Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Välkommen till oss – bli kund idag

Vi ger dig råd och lösningar som passar dig och din familj. Du blir enkelt kund via din dator eller mobil. Ansökan har sju steg och tar cirka tio minuter att fylla i.

Bli kund med Mobilt BankID

Du blir enkelt kund direkt via din dator eller mobiltelefon. Som kund får du ett Personkonto, Nordea Debit (om du vill) och tillgång till Internet-, Telefon- och Mobilbanken samt Nordea Investor.

Ansökan består av sju steg och det tar cirka tio minuter att fylla i den. Du får svar via SMS inom 12 timmar. Om vi behöver kontakta dig för mer information hör vi av oss inom 24 timmar under vardagar mellan klockan 8:30 och 18:00. 

Det här behöver du för att kunna ansöka online:

  • Ha ett Mobilt BankID.
  • Ha fyllt 18 år.
  • Ha en giltig svensk ID-handling.

Förutom att bli kund online kan du självklart också bli kund hos oss via våra kontorÖppnas i nytt fönster

Vardagspaketet

När du blir kund online får du Vardagspaketet som innehåller ett Personkonto,  Nordea Debit (valfritt) och tillgång till Internet-, Telefon- och Mobilbanken samt Nordea Investor. 

Läs mer om Vardagspaketet.

Frågor om dig

I din ansökan kommer du att få svara på frågor om dig och hur du har tänkt att använda dina tjänster i Nordea. Frågorna är en del av vår skyldighet som bank att känna våra kunder. Det är ett samhällsansvar som vi tar på stort allvar.  Du kan läsa mer om de frågor vi ställer till dig genom att klicka på frågetecknet när frågan ställs i ansökan.

Läs mer här: Därför ställer banken frågor.

"Hoppsan! Vänligen tillåt cookies för att se sådant här innehåll från Nordea"

Skaffa konto och kort till barn enkelt

Du som förälder (vårdnadshavare) kan snabbt och enkelt öppna banktjänster, dvs öppna konto och skaffa kort till barn, utan att behöva besöka ett bankkontor.

Så här gör du:

  • Ring till Kundservice på 0771-22 44 88 som har öppet dygnet runt, eller 
  • boka ett möte med en av våra rådgivare online via Internetbanken.

För att vi ska kunna starta konto och skaffa kort till barn utan att ni besöker ett bankkontor behöver båda föräldrarna: 

  • vara kunder i Nordea och använda Nordeas Internetbank, och
  • ha Mobilt BankID. 

Om båda föräldrarna uppfyller de här punkterna räcker det att bara en förälder är med i samtalet/onlinemötet.

För dig som vill byta bank

När du vill byta bank till Nordea hjälper vi till med det praktiska, som att avsluta konton och tjänster hos din nuvarande bank. Det är också viktigt att du själv gör en genomgång av dina konton och tjänster.

Det tar vanligtvis tre bankdagar för din nuvarande bank att avsluta ditt konto, under förutsättning att du har lämnat komplett information om dina nuvarande konton och tjänster till oss. Bankerna tar inte ut några avgifter för att hjälpa till med bankbytet.

Vi hjälper också till om du till exempel vill byta fondkonton eller lägga om dina lån. Men det kan ta längre tid att genomföra än tre dagar och omfattas inte av Bankföreningens rutin.

Checklista för bankbyte

Nordea har tillsammans med övriga banker inom Bankföreningen tagit fram gemensamma rutiner för att ditt bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.

I Bankföreningens broschyr "Bankgemensamma rutiner för bankbyte" finns en steg-för-steg beskrivning av hur bankbytet går till. Här finns också en checklista som visar vilka uppgifter du behöver lämna till oss. 

Priser för Vardagspaketet

Du som blir kund online får Vardagspaketet per automatik och du blir automatiskt Baskund.  Är du mellan 18 och 28 år blir du istället Check-in kund.  

Läs gärna mer om våra kundprogram för att se vilken nivå du kommer tillhöra när allt är klart, samt priser och räntor.

SpecifikationPris per månadOrdinarie pris
Baskund36 kronor36 kronor
Pluskund36 kronor36 kronor
Check-in12 kronor36 kronor
Student0 kronor36 kronor
Förmånskund24 kronor36 kronor
Premium24 kronor36 kronor