dagar efter att transaktionen har redovisats på ditt kontoutdrag, i appen, i nätbanken eller på en e-faktura.

Bifoga alltid din orderbekräftelse och all kontakt som har haft med företaget när du gör kortreklamationen. Om du inte fick en orderbekräftelse, ska du ange det när du gör din kortreklamation. 

Du gör kortreklamationen smidigast i appen. 

Reklamera köp från ett företag som gått i konkurs

Om företaget du handlat av gått i konkurs innan du fått din vara kan du göra en kortreklamation.

Bifoga din orderbekräftelse och information som visar att företaget har gått i konkurs när du gör din kortreklamation.

Reklamera en paketresa vid konkurs (flyg och hotell)

Har du betalat resan med ditt kort? Börja med att kontakta Kammarkollegiet.

Kontakta Kammarkollegiet

Det är Kammarkollegiet som driver ärendet när en resebyrå eller ett företag som säljer paketresor går i konkurs. Om du inte kan åka på paketresan ska du ansöka om ersättning enligt resegarantin hos Kammarkollegiet.

Ansök om ersättning hos KammarkollegietÖppnas i nytt fönster.

Det är Kammarkollegiet som eventuellt betalar tillbaka dina pengar enligt resegarantilagen.

Gör en kortreklamation om ingen eller delar av paketresan ersätts

Du kan göra en kortreklamation om du inte har blivit ersatt av resegarantin efter 15-30 dagar. Vänta inte längre eftersom reglerna för en kortreklamation är tidsbegränsade. 

När du gör en kortreklamation ska du bifoga

  • din orderbekräftelse
  • svar på ansökan hos Kammarkollegiet
  • information som visar att företaget har gått i konkurs.

Du gör kortreklamationen smidigast i appen. 

När du betalat med kort och inte fått varan levererad

Har du betalat med ditt kort för en vara och inte fått den levererad? Eller har resan eller hotellvistelsen som du har betalat med ditt kort blivit inställd? Här går vi igenom vad du behöver göra.

Tänk på det här

  • Börja alltid med att kontakta företaget för att ta reda på vad som har hänt. Det är i första hand företaget som ska kompensera dig för utebliven vara eller tjänst. Följ deras instruktioner för att få ersättning. 
  • Om företaget informerar att du ska få ersättning, vänta på deras ersättningsförslag. Om du inte accepterar företagets ersättningsförslag, måste du alltid meddela företaget att du avböjer deras erbjudande. Förklara att du vill ha tillbaka det belopp som du har betalat. Gör en kortreklamation om företaget inte svarar inom 14 dagar.
  • Om du redan har betalat din kreditkortsräkning när du får återbetalningen från företaget, kanske du får ett plussaldo på kortet. Pengarna finns kvar på kortet till nästa gång du använder det. Vill du istället ha dina pengar utbetalda behöver du kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig.
  • Om du trots upprepade försök inte får ersättning från företaget har du möjlighet att göra en kortreklamation hos oss. Se till att spara all e-post, sms och dokument som du fått av företaget eller själv skickat till dem. De behövs som bevis när du fyller i kortreklamationen. Vi behöver din reklamation senast 45 dagar efter den planerade flygresan, datumet för hotellbokningen eller då varan skulle ha levererats. När vi har fått din reklamation kan vi begära tillbaka pengarna från företaget.

Du kan inte göra en kortreklamation om du har betalat genom kontoöverföring, Swish, Bankgiro eller Plusgiro. I de fallen behöver du själv kontakta företaget och begära ersättning.

När du gör en reklamation 

Bifoga det här när du gör en kortreklamation:

  • Bokningsbekräftelse eller orderbekräftelse, inklusive villkoren (för varje bokning eller betalning).
  • Kopior på all kontakt mellan dig och företaget. Där ska det framgå: när (datum) och varför avbokningen sker och av vem (företaget eller dig).
  • Kopia på avbokningsbekräftelse med information från företaget, till exempel datum för retur.

Sätt ihop dina olika dokument till ett dokument som du skickar med din kortreklamation i appen.

Du gör kortreklamationen smidigast i appen.