Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice
Senior woman in reception area 2 with phone large

Se hur du använder våra digitala banktjänster – steg för steg

Vi vill att du ska känna dig trygg och säker när du använder digitala banktjänster. I våra instruktionsfilmer visar vi steg för steg hur du gör några av de vanligaste bankärendena digitalt.

Så gör du de vanligaste bankärendena digitalt

För att vilja använda digitala banktjänster är det viktigt att känna sig trygg och säker i hur man gör. I instruktionsfilmerna går vi igenom hur du gör vanliga bankärenden, som att t ex legitimera dig, swisha, se saldo, föra över pengar eller betala en räkning, fast digitalt. I filmerna kan du klicka på paus och backa bakåt eller gå framåt som det passar dig. Om du behöver ladda ner digitala banktjänster hittar du länkar längst ner på sidan, under filmerna.

Tre bra saker du kan göra med Internetbanken

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Vi visar hur du kan se ditt saldo, överföra pengar till annat konto eller betala en räkning på ett bekvämt sätt.

Tre bra saker du kan göra med Mobilbanken

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Vi visar hur du överför pengar till ett annat konto, betalar en räkning och hur du ringer oss via Mobilbanken så att du får hjälp snabbare, när och var det passar dig.

Tre bra saker du kan använda mobilt BankID till

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

BankID är din nyckel för att öppna upp flera dörrar, både bankens och andra samhällstjänster. Vi berättar mer och visar hur du legitimerar dig och använder tjänsten säkert.

Tre bra saker du kan använda Swish till

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

När du vill skicka en slant till en vän eller någon annan du känner direkt med hjälp av din mobil. Genom att använda dig av mobilnummer eller en QR-kod.

Så hjälper du en närstående bli mer digital

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Behöver du hjälpa någon med Mobilt BankID eller hur man betalar räkningar i Internetbanken?

Är du anhörig?

Ett medanvändaravtal kan vara ett sätt att inte behöva besöka bankkontoret i ovissa tider. 

Det kan också vara bra om någon blir sjuk. Då kan den som behöver hjälp göra någon till medanvändare för sin Internetbank.

Läs mer om hur du kan hjälpa en närstående med bankärenden.

Våra goda råd för att vara säker digitalt:

  • Använd aldrig din kortläsare eller Mobilt BankID på uppmaning av någon annan, oavsett orsak.   
  • Logga aldrig in på Internetbanken eller Mobilbanken på uppmaning av någon annan.    
  • Lär dig helst bankkoderna utantill och lämna aldrig ut kort eller uppgifter om ditt kort t ex kortnummer, CVC eller CVV kod, PIN-kod eller de svarskoder som genereras av din kortläsare.  

Betalningshjälpen – fler guider till digital vardag

Betalningshjälpen är ett initiativ där Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker, däribland Nordea, samarbetar för att fler ska kunna delta i den digitala ekonomin. På betalningshjalpen.seÖppnas i nytt fönster hittar du mer inspiration och guider för en digital vardag med fokus på trygga och enkla digitala betalningar.

Här kan du läsa mer om de digitala tjänsterna

Internetbanken

Mobilbanken

Mobilt BankID

Swish