Anhörigbehörighet är en bra lösning för dig som snabbt behöver hjälpa en närstående som inte själv kan ställa ut ett medanvändaravtal eller en fullmakt, till exempel vid plötslig sjukdom.
Anhörigbehörighet ger dig möjlighet att utföra enklare bankärenden, till exempel betala räkningar, åt en närstående. För att kunna använda dig av anhörigbehörigheten behöver du kunna styrka att du är närmast anhörig till den person du vill hjälpa. För detta kan du beställa ett familjebevis från SkatteverketÖppnas i nytt fönster. Beviset skickas med vanlig post och du får det normalt efter cirka 3 vardagar. Närmast anhörig är i första hand make/maka och i andra hand barn.
Om ni är flera barn utövar ni behörigheten gemensamt om ni inte genom en fullmakt utser någon av er att göra det. Mer information från Svenska BankföreningenÖppnas i nytt fönster (pdf).
Ansök om en god man
När det inte finns en framtidsfullmakt och man på grund av sjukdom, eller på annat sätt försämrad hälsa, saknar förmåga att ställa ut en fullmakt kan en lösning vara att ansöka om en god man. En god man kan få i uppdrag att förvalta din närståendes (huvudmannen) egendom.
Viktigt att notera är att huvudmannen efter upprättat godmanskap har kvar rättshandlingsförmågan. Det innebär att huvudmannen fortfarande har rätt att själv sköta sina ärenden på bankkontor, i våra digitala tjänster eller hos Kundservice.
Det är tingsrätten i den kommun där huvudmannen är skriven som utser en god man. I den processen bestäms också vad som ska ingå i den gode mannens behörigheter. Kontakta tingsrätten för mer information om god man och hur man går till väga vid eventuell ansökan.
Ansök om en förvaltare
Att utse en förvaltare är en tvångsåtgärd som domstol vidtar när det inte är tillräckligt med en god man. Den som får en förvaltare förlorar rätten att själv ingå avtal eller hantera sina pengar. Förvaltaren har rätt att ensam bestämma inom ramen för sitt uppdrag, utan huvudmannens samtycke. Kontakta tingsrätten för mer information om förvaltare och hur man går till väga vid eventuell ansökan.
Mer information
Ta gärna kontakt med Kundservice eller ditt närmaste Nordeakontor om du behöver mer information om hur du på dessa sätt kan hjälpa din närstående.