Aktivera ditt nya kort

När du får ett nytt kort från Nordea behöver du aktivera det innan du kan börja använda kortet.

Så här aktiverar du ditt kort

Har du fått ett helt nytt kort? 

Aktivera ditt nya kort

Har du fått ett utbyteskort? (ungefär vart tredje år byts ditt kort ut) 

Aktivera kortet genom att göra på något av följande sätt: 

  • Köp i butik
  • Köp på internet
  • Uttag i bankomat

Scrolla längst ner för mer info. 

Internetbanken

Aktivera kort i Internetbanken

För att aktivera ditt nya kort i Internetbanken gör du på följande vis:

  1. Logga in i Internetbanken, det räcker med förenklad inloggning.
  2. Välj "Kort" i menyraden och sedan "Öppna och stänga kort"
  3. Klicka på "Ändra" nere till höger.
  4. Ändra värdet "Inaktivt" till önskad region. 
  5. Klicka på "Spara" nere till höger - Klart!

Du kan när som helst gå tillbaka och använda tjänsten Öppna och stänga kort för att lägga in begränsningar och välja var ditt kort ska fungera. 

Mobilbanken
Kundservice
Kontor

Så här aktiverar du ditt Utbyteskort

Ungefär var tredje år byter vi ut ditt kort.

För att öka säkerheten skickar Nordea inte ut aktiva kort direkt hem till din brevlåda utan kortet måste aktiveras vilket du kan göra på tre olika sätt: 

Köp i butik

Godkänn köpet genom att sätta in kortet i kortterminalen och slå kortets PIN-kod (du kan alltså inte aktivera kortet via ett kontaktlöst köp). 

Köp på internet

Godkänn köpet med Mobilt BankID eller Nordeas kortläsare.

Uttag i bankomat

Godkänn uttaget som vanligt genom att slå kortets PIN-kod.