Ny mobil/surfplatta – Mobilt BankID, appen och Swish

Har du en ny mobil eller surfplatta och undrar vad du behöver tänka på för att smidigt kunna hantera dina bankärenden igen? Vi guidar dig hur du kommer igång med Mobilt BankID, vår app och Swish.

Så kommer du igång när du skaffat ny mobil eller surfplatta

När du skaffar ny mobil eller surfplatta så behöver du ordna några saker innan allt fungerar som tidigare. Vi går igenom hur du enklast kommer igång med Mobilt BankID, vår app och Swish på din nya mobil.

1. Ladda ner Mobilt BankID

Beroende på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte så finns det två olika sätt att ladda ner ett nytt Mobilt BankID. Vi går igenom båda varianterna nedan.

Om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster i din gamla mobil/surfplatta eller via datorn med ditt Mobila BankID utgivet av Nordea. Tänk på: Du loggar in och signerar med ditt befintliga BankID på din gamla mobil eller surfplatta.
  3. Läs, godkänn och signera villkoren.
  4. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  5. Öppna BankID-appen i din nya mobil/surfplatta, tryck på "Skanna QR-kod" och rikta mobilen mot QR-koden du ser på din skärm. Koden är giltig i 10 minuter. Du väljer nu din säkerhetskod.
  6. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation. 
  7. Om du har ett giltigt BankID på en mobil eller surfplatta som du inte längre använder ska du komma ihåg att spärra det. 

Nu är du redo att använda ditt nya Mobila BankID.

Om du inte har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta.
  2. Logga in i ”BankID Självservice”Öppnas i nytt fönster med något av följande alternativ: 
    e-kod (äldre kortläsare)
    din personliga kodÖppnas i nytt fönster 
    QR-läsare 
  3. Läs, godkänn och signera villkoren.
  4. Du skickas nu automatiskt till bankid.com där du kan slutföra nedladdningen. 
  5. Om du använder din mobil för nedladdningen trycker du på knappen "Hämta BankID" och väljer säkerhetskod. Använder du en dator så öppnar du BankID-appen i din nya mobil/surfplatta, trycker på "Skanna QR-kod" och riktar mobilen/surfplattan mot QR-koden du ser på din skärm. Koden är giltig i 10 minuter. Du väljer nu din säkerhetskod.
  6. Aktivera och tillåt notiser. Tillåt även att BankID använder platsinformation. 
  7. Om du har ett giltigt BankID på en mobil eller surfplatta som du inte längre använder ska du komma ihåg att spärra det. 

Nu är du redo att använda ditt nya Mobila BankID.

2. Ladda ner mobilbanken

Ladda ner appen så här:

  1. Sök efter “Nordea Mobile – Sverige” i App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
  2. Ladda ner appen. 
  3. Logga in med ditt Mobila BankID. Klart!

Besöker du den här sidan i webbläsaren på din mobiltelefon kan du klicka på knapparna här nedan istället.

Ladda ner vår Användarguide Nordeas mobilbank (pdf, 1 MB)Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg guider för att komma igång med mobilbanken.

3. Ladda ner Swish

Oavsett om du har kvar samma mobilnummer eller har fått ett nytt så förklarar vi hur du gör för att få tillbaka Swish i din nya mobil.

Nytt telefonnummer:

  1. Logga in i vår app och avsluta ditt nuvarande Swish-avtal. Klicka på Swishloggan på startskärmen och välj "Inställningar för Swish" följt av "Avsluta Swish". Du kan även avsluta ditt Swish-avtal i nätbanken.
  2. Klicka på Swishloggan på startskärmen i appen. I nätbankenÖppnas i nytt fönster klickar du på Betalningar – Hantera Swish. 
  3. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Du behöver en smartphone och Mobilt BankID.
  4. Ladda ner och aktivera Swish-appen. Klart!

Tänk på att ditt mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt innan du kan ansluta dig till Swish med ditt nya telefonnummer. 

Samma telefonnummer som tidigare:

Har du kvar samma telefonnummer som tidigare så behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen på nytt. 

1. Sök efter "Swish" i App Store (iPhone) eller Google Play (Android).

2. Ladda ner appen.

3. Följ instruktionerna för aktivering och godkänn med Mobilt BankID. Klart!