Hela banken i din hand

För oss är det självklart att ge dig som kund tillgång till banken utifrån dina behov, på dina villkor. När och var du vill. Därför har vi utsetts till den ledande digitala banken i Sverige 2024.

Det här, och mycket mer, kan du göra i appen och nätbanken:

  • Hantera vardagsärenden och få en överblick över dina konton, kort, lån och sparande.
  • Få koll på utgifter, göra budgetar och sätta sparmål för att få kontroll över din ekonomi.
  • Få snabba svar på dina frågor och komma i kontakt med din rådgivare.
  • Ansöka om och hantera allt som rör ditt lånelöfte och bolån.
  • Köpa och sälja fonder, aktier och andra värdepapper samt hantera månadssparande.

Kom igång med våra digitala tjänster

För att kunna göra dina bankärenden digitalt behöver du ett Mobilt BankID. Du kan då logga in i nätbanken och ladda ner vår app samt Swish-appen. Där kan du enkelt göra alla dina vardagsärenden som att kolla saldo, betala räkningar och skicka pengar direkt via mobilnummer.

Kolla in våra kom-igång-guider för digitala tjänster. Vill du lära dig mer? Ta en titt på våra instruktionsfilmer där vi berättar om de vanligaste banktjänsterna och hur du gör. 

Den ledande digitala banken 2023 och 2024

Vi är stolta över att ha blivit rankad etta i Norden för vår digitala kundupplevelse*. Vår mobilapp har även utsetts till bästa bankappen för både företag och privatpersoner i Sverige**. Det här visar att det digitala har blivit en självklar del av vår verksamhet.

Våra utmärkelser och betyg baseras på:

  • *D-rating 2023.
  • **Global Finance Awards 2023 och 2024.
  • Betyg och recensioner från användare på App Store och Google Play i september 2023, med ett genomsnitt på 4,5 av 5.

Testa vår app i en demoversion

Nyfiken på vår prisbelönta app? Testa den genom att ladda ner appen, gå till menyn och välj "Titta på demoversionen".

Ladda ner appen

Koder
Nordea ID-dosa

Personlig kod

Personlig kod är en fyrsiffrig kod som används för inloggning i appen eller talsvarstjänsten samt för identifiering vid samtal till Kundservice. Personlig kod kan även användas för att skaffa Mobilt BankID via BankID självservice. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ditt BankID

Så här skaffar eller byter du en personlig kod 

  • I appen loggar du in och klickar sedan på Profil, därefter väljer du In- och utloggning och sedan Personlig kod.
  • I nätbanken loggar du in, klickar på ditt namn uppe till höger och sedan Personlig kod.
  • För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du Kundservice, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#. 

Om du saknar möjlighet att logga in är du välkommen att kontakta Kundservice. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

PIN-kod

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som hör till ditt bank- eller kreditkort. Koden anges i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker.

Har du glömt din PIN-kod kan du se PIN-koden i appen eller nätbanken under Kort.

Nordea ID-dosa

Tiderna förändras och så gör även våra säkerhetslösningar. Kortläsare för e-kod samt QR-läsaren fasas ut och går inte längre att beställa. Vi rekommenderar alla som kan använda ett Mobilt BankID att skaffa ett.

Om du inte kan använda Mobilt BankID kan du istället beställa en Nordea ID-dosa.

Om Nordea ID-dosa

  • Nordeas ID-dosa kan du använda i vår nätbank och talsvarstjänst. Du kan också använda den för att legitimera dig när du kontaktar vår kundservice eller för att signera kortköp på nätet.
  • Dosan har en kamera som används för att läsa av en QR-kod vid inloggning och signering. Den är på vis personlig, vilket innebär att ingen annan kan eller ska använda den.
  • Nordeas ID-dosa kan inte användas för att skaffa eller förnya ett Mobilt BankID.

Läs mer och beställ en Nordea ID-dosa.

Nordea ID-dosa