Så gör du de vanligaste bankärendena digitalt

För att vilja använda digitala banktjänster är det viktigt att känna sig trygg och säker i hur man gör. I instruktionsfilmerna går vi igenom hur du gör vanliga bankärenden, som att till exempel legitimera dig, swisha, se saldo, föra över pengar eller betala en räkning, fast digitalt. Om du behöver ladda ner digitala banktjänster hittar du länkar längst ner på sidan, under filmerna. 

Vi har tagit fram foldern ”Din bank hemma” på både svenska och engelska. I den beskriver vi hur du gör enkla bankärenden steg för steg. 

Årets digitala coach

Årets digitala coach - beskuren

Motivering: "Mycket är lätt när man vet hur man gör. Årets digitala coach guidar kunderna ut på nätet." 

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Tre bra saker du kan göra med mobilbanken

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

I denna video går vi igenom tre funktioner i mobilbanken som är nyttiga att känna till hur du använder.

Tre bra saker du kan använda Mobilt BankID till

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

BankID är din nyckel för att öppna upp flera dörrar, både bankens och andra samhällstjänster. Vi berättar mer och visar hur du legitimerar dig och använder tjänsten säkert.

Tre bra saker du kan använda Swish till

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

När du vill skicka en slant till en vän eller någon annan du känner direkt med hjälp av din mobil. Genom att använda dig av mobilnummer eller en QR-kod.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Är du anhörig?

Ett medanvändaravtal kan vara ett sätt att inte behöva besöka bankkontoret. 

Det kan också vara bra om någon blir sjuk. Då kan den som behöver hjälp göra någon till medanvändare för sin nätbank.

Läs mer om hur du kan hjälpa en närstående med bankärenden.

Våra goda råd för att vara säker digitalt:

  • Använd aldrig din kortläsare eller Mobilt BankID på uppmaning av någon annan, oavsett orsak.   
  • Logga aldrig in på nätbanken eller mobilbanken på uppmaning av någon annan.    
  • Lär dig helst bankkoderna utantill och lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort t ex kortnummer, CVC eller CVV kod, PIN-kod eller de svarskoder som genereras av din kortläsare.  

Betalningshjälpen – fler guider till digital vardag

Betalningshjälpen är ett initiativ där Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker, däribland Nordea, samarbetar för att fler ska kunna delta i den digitala ekonomin. På betalningshjalpen.seÖppnas i nytt fönster hittar du mer inspiration och guider för en digital vardag med fokus på trygga och enkla digitala betalningar.

Logga in

Gör dina bankärenden i datorn eller surfplattan.

Logga in i nätbanken Öppnas i nytt fönster

Kom igång med mobilbanken

Få överblick över dina konton, lån, kort och sparande i mobilbanken.

Ladda ner appen och kom igång