Vad händer om jag inte kan betala mitt lån?

Ibland händer det saker i livet som gör att ekonomin förändras. Då kan lån som inte betalas snabbt växa till stora problem. Men det finns hjälp att få ibland – kontakta oss direkt så försöker vi lösa problemet tillsammans.

Hör av dig direkt om du behöver hjälp med ditt lån

Ring vår kundservice på 0771-22 44 88 om du får svårt att betala dina lån, så att vi kan försöka hjälpa dig. Tillsammans försöker vi se om det går att hitta en tillfällig lösning.

Du kan till exempel ha möjlighet att tillfälligt betala tillbaka mindre per månad, eller få uppehåll med avbetalningarna ett tag. Om du vill ha mer hjälp kan du kontakta din kommuns budget- och skuldrådgivare.

Det här händer om du inte betalar ditt lån

Om du inte betalar ditt lån i tid startas en process i följande steg:

1. Påminnelser och uppsägning

1. Påminnelser och uppsägning

Har du inte betalat på förfallodagen skickar vi ut en påminnelse om att du har en obetald räkning. I påminnelsen tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta. Dröjsmålsräntan börjar beräknas från förfallodagen. Du får sedan en till påminnelse om du fortfarande inte betalat.

Betalar du inte någon av påminnelserna får du ett uppsägningsbrev där vi ber dig betala hela din skuld. Det innebär att du måste betala hela det kvarstående lånebeloppet, inklusive räntor och avgifter, på en gång.

Betalar du fortfarande inte din skuld skickar vi ärendet vidare till ett inkassoföretag.

2. Inkasso/Kronofogden

1. Påminnelser och uppsägning

Har du inte betalat på förfallodagen skickar vi ut en påminnelse om att du har en obetald räkning. I påminnelsen tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta. Dröjsmålsräntan börjar beräknas från förfallodagen. Du får sedan en till påminnelse om du fortfarande inte betalat.

Betalar du inte någon av påminnelserna får du ett uppsägningsbrev där vi ber dig betala hela din skuld. Det innebär att du måste betala hela det kvarstående lånebeloppet, inklusive räntor och avgifter, på en gång.

Betalar du fortfarande inte din skuld skickar vi ärendet vidare till ett inkassoföretag.

2. Vi skickar ditt ärende till ett inkassobolag

Har du inte betalat ditt lån innan uppsägningstidens slut skickar vi ditt ärende vidare till något av de inkassoföretag vi samarbetar med. De kommer då skicka ut ett inkassokrav som kommer med en avgift på 180 kronor. I samband med inkassokravet skickas som regel en missbruksanmärkning till Upplysningscentralen (UC).

Du kan få en betalningsanmärkning

Inkassobolaget kan också ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Betalar du inte din skuld, eller bestrider att betalningsföreläggandet är felaktigt, får du ett så kallat utslag riktat mot dig. Det innebär att kreditupplysningsföretagen kan registrera en betalningsanmärkning.

Har du en missbruksanmärkning eller betalningsanmärkning kan du få svårt att till exempel låna pengar, få telefonabonnemang eller hyreskontrakt på bostad i framtiden. En anmärkning för en privatperson brukar finnas kvar i cirka tre år.

Var säker på att du klarar månadskostnaden

Oftast betalar du ditt lån varje månad. Det belopp du betalar består dels av summan du betalar tillbaka på lånet, dels av räntekostnaden. För vissa lån tar vi ut en uppläggningsavgift när lånet läggs upp, men den betalar du bara en gång.

För att undvika en situation där du kan behöva hjälp med ekonomin är det viktigt att du i förväg är säker på att du klarar månadskostnaden.

Vanliga frågor och svar

Få koll på lånekostnaden

I vår kalkylator för privatlån kan du räkna på vad lånet kommer kosta varje månad.

Räkna på din månadskostnad för privatlån