Experten: Var sunt misstänksam

Bedrägerier har förekommit så länge det funnits pengar, och är tyvärr ingenting som kommer att försvinna. På nätet är bedragare ofta ute efter att lura andra personer på deras kontonummer, lösenord eller BankID-uppgifter. Målet kan exempelvis vara att tömma ett konto på pengar. 

 

– Jag brukar säga att det är bra att vara sunt misstänksam när man handlar på nätet. Se till så du har koll på bedragarnas knep och var observant. Då har du ett bättre grundskydd mot bedrägerier, säger Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.

Falska sms i samband med paket på väg

– Vi handlar aldrig så mycket som kring Black Friday och jul, och då pikar cirkulationen av paket. Det vet bedragarna om, som tar tillfället i akt att försöka lura oss genom falska sms om paket på väg. Bedragaren kan hävda att ditt paket fastnat i tullen och att du behöver ange dina kortuppgifter eller använda ditt mobila BankID, säger Amalia.

Att tänka på för att undvika bedrägerier vid paket på väg

  • Använd leverantörens egna app för att spåra ditt paket. Då kan du vara säker på att du får informationen från rätt källa. 
  • Granska först, klicka sen. Är meddelandet trovärdigt? Titta på saker som stavning, betoning, innehåll och avsändare innan du klickar på länken. Ser det konstigt ut – radera det direkt. Fundera också på om det är rimligt att du får ett sms om paket just nu.
  • Även om du faktiskt väntar paket, finns det saker att vara uppmärksam på när du får meddelandet. Är det till exempel rimligt att du behöver betala tull eller extra fraktavgifter? Behöver du verkligen ange information om din adress eller dina kortuppgifter på nytt?

5 tips för säkrare nätshopping

Här går vår bedrägeriexpert Amalia Krantz igenom sina bästa tips för säkrare nätshopping.

1. Var vaksam om priset är för bra för att vara sant 

Är priset nästan för bra för att vara sant? Då är det ofta det. Kolla upp erbjudandet en gång till eller leta vidare på andra sidor. 

Ska du handla på andrahandsmarknaden, till exempel via Blocket eller Tradera? Spana då in säljaren för att ta reda på om andra köpare haft problem med sina köp. 

2. Handla från hemsidor du känner igen 

Funderar du på att handla från en hemsida du aldrig hört talas om? Kontrollera så företaget verkligen finns på riktigt eller om det är en bluff. 

Ett sätt att göra det, är att söka efter omdömen på nätet. Det är vanligt att andra som råkat illa ut på nätet, skriver omdömen för att varna andra.

3. Var försiktig med att lämna ut ditt kortnummer

Var försiktig med att lämna ut ditt kortnummer, speciellt till företag du inte handlat från tidigare. Risken att bli bedragen i samband med betalningen minskar om företaget använder sig av betallösningar som exempelvis Klarna eller Paypal. 

Om du inte känner dig säker kan du alltid överväga att betala på andra sätt, exempelvis via faktura. Tillåt inte heller att webbsidan eller appen sparar dina person- eller kontouppgifter för att underlätta inför nästa köp. 

4. Använd ett separat kort 

Om du näthandlar ofta, kan det vara bra att ha ett extra kort kopplat till ett annat konto än lönekontot. Om du överför den summa du ska handla för minskar du risken att förlora mer pengar vid stöld av kortuppgifter.

Betalar du ditt köp med kreditkortet Nordea Gold ingår en leveransförsäkring. Du har även upp till 55 dagars räntefri kredit och hinner då få varan innan fakturan ska betalas.

5. Stressa inte 

Ofta dyker det upp erbjudanden med tidsfrist, till exempel ”erbjudandet går ut om 10 minuter” eller ”endast ett fåtal kvar”. Ta det lugnt så minskar risken att du inte hunnit tänka igenom ditt köp. 

Har du blivit utsatt för bedrägeri på nätet?

Om du har blivit utsatt för bedrägeri på nätet ska du alltid anmäla det, både till oss och till polisen. 

– Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri är det viktigt att du anmäler det till polisen. Det gäller både om det är ett försök till bedrägeri eller om bedragarna lyckats lura dig. Gör en anmälan även om du tycker att det rör sig om en liten summa, avslutar Amalia.