Aktivera ditt kort

När du för första gången får ett kort från Nordea behöver du aktivera det innan det kan användas. Ungefär var tredje år byter vi ut ditt kort. Då behöver du aktivera ditt utbyteskort. Läs nedan hur du aktiverar ditt nya kort och ditt utbyteskort.

Så här aktiverar du ditt nya kort

Har du fått ditt första kort hos Nordea? (Kort med nytt kortnummer). Då behöver du aktivera det i mobilbanken, nätbanken, via Kundservice eller på kontor.

Aktivera kort i mobilbanken

  1. Logga in i mobilbanken. 
  2. Scrolla ner och klicka på kortet du vill aktivera.
  3. Klicka på knappen "Säkerhet". 
  4. Klicka på "Aktivera kort". 
  5. Klart!

OBS! Gå in under knappen inställningar under valt kort för att ändra till önskad region. 

Aktivera kort i nätbanken

  1. Logga in i nätbanken.
  2. Gå till "Ekonomi" i menyn högst upp och sedan "Kort".
  3. Klicka på kortet du vill aktivera.
  4. Klicka på den blå rutan "Aktivera kort". 
  5. Ställ in önskat "Användningsområde". 
  6. Klicka på "Spara". 

Aktivera kort via Kundservice eller på kontor

För att aktivera ditt nya kort via Kundservice ringer du 0771-22 44 88. 

Du behöver ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt.

Har du inte möjlighet att aktivera ditt kort på något av ovanstående sätt är du självklart välkommen att besöka ett kontor.

Så här aktiverar du ditt utbyteskort

Ungefär var tredje år byter vi ut ditt kort. För att öka säkerheten skickar vi på Nordea inte ut aktiva kort direkt hem till dig. Du måste aktivera kortet innan du kan använda det. Det kan du göra på två olika sätt:

Köp i butik

Godkänn köpet genom att sätta in kortet i kortterminalen och slå kortets PIN-kod (du kan alltså inte aktivera kortet via ett kontaktlöst köp, ("blipp"). 

Uttag i uttagsautomat

Godkänn uttaget som vanligt genom att slå kortets PIN-kod. (OBS! Aktivering/uttag med Nordeas kreditkort genererar en uttagsavgift på 40 SEK, detta gäller ej Nordea Platinum eller Nordea Black som är kontokopplade).