Se upp för bedragare – så kan du bli lurad

Bedrägeriförsöken ökar och metoderna ändras och förfinas hela tiden. Det kan vara svårt att genomskåda skickliga bedragare som försöker lura dig genom samtal, sms och mejl.

Det finns många olika sätt att bli lurad på. Du kan bli kontaktad av en person som utger sig för att vara någon den inte är, och ofta är det bråttom att agera. Personen kan vilja upplysa dig om, eller uppmana dig att

  • du har gjort en felaktig betalning eller din faktura är på väg till inkasso
  • det finns en säkerhetsrisk rörande ditt konto 
  • ditt BankID eller dina kontouppgifter behöver uppdateras
  • du ska få en återbetalning eller vinst från ett företag
  • du fått en beställning du inte känner igen
  • du ska hjälpa en person med pengar i en nödsituation.

Så minskar du risken att bli lurad av bedragare

  • Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.
  • Använd aldrig BankID eller kortläsare på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Lär dig bankkoderna utantill och lämna aldrig ut kort, eller några uppgifter om ditt kort. Det inkluderar kortnummer, CVC/CVV-kod, PIN-kod eller de svarskoder som genereras av din kortläsare.
  • Tänk igenom rimligheten i det personen ber dig göra och hur du blivit kontaktad. Kontrollera att personen är den hen utger sig för att vara.
  • För aldrig över pengar på uppmaning av någon annan.
  • Installera aldrig ett fjärrstyrningsprogram på din dator eller mobiltelefon. Bedragarna kan ibland kalla det för supportprogram.
  • Om du blir misstänksam när någon ringer, lägg på luren och ring själv till bankens eller företagets kundtjänst. Lägg även på luren om den du pratar med erbjuder sig att koppla dig till banken.

Kom ihåg att vi aldrig kontaktar dig och ber dig använda kort och kortläsare eller mobilt BankID via telefon, mejl eller sms, eller ber dig lämna ut annan känslig information. Var sunt misstänksam och ligg steget före bedragarna.

Olika typer av bedrägerier

Det finns många typer av bedrägerier att se upp för. Här är några av de vanligaste.

Bedrägeri online
Bedrägeri via telefon
Bedrägeri via sms
Kortbedrägeri
Romansbedrägeri

Bedrägeri online (phishing)

Phishing – eller nätfiske som det också kallas – är en form av bedrägeri som sker online. Oftast handlar det om att bedragarna skickar ut mejl, där de uppmanar dig att dela personliga uppgifter eller klicka på skadliga länkar. En annan form av phishing är att bygga falska webbsidor.

Tips för att skydda dig mot phishing

  • Fyll aldrig i personuppgifter i ett e-postformulär.
  • Var uppmärksam på mejl som efterfrågar personlig information och/eller är felstavade.
  • Öppna inte länkar i mejl du inte känner igen.

Bedrägeri via telefon (vishing)

Bedrägeri via telefon kallas för vishing – en kombination av orden voice och phishing.

Vishing går ut på att bedragaren tar kontakt via telefon och utger sig för att vara till exempel från en bank eller en myndighet. De påstår ofta att det är bråttom och anger olika skäl till att du ska använda ditt BankID, din bankdosa eller lämna ut dina koder. Målet är att komma in i nätbanken för att föra över pengar, eller för att ladda ner ett nytt mobilt BankID.

Tips för att skydda dig mot vishing

  • Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.
  • Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som ringer dig.
  • Om du blir misstänksam, lägg på luren. Sök sedan själv upp numret till företaget de påstår sig ringa från, och ring upp dem för att kontrollera.

Bedrägeri via sms (smishing)

Smishing – en hopskrivning av orden sms och phishing – är en metod där bedragarna kontaktar dig via sms. Syftet är ofta att få dig att klicka på en länk och fylla i personliga uppgifter som bedragarna sen kan använda.

Tips för att skydda dig mot smishing

  • Klicka inte på länkar i sms från okända avsändare.
  • Lämna inte ifrån dig personlig information.

Kortbedrägeri (skimming)

Skimming är en form av kortbedrägeri, där bedragarna läser av informationen från ditt bankkort. Det kan göras genom att montera en utrustning ovanpå en bankomat eller en betalterminal, till exempel på en bensinstation. Skimming kan också göras trådlöst.

Idag är skimming, som tur är, inte så vanlig i Sverige, tack vare chipteknologin i våra moderna kort. Men det kan ändå vara bra att känna till hur skimming fungerar och hur du skyddar dig.

Tips för att skydda dig mot skimming

  • Använder du kortet i en bar eller restaurang, be då att få tillbaka det direkt efter betalningen.
  • Var uppmärksam innan du sätter in ditt kort i en bankomat eller betalterminal, och se om något ser misstänkt ut. Är du osäker, meddela personalen eller banken.
  • Skydda din PIN-kod när du betalar eller ta ut pengar.

Romansbedrägeri

Romansbedrägerier inleds vanligtvis på nätet, till exempel på Facebook eller via en dejtingapp. Bedragaren kontaktar en person och de börjar chatta, byta e-post och prata i telefon.

Den här kontakten kan ofta pågå i månader och bedragaren visar snabbt sin kärlek och pratar om en gemensam framtid. Efter ett tag, börjar bedragaren att begära pengar under olika förevändningar, till exempel för sjukhuskostnader och resor.

Tips för att skydda dig mot romansbedrägerier

  • Skicka aldrig pengar till någon som ber om det via internet.
  • Om du har blivit lurad, rapportera det. Du är inte ensam.

Så jobbar vi för att motverka bedrägerier

För att du ska känna dig så trygg som möjligt jobbar vi ständigt med att motverka bedrägerier på olika sätt. Här är exempel på det ansvar vi tar som bank:

  • vi håller dig som kund uppdaterad kring bedragarnas senaste knep
  • vi samarbetar med Polisen, både kring nya upplägg och i förebyggande syfte 
  • vi samverkar inom ramen för Bankföreningen med andra lokala aktörer för att gemensamt motverka och stävja bedrägerier
  • vi samarbetar aktivt med externa aktörer för nedtagning av falska sidor
  • vi underrättar löpande telefonoperatörer om falska telefonnummer som bör blockeras.

Så gör du om du blivit utsatt för bedrägeri

Om du misstänker eller har blivit utsatt för bedrägeri, eller upptäcker något som inte följer det normala mönstret i appen eller nätbanken, avbryt omedelbart besöket och kontakta Kundservice. 

Ring oss på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig. Vi kan behöva spärra ditt mobila BankID och kort på en gång. Kundservice har öppet vardagar kl 8–20 och helger kl 9–17.

Läs mer om vad du bör göra om du blivit utsatt för bedrägeri.

Rapportera bedrägeriförsök

Vill du rapportera falsk e-post eller falska sms som utger sig för att komma från Nordea? Vidarebefordra mejlet eller ta en skärmdump på sms:et och skicka till rapportera@nordea.comÖppnas i nytt fönster.

Skicka inte personlig information till oss via e-post. Släng det misstänkta meddelandet utan att klicka på länkar eller bifogade filer.