Bli kund hos oss

Välkommen som kund hos oss! Du blir enkelt kund direkt via din dator eller mobiltelefon. Som kund får du ett Personkonto, Nordea Debit (om du vill) och tillgång till Internet-, Telefon- och Mobilbanken samt Nordea Investor. Ansökan har sju steg och tar cirka tio minuter att fylla i.

Bli kund med Mobilt BankID

Ansökan består av sju steg och det tar cirka tio minuter att fylla i den. Du får svar via SMS inom 12 timmar. Om vi behöver kontakta dig för mer information hör vi av oss inom 24 timmar under vardagar mellan klockan 8:30 och 18:00. 

Det här behöver du för att kunna ansöka online:

  • Mobilt BankID
  • Ha fyllt 18 år
  • Giltig svensk ID-handling

Förutom att bli kund online kan du självklart också bli kund hos oss via våra kontorÖppnas i nytt fönster

Vardagspaketet

När du blir kund online får du Vardagspaketet som innehåller ett Personkonto,  Nordea Debit (valfritt) och tillgång till Internet-, Telefon- och Mobilbanken samt Nordea Investor. 

Läs mer om Vardagspaketet.

Vårt huvudkontor flyttar till Finland

Den 15 mars 2018 röstade Nordeas aktieägare ja till att flytta vårt huvudkontor till Finland och den europeiska bankunionen. Ändringen beräknas träda i kraft den 1 oktober 2018, efter godkännande av berörda myndigheter.

Efter flytten tillhandahålls banktjänsterna i Sverige av Nordea Bank Abp. Vår service, dina konton och de tjänster du använder dig av, fortsätter att fungera precis som tidigare.

Ändrad tjänsteleverantör med anledning av Nordeas flytt (pdf, 65 KB)Öppnas i nytt fönster

Frågor om dig

I din ansökan kommer du att få svara på frågor om dig och hur du har tänkt att använda dina tjänster i Nordea. Frågorna är en del av vår skyldighet som bank att känna våra kunder. Det är ett samhällsansvar som vi tar på stort allvar.  Du kan läsa mer om de frågor vi ställer till dig genom att klicka på frågetecknet när frågan ställs i ansökan.

Läs mer här: Därför ställer banken frågor.

För dig som vill byta bank

När du vill byta bank till Nordea hjälper vi till med det praktiska, som att avsluta konton och tjänster hos din nuvarande bank. Det är också viktigt att du själv gör en genomgång av dina konton och tjänster.

Det tar vanligtvis tre bankdagar för din nuvarande bank att avsluta ditt konto, under förutsättning att du har lämnat komplett information om dina nuvarande konton och tjänster till oss. Bankerna tar inte ut några avgifter för att hjälpa till med bankbytet.

Vi hjälper också till om du till exempel vill byta fondkonton eller lägga om dina lån. Men det kan ta längre tid att genomföra än tre dagar och omfattas inte av Bankföreningens rutin.

Checklista för bankbyte

Nordea har tillsammans med övriga banker inom Bankföreningen tagit fram gemensamma rutiner för att ditt bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

I Bankföreningens broschyr "Bankgemensamma rutiner för bankbyte" finns en steg-för-steg beskrivning av hur bankbytet går till. Här finns också en checklista som visar vilka uppgifter du behöver lämna till oss. 

Priser för Vardagspaketet

Du som blir kund online får Vardagspaketet per automatik och du blir automatiskt Baskund.  Är du mellan 18 och 28 år blir du istället Check-in kund.  

Läs gärna mer om våra kundprogram för att se vilken nivå du kommer tillhöra när allt är klart, samt priser och räntor.

SpecifikationPris per månadOrdinarie pris
Baskund36 kronor36 kronor
Pluskund36 kronor36 kronor
Check-in12 kronor36 kronor
Student0 kronor36 kronor
Förmånskund24 kronor36 kronor
Premium24 kronor36 kronor