Så här aktiverar du ditt nya kort
Har du fått ditt första kort hos Nordea? (Kort med nytt kortnummer). Då behöver du aktivera det i mobilbanken, nätbanken, via Kundservice eller på kontor.
När du för första gången får ett kort från Nordea behöver du aktivera det innan det kan användas. Ungefär var tredje år byter vi ut ditt kort. Då behöver du aktivera ditt utbyteskort. Läs nedan hur du aktiverar ditt nya kort och ditt utbyteskort.
Har du fått ditt första kort hos Nordea? (Kort med nytt kortnummer). Då behöver du aktivera det i mobilbanken, nätbanken, via Kundservice eller på kontor.
OBS! Gå in under knappen inställningar under valt kort för att ändra till önskad region.
För att aktivera ditt nya kort via Kundservice ringer du 0771-22 44 88.
Du behöver ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt.
Har du inte möjlighet att aktivera ditt kort på något av ovanstående sätt är du självklart välkommen att besöka ett kontor.
Ungefär var tredje år byter vi ut ditt kort. För att öka säkerheten skickar vi på Nordea inte ut aktiva kort direkt hem till dig. Du måste aktivera kortet innan du kan använda det. Det kan du göra på två olika sätt:
Godkänn köpet genom att sätta in kortet i kortterminalen och slå kortets PIN-kod (du kan alltså inte aktivera kortet via ett kontaktlöst köp, ("blipp").
Godkänn uttaget som vanligt genom att slå kortets PIN-kod. (OBS! Aktivering/uttag med Nordeas kreditkort genererar en uttagsavgift på 40 SEK, detta gäller ej Nordea Platinum eller Nordea Black som är kontokopplade).