Personlig kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda vid inloggning till mobilbanken, i talsvarstjänsten och för identifiering när du ringer till Kundservice. Personlig kod kan även användas för att skaffa Mobilt BankID via BankID självservice. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster.
Så här skaffar eller byter du en personlig kod
- I mobilbanken loggar du in och klickar sedan på ”Visa mer”, därefter väljer du ”Inställningar" och "Personlig kod".
- I nätbanken loggar du in och klickar på "Välj personlig kod" under "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas, där du kan välja en ny personlig kod.
- För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#.
Om du saknar möjlighet att logga in är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.
PIN-kod
PIN-kod är en fyrsiffrig kod som hör till ditt bank- eller kreditkort. Koden anges i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker. Koden används också för e-kod (kort och kortläsare) och för säkerhetslösningen Säkrare kortköp på internet tillsammans med kortläsaren. Du har en separat PIN-kod för varje kort.
Har du glömt din PIN-kod kan du se PIN-koden i mobilbanken eller nätbanken under Kort.
Spärrad PIN-kod i kortläsaren
Om du har spärrat din PIN-kod i kortläsaren genom för många felaktiga försök behöver du låsa upp PIN-koden för kortet.
För bank- och kreditkort görs detta i samband med köp eller uttag med kortet. Chippet behöver användas och korrekt PIN-kod knappas in.
För inloggningskort sker upplåsning genom en PUK-kod.
PUK-kod
PUK-kod är en åttasiffrig kod som du fick tillsammans med ditt inloggningskort. Den används för att låsa upp kortet om det blivit spärrat för inloggning.
Om du saknar din PUK-kod är du välkommen att kontakta Kundservice på 0771-22 44 88.