Hela banken i din hand

För oss är det självklart att ge dig som kund tillgång till banken utifrån dina behov, på dina villkor. När och var du vill. Det har gjort att vi har utsetts till den ledande digitala banken i Sverige 2023.

Det här, och mycket mer, kan du göra i appen och nätbanken:

  • Hantera vardagsärenden och få en överblick över dina konton, kort, lån och sparande.
  • Få koll på utgifter, göra budgetar och sätta sparmål för att få kontroll över din ekonomi.
  • Få snabba svar på dina frågor och komma i kontakt med din rådgivare.
  • Ansöka om och hantera allt som rör ditt lånelöfte och bolån.
  • Köpa och sälja fonder, aktier och andra värdepapper samt hantera månadssparande.

Den ledande digitala banken 2023

Vi är stolta över att ha blivit rankad etta i Norden för vår digitala kundupplevelse*. Vår mobilapp har även utsetts till bästa bankappen för både företag och privatpersoner i Sverige**. Vilket visar att det digitala har blivit en självklar del av vår verksamhet.

Våra utmärkelser och betyg baseras på:

  • *D-rating 2023
  • **Global Finance Awards 2023
  • Betyg och recensioner från användare på App Store och Google Play i september 2023, med ett genomsnitt på 4,5 av 5

Testa vår app i en demoversion

Nyfiken på vår prisbelönta app? Testa den genom att ladda ner appen, gå till menyn och välj "Titta på demoversionen".

Ladda ner appen

Kom igång med våra digitala tjänster

För att kunna göra dina bankärenden digitalt behöver du ett Mobilt BankID. Då kan du logga in i nätbanken och ladda ner vår app och Swish-appen. Där kan du göra alla dina vardagsärenden som att kolla saldo, betala räkningar och skicka pengar direkt via mobilnummer.

Kolla in våra kom-igång-guider för digitala tjänster. Vill du lära dig mer, ta en titt på våra instruktionsfilmer där vi berättar om de vanligaste banktjänsterna och hur du gör. 

Appen

Med appen har du banken i fickan. Den finns för iPhone, iPad, Android och vi utvecklar den löpande.

Läs mer om appen

Nätbanken

Uträtta dina bankärenden via datorn. Betala räkningar, beställ produkter, se över ditt sparande och din pension.

Läs mer om nätbanken

Mobilt BankID

Ditt BankID sparas på din mobil eller surfplatta. Använd Mobilt BankID för att logga in i vår nätbank och app. Även för att legitimera dig hos myndigheter och genomföra köp på internet.

Läs mer om Mobilt BankID

BankID på fil

Ditt BankID laddas ner till din dator. Passar dig som inte har en smartphone eller surfplatta. BankID på fil fungerar främst i den offentliga sektorn. Du kan inte använda BankID på fil för att logga in i våra tjänster.

Läs mer om BankID på fil

Swish

Skicka pengar via mobilnumret.

Läs mer om Swish

Talsvar

Gör dina bankärenden snabbt och enkelt via vår automatiska talsvarstjänst.

Läs mer om Talsvar

Apple Pay

Betala i butik, appar eller på webben med din iPhone. Aktivera tjänsten i vår app.

Mer om Apple Pay

Google Pay

Betala med mobilen genom Google Pay. Aktivera tjänsten i vår app.

Mer om Google Pay

Samsung Pay

Betala med mobilen genom Samsung Pay. Aktivera tjänsten i vår app.

Mer om Samsung Pay

Smartklockor och andra wearables

Betala med ringen, armbandet eller smartklockan – så kallade wearables. Ladda ner appen för att aktivera din wearable.

Mer om att betala med smartklockan och andra wearables

Lägg till andra banker

Samla alla dina banker i vår app och få en bättre överblick av hela din ekonomi.

Så lägger du till andra banker i appen

Koder
Nordea ID-dosa

Personlig kod

Personlig kod är en fyrsiffrig kod du kan använda vid inloggning i appen eller talsvarstjänsten och för identifiering när du ringer till Kundservice. Personlig kod kan även användas för att skaffa Mobilt BankID via BankID självservice. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ditt BankID

Så här skaffar eller byter du en personlig kod 

  • I appen loggar du in och klickar sedan på Profil, därefter väljer du In- och utloggning och sedan Personlig kod.
  • I nätbanken loggar du in, klickar på ditt namn uppe till höger och sedan Personlig kod.
  • För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#. 

Om du saknar möjlighet att logga in är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

PIN-kod

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som hör till ditt bank- eller kreditkort. Koden anges i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker.

Har du glömt din PIN-kod kan du se PIN-koden i appen eller nätbanken under Kort.

Nordea ID-dosa

Tiderna förändras och så gör även våra säkerhetslösningar. Kortläsare för e-kod samt QR-läsaren fasas ut och går inte längre att beställa. Vi rekommenderar alla som kan använda ett Mobilt BankID att skaffa ett.

Om du inte kan använda Mobilt BankID kan du istället beställa en Nordea ID-dosa.

Om Nordea ID-dosa

  • Nordeas ID-dosa kan du använda i vår nätbank och talsvarstjänst. Du kan också använda den för att legitimera dig när du kontaktar vår kundservice eller för att signera kortköp på nätet.
  • Dosan har en kamera som används för att läsa av en QR-kod vid inloggning och signering. Den är personlig, vilket innebär att ingen annan kan eller ska använda den.
  • Nordeas ID-dosa kan inte användas för att skaffa eller förnya ett Mobilt BankID.

Läs mer och beställ en Nordea ID-dosa.

Nordea ID-dosa