Undvik bedrägerier - så skyddar du dig

Din säkerhet är viktig för oss och vi arbetar ständigt med att utveckla våra säkerhetslösningar och tjänster. Det finns många typer av bedrägerier idag och om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad.

Varning för falska samtal

Just nu måste vi varna våra kunder för bedragare som försöker lura dig på pengar genom att påstå att de ringer från banken eller från en myndighet.

Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter, och använd aldrig BankID eller kortläsare på uppmaning av någon som kontaktar dig.

False calls warning 

This is a warning to our customers about fraudsters who, by claiming to be from the bank or a government authority, want to trick you out of money.

Never disclose your personal codes or account details, and never use Bank ID or a card reader when instructed by somebody who contacts you.

Skydda dig mot bedrägerier

I takt med att ny teknik och nya metoder ger oss nya sätt att sköta vår ekonomi via mobil och internet utvecklas också sätten att försöka lura oss på våra besparingar.

  • Om du misstänker att du har blivit lurad, spärra dina Mobila BankID:n och kort på en gång. Logga in på InternetbankenÖppnas i nytt fönster eller ring Kundservice på +46 771 22 44 88Öppnas i nytt fönster som har öppet alla dagar dygnet runt.
  • Lämna aldrig ut personliga koder eller kontouppgifter och använd inte BankID eller e-kod på uppmaning av någon som kontaktat dig.
  • Banken ber dig aldrig att via e-post, telefon eller sociala medier lämna ut dina koder eller kredit- och bankkortsnummer.

Så kan du bli lurad

Vishing, phising, smishing och ID-stöld. Det finns många olika typer av bedrägerier. Ligg steget före bedragarna genom att lära dig mer om hur de lurar dig.

Läs mer om olika bedrägerityper.

Om du blivit utsatt för bedrägeri

Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, råkat lämna ifrån din personliga information eller blivit bestulen på ditt kort så behöver du spärra den/det. En del produkter kan du spärra själv och i andra fall måste du kontakta oss. Följ instruktionen nedan om hur du går tillväga.

Internet, mobil och telefon

Om du upptäcker något som inte följer det normala mönstret i din Internet- eller mobilbank, avbryt omedelbart besöket och kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster (öppet dygnet runt).  

Om du tappat eller blivit bestulen på din mobil eller surfplatta behöver du avaktivera eventuella sms-aviseringar från banken. Det gör du via Internetbanken PrivatÖppnas i nytt fönster

Spärra kort

Om du förlorar ditt kort ring 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster. Öppet dygnet runt.

Om det gäller ett First Card, ring istället 08-534 910 80Öppnas i nytt fönster. Från utlandet ringer du +46 8 534 910 80Öppnas i nytt fönster. Öppet dygnet runt.

Är du ansluten till StopService ringer du 08-775 50 00Öppnas i nytt fönster (från utlandet +46 8 775 50 00Öppnas i nytt fönster) för att spärra din och din familjs värdehandlingar.

Spärra BankID och e-legitimation

Ring 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster. Öppet dygnet runt.

Om du har ett Mobilt BankID kan du spärra det via InternetbankenÖppnas i nytt fönster.

Spärra personlig startkod, e-kod, Nordea eID

Rapportera bedrägeriförsök

Om du vill rapportera falsk e-post som utger sig för att komma ifrån Nordea och inte vill ha svar, vidarebefordra e-postmeddelandet till rapportera@nordea.comÖppnas i nytt fönster.

Obs! Skicka inte personlig information till oss via e-post. Var också noga med att slänga det misstänkta meddelandet utan att klicka på länkar eller bifogade filer.