Säkerställ att allt fungerar innan du byter till nya mobilen/surfplattan

Har du skaffat en ny mobil eller surfplatta? Följ rätt steg för att försäkra dig om att allt fungerar smidigt. Installera Mobilt BankID, Swish och bankappen på din nya enhet, och kontrollera att allt är i ordning innan du raderar något på din gamla enhet.

1. Ladda ner Mobilt BankID

Det finns två sätt att ladda ner ett nytt Mobilt BankID. Hur du gör beror på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte. Vi går igenom båda varianterna nedan.

Om du har kvar Mobilt BankID

Förberedelser innan du sätter igång

  • Ta fram mobilen som du vill ha BankID på.
  • Säkerställ att du har BankID säkerhetsapp och Nordea-appen installerade och uppdaterade. 
  • Ska du skaffa BankID på en ny mobil? Ta inte bort ditt nuvarande BankID innan du har aktiverat det nya på din nya mobil.

Gör så här

  • Logga in i Nordea-appen. Klicka på Profil, gå till Hantera BankID och följ stegen.

Tips!

  • Tänk ut en säkerhetskod på minst sex siffror som ska gälla för ditt BankID. Du kan välja samma kod som du haft tidigare. Det går också att byta kod i efterhand. 

Har du inte kvar ett giltigt BankID sedan innan? Följ istället instruktionen nedan.

Om du inte har kvar Mobilt BankID

Förberedelser innan du sätter igång

1. Ta fram giltig id-handling

  • Ha ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort) redo för att bekräfta din identitet. 
  • Saknar du giltig id-handling? Boka då tid hos polisenÖppnas i nytt fönster för att ansöka om det. Du kan inte skaffa BankID utan giltig id-handling.
  • Saknar du svenskt medborgarskap men har ett svenskt personnummer? Kontakta oss så hjälper vi dig komma igång med BankID.

2. Ladda ner appen och sätt igång

  • Ta fram din mobil och ladda ner BankID säkerhetsapp via App Store eller Google Play.
  • Klicka på Skaffa Mobilt BankID-knappen och välj sedan Skaffa eller förnya Mobilt BankID med pass eller nationellt ID-kort

2. Ladda ner Nordeas app

Ladda ner appen så här:

  1. Sök efter “Nordea Mobile – Sverige” i App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
  2. Ladda ner appen. 
  3. Logga in med ditt Mobila BankID. Klart!

Besöker du den här sidan i webbläsaren på din mobiltelefon kan du klicka på knapparna här nedan istället.

Ladda ner vår Användarguide Nordeas mobilbankpdf - Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg guider för att komma igång med appen.

3. Ladda ner Swish

Oavsett om du behållit ditt mobilnummer eller fått ett nytt, förklarar vi hur du återaktiverar Swish i din nya mobil.

Samma telefonnummer:

Har du kvar samma telefonnummer som tidigare så behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen på nytt. 

  1. Sök efter "Swish" i App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
  2. Ladda ner appen.
  3. Följ instruktionerna för aktivering och godkänn med Mobilt BankID. Klart!  

Nytt telefonnummer:

  1. Logga in i vår app och avsluta ditt nuvarande Swish-avtal. Klicka på Swishloggan på startskärmen och välj "Inställningar för Swish" följt av "Avsluta Swish". Du kan även avsluta ditt Swish-avtal i nätbanken.
  2. Klicka på Swishloggan på startskärmen i appen. I nätbankenÖppnas i nytt fönster klickar du på Betalningar – Hantera Swish. 
  3. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Du behöver en smartphone och Mobilt BankID.
  4. Ladda ner och aktivera Swish-appen. Klart!

Tänk på att ditt mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt innan du kan ansluta dig till Swish med ditt nya telefonnummer.