Mann med nettbrett og kaffekopp ved bord

Digitala tjänster

Med digitala banktjänster kan du snabbt och enkelt göra dina bankärenden i mobilen, datorn eller surfplattan, var som helst och när som helst.

Våra digitala tjänster

För att komma igång och göra dina bankärenden digitalt behöver du Internetbanken och Mobilt BankID. När du har kommit igång med det är det dags att ladda ner Mobilbanken och Swish för att exempelvis kolla saldo, betala räkningar och skicka pengar. 

Kolla in våra kom-igång-guider för digitala tjänster. Vill du lära dig mer, ta en titt på våra instruktionsfilmer där vi berättar om de vanligaste banktjänsterna och hur du gör. 

Vi utvecklar och uppdaterar Mobilbanken löpande. Här kan du se några av de senaste nyheterna.

Internetbanken

Uträtta dina bankärenden online. Betala räkningar, beställ produkter, se över ditt sparande och din pension.

Läs mer om Internetbanken

Mobilbanken

Med appen har du banken i fickan. Apparna finns för iPhone, iPad, Android.

Läs mer om Mobilbanken

Mobilt BankID

Ger dig tillgång till en rad tjänster. Använd appen till Internetbanken, Mobilbanken, Swish m.m.

Läs mer om Mobilt BankID

Swish

Skicka pengar till andra privatpersoner via mobilnumret.

Läs mer om Swish

Talsvar

Gör dina bankärenden snabbt och enkelt via vår automatiska talsvarstjänst.

Läs mer om Talsvar

Lägg till andra banker

Samla alla dina banker i vår app och få en bättre överblick av hela din ekonomi.

Så lägger du till andra banker i appen

Apple Pay

Betala i butik, appar eller på webben med din iPhone. Aktivera tjänsten i appen Mobilbanken.

Mer om Apple Pay

Google Pay

Betala med mobilen med Google Pay. Aktivera tjänsten i appen Mobilbanken.

Mer om Google Pay

Samsung Pay

Betala med mobilen med Samsung Pay. Aktivera tjänsten i appen Nordea Wallet.

Mer om Samsung Pay

Smartklockor och andra wearables

Betala med ringen, armbandet eller smartklockan – så kallade wearables. Ladda ner Nordea Wallet för att aktivera din wearable.

Mer om att betala med smartklockan och andra wearables

Nordea Wallet

I Nordea Wallet får du en överblick över alla dina kortköp oavsett om du betalat med smartklockan, mobilen eller det fysiska kortet.

Läs mer om Nordea Wallet

Cashback

Med tjänsten Cashback kan du få pengar tillbaka när du handlar med ditt Nordeakort.

Läs mer om Cashback

Kwick – digitala kvitton

Med Kwick får du koll på dina viktiga kvitton så de finns tillgängliga när du behöver dem.

Läs mer om Kwick

CO2 tracker

Få koll på din egen klimatpåverkan och se vilken effekt din vardagskonsumtion och dina kortköp har på miljön.

Läs mer om CO2 tracker

Undvik bedrägerier

Din säkerhet är viktig för oss och vi arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och tjänster. Det finns många typer av bedrägerier idag och om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad.

Ladda kontantkort

Med sparade uppgifter om operatör och förvalda laddningsbelopp går det snabbt och enkelt.

Läs mer om att ladda kontantkort

Bevakning via sms

Få SMS när något händer på ditt konto. Du väljer själv vad du vill bli informerad om.

Läs mer om Bevakning via sms

Koder

Personlig kod

Personlig kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda vid inloggning till Mobilbanken, i Talsvar och för identifiering när du ringer till Kundservice. Personlig kod kan även användas för att skaffa Mobilt BankID via BankID självservice. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster

Så här skaffar eller byter du en personlig kod 

  • I Mobilbanken loggar du in och klickar sedan på ”Visa mer”, därefter väljer du ”Inställningar" och "Personlig kod".
  • I Internetbanken Privat loggar du in och klickar sedan på "Inställningar", och därefter ”Välj personlig kod”.
  • För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#. 

Om du saknar möjlighet att logga in är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

PIN-kod

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som hör till ditt bank- eller kreditkort. Koden anges i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker. Koden används också för e-kod (kort och kortläsare) och för säkerhetslösningen Säkrare kortköp på Internet tillsammans med kortläsaren. Du har en separat PIN-kod för varje kort.

Har du glömt din PIN-kod kan du se den i Mobilbanken eller Internetbanken under Kort.

Spärrad PIN-kod i kortläsaren

Om du har spärrat din PIN-kod i kortläsaren genom för många felaktiga försök behöver du låsa upp PIN-koden för kortet. 

För bank- och kreditkort görs detta i samband med köp eller uttag med kortet. Chippet behöver användas och korrekt PIN-kod knappas in. 

För inloggningskort sker upplåsning genom en PUK-kod. 

PUK-kod

PUK-kod är en åttasiffrig kod som du fick tillsammans med ditt inloggningskort. Den används för att låsa upp kortet om det blivit spärrat för inloggning. 

Om du saknar din PUK-kod är du välkommen att kontakta Kundservice på 0771-22 44 88.

Kortläsare och QR-läsare
Lås upp PIN-koden

Personlig kod

Personlig kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda vid inloggning till Mobilbanken, i Talsvar och för identifiering när du ringer till Kundservice. Personlig kod kan även användas för att skaffa Mobilt BankID via BankID självservice. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster

Så här skaffar eller byter du en personlig kod 

  • I Mobilbanken loggar du in och klickar sedan på ”Visa mer”, därefter väljer du ”Inställningar" och "Personlig kod".
  • I Internetbanken Privat loggar du in och klickar sedan på "Inställningar", och därefter ”Välj personlig kod”.
  • För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#. 

Om du saknar möjlighet att logga in är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

PIN-kod

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som hör till ditt bank- eller kreditkort. Koden anges i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker. Koden används också för e-kod (kort och kortläsare) och för säkerhetslösningen Säkrare kortköp på Internet tillsammans med kortläsaren. Du har en separat PIN-kod för varje kort.

Har du glömt din PIN-kod kan du se den i Mobilbanken eller Internetbanken under Kort.

Spärrad PIN-kod i kortläsaren

Om du har spärrat din PIN-kod i kortläsaren genom för många felaktiga försök behöver du låsa upp PIN-koden för kortet. 

För bank- och kreditkort görs detta i samband med köp eller uttag med kortet. Chippet behöver användas och korrekt PIN-kod knappas in. 

För inloggningskort sker upplåsning genom en PUK-kod. 

PUK-kod

PUK-kod är en åttasiffrig kod som du fick tillsammans med ditt inloggningskort. Den används för att låsa upp kortet om det blivit spärrat för inloggning. 

Om du saknar din PUK-kod är du välkommen att kontakta Kundservice på 0771-22 44 88.

Kortläsare och QR-läsare

Kortlasare-NCR1-utan-kort-79x106Kortläsare för e-kod

Kortläsaren på bilden använder du tillsammans med ditt bank- eller kreditkort från Nordea till Internetbanken och för att göra säkra kortköp på Internet. Saknar du ett bank-/kreditkort får du ett speciellt Inloggningskort.

Med kortet, kortläsaren och din PIN-kod tar du fram tillfälliga koder för att logga in och signera uppdrag.

Kortläsaren har utgått ur sortimentet och går inte att beställa. Om du redan har en sedan tidigare kan du fortsätta använda kortläsaren som vanligt. 

QR-läsare

QR-läsareOm du inte har en kortläsare och inte har möjlighet att använda Mobilt BankID, kan du beställa QR-läsaren på bilden, vår nya säkerhetslösning. 

QR-läsaren använder du tillsammans med ditt bank-, kredit- eller inloggningskort från Nordea. Den har en kamera som används till att läsa av en QR-kod vid inloggning och signering i våra digitala tjänster samt även för att godkänna kortköp när du handlar på nätet. 

Läs mer och beställ en QR-läsare.

Lås upp PIN-kod

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik eller ett uttag i automat.

Har du en PUK-kod behöver du låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram. Här hittar du vad du behöver och hur du gör.

Det här behöver du för att låsa upp

  • Din kortläsare och sladden.
  • Den åttasiffriga PUK-kod som följde med ditt kort. Obs! Vissa kort saknar PUK-kod. Kontakta Kundservice 0771-22 44 88 och kontrollera vad som gäller för ditt kort.
  • Senaste versionen av BankID säkerhetsprogram. Finns att ladda ner på BankIDs installationssidaÖppnas i nytt fönster.
  • Drivrutiner till kortläsaren. (Om drivrutinerna redan är installerade på din dator kan du hoppa över detta steg).

Så här gör du för att låsa upp

  1. Anslut kortläsaren med sladden och stoppa i kortet.
  2. Öppna säkerhetsprogrammet:
    • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
    • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.
  3. Klicka på ditt namn och sedan knappen "Hantera PIN".
  4. Mata in din åttasiffriga PUK-kod och klicka OK.

 Saknar du PUK-kod är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-22 44 88 för att beställa.