Ny mobil/surfplatta – Mobilt BankID, appen och Swish

Har du en ny mobil eller surfplatta och undrar vad du behöver tänka på för att smidigt göra dina bankärenden igen? Vi guidar dig hur du kommer igång med Mobilt BankID, vår app och Swish på din nya mobil.

1. Ladda ner Mobilt BankID

1. Ladda ner Mobilt BankID

Beroende på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte så finns det två olika sätt att ladda ner ett nytt Mobilt BankID. Vi går igenom båda varianterna nedan.

Om du har kvar Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID nedan från din gamla mobil/surfplatta. Där legitimerar du dig med ditt mobila BankID utgivet av Nordea. 
  3. Läs, godkänn och signera villkoren i din gamla mobil/surfplatta.
  4. Nu öppnas bankid.com i din gamla mobil. Klicka på länken Hämta BankID till annan enhet.
  5. Öppna BankID-appen på din nya mobil/surfplatta, tryck på knappen Aktivera BankID. Skanna QR-koden som du ser på din gamla mobil/surfplatta med din nya enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter. 

    Du kan behöva säkerställa din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (inte körkort).
  6. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID. 
  7. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt mobila BankID på din nya enhet.

Om du inte längre använder ditt BankID som du har på din gammal mobil eller surfplatta, är det viktigt att du spärrar det. Läs hur du spärrar ditt gamla BankID

Om du inte har kvar Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID nedan. Legitimera dig med din personliga kod. Följ sedan flödet:
  3. Klicka på knappen Beställ bekräftelsekod och följ instruktionen.
  4. Läs, godkänn och signera villkoren.
  5. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen. 
  6. Aktiveringen skiljer sig åt beroende på om du gör den från dator eller från mobil enhet. 

    Dator: Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter.

    Mobiltelefon/surfplatta:
     Klicka på länken som startar BankID-appen och tryck på knappen Aktivera BankID.     

    När du aktiverar ditt BankID kan du behöva säkerställa din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (inte körkort).
  7. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.
  8. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt mobila BankID.

2. Ladda ner mobilbanken
3. Ladda ner Swish

1. Ladda ner Mobilt BankID

Beroende på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte så finns det två olika sätt att ladda ner ett nytt Mobilt BankID. Vi går igenom båda varianterna nedan.

Om du har kvar Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID nedan från din gamla mobil/surfplatta. Där legitimerar du dig med ditt mobila BankID utgivet av Nordea. 
  3. Läs, godkänn och signera villkoren i din gamla mobil/surfplatta.
  4. Nu öppnas bankid.com i din gamla mobil. Klicka på länken Hämta BankID till annan enhet.
  5. Öppna BankID-appen på din nya mobil/surfplatta, tryck på knappen Aktivera BankID. Skanna QR-koden som du ser på din gamla mobil/surfplatta med din nya enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter. 

    Du kan behöva säkerställa din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (inte körkort).
  6. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID. 
  7. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt mobila BankID på din nya enhet.

Om du inte längre använder ditt BankID som du har på din gammal mobil eller surfplatta, är det viktigt att du spärrar det. Läs hur du spärrar ditt gamla BankID

Om du inte har kvar Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din telefon eller surfplatta.
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID nedan. Legitimera dig med din personliga kod. Följ sedan flödet:
  3. Klicka på knappen Beställ bekräftelsekod och följ instruktionen.
  4. Läs, godkänn och signera villkoren.
  5. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen. 
  6. Aktiveringen skiljer sig åt beroende på om du gör den från dator eller från mobil enhet. 

    Dator: Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter.

    Mobiltelefon/surfplatta:
     Klicka på länken som startar BankID-appen och tryck på knappen Aktivera BankID.     

    När du aktiverar ditt BankID kan du behöva säkerställa din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (inte körkort).
  7. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.
  8. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt mobila BankID.

2. Ladda ner mobilbanken

Ladda ner appen så här:

  1. Sök efter “Nordea Mobile – Sverige” i App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
  2. Ladda ner appen. 
  3. Logga in med ditt Mobila BankID. Klart!

Besöker du den här sidan i webbläsaren på din mobiltelefon kan du klicka på knapparna här nedan istället.

Ladda ner vår Användarguide Nordeas mobilbank (pdf, 915 KB)Öppnas i nytt fönster och följ enkla steg-för-steg guider för att komma igång med mobilbanken.

3. Ladda ner Swish

Oavsett om du har kvar samma mobilnummer eller har fått ett nytt så förklarar vi hur du gör för att få tillbaka Swish i din nya mobil.

Samma telefonnummer som tidigare:

Har du kvar samma telefonnummer som tidigare så behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen på nytt. 

  1. Sök efter "Swish" i App Store (iPhone) eller Google Play (Android).
  2. Ladda ner appen.
  3. Följ instruktionerna för aktivering och godkänn med Mobilt BankID. Klart!  

Nytt telefonnummer:

  1. Logga in i vår app och avsluta ditt nuvarande Swish-avtal. Klicka på Swishloggan på startskärmen och välj "Inställningar för Swish" följt av "Avsluta Swish". Du kan även avsluta ditt Swish-avtal i nätbanken.
  2. Klicka på Swishloggan på startskärmen i appen. I nätbankenÖppnas i nytt fönster klickar du på Betalningar – Hantera Swish. 
  3. Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer. Du behöver en smartphone och Mobilt BankID.
  4. Ladda ner och aktivera Swish-appen. Klart!

Tänk på att ditt mobila BankID behöver vara minst 7 dagar gammalt innan du kan ansluta dig till Swish med ditt nya telefonnummer.