Söker du svar på en fråga?

Enklaste sättet att få svar snabbt är att ställa din fråga till vår digitala medarbetare Nova. Du kan också söka svaret i våra guider nedan.

Nyttiga länkar

Kom igång med Mobilt BankID
Med Mobilt BankID kan du bland annat logga in i Mobilbanken och Internetbanken, swisha, betala räkningar och deklarera elektroniskt. Kom igång här.Öppnas i nytt fönster

Hjälp en närstående med bankärenden
När en närstående behöver hjälp med att sköta sina bankärenden finns det flera olika sätt att lösa det på. Här beskriver vi fem olika sättÖppnas i nytt fönster och i vilka situationer de kan vara till hjälp.

Vad händer vid dödsfall?
Mitt i sorgen efter ett dödsfall uppstår många praktiska frågor. Här får du veta vad du bör göra och vad som sker automatiskt så allt går så enkelt och smidigt som möjligt i din kontakt med oss på Nordea.

Haft amorteringspaus? Så påverkas du nu

Du som varit beviljad amorteringsfrihet under pandemin måste efter den 31 augusti 2021 börja amortera igen. Amorteringen dras automatiskt i september tillsammans med din ränta, enligt den plan du satt upp när du tecknade ditt bolån. 

De allra flesta bolån dras i slutet av varje månad, runt den 27:e. I början av september får du en låneavi där du kommer se exakt vilket datum som bolånet (ränta och amortering) dras. 

Du hittar även information om din betalningsplan under ”aviseringar” på respektive lån när du loggar in i appen. 

Betalningar och överföringar

Få svar på frågor om betalningar och överföringar både inom Sverige och till utlandet.

Frågor och svar om betalningar och överföringar

Kort

Få svar på frågor om våra olika kort och hur du aktiverar ditt kort.

Frågor och svar om betal- och kreditkort

BankID och digitala tjänster

Få svar på hur du skaffar eller förnyar Mobilt BankID och kom igång-guider för våra digitala tjänster.

Frågor och svar om digitala tjänster

Konton

Få svar på hur du hittar ditt clearingnummer och information om konton och att byta bank.

Frågor och svar om konton

Bolån

Få svar på frågor om bolån och Gröna bolån.

Frågor och svar om bolån

Lån och krediter

Få svar på frågor om Privatlån, Medlemslån och Bil- och fritidslån.

Frågor och svar om lån och krediter

Sparande och investeringar

Få svar på frågor om sparande, Investeringssparkonto (ISK) och Gåvospar.

Frågor och svar om sparande

Pension

Få svar på frågor om det som rör din pension.

Frågor och svar om pension

Ungdom och student

Få svar på frågor om banktjänster för barn, ungdomar och studenter.

Frågor och svar om tjänster till ungdomar och studenter

Många ärenden kan du lösa själv dygnet runt

De allra flesta bankärenden kan du utföra själv via MobilbankenÖppnas i nytt fönster och InternetbankenÖppnas i nytt fönster. Där får du en bra överblick över konton, kort, lån och sparande. Du kan t.ex.:

  • Se saldo och transaktioner
  • Göra betalningar och överföringar
  • Öppna/ stänga bank- och kreditkort för säkra internetköp
  • Se PIN-kod för bank- och kreditkort

Du kan också sköta många av dina vardagsärenden genom att använda vår automatiska talsvarstjänstÖppnas i nytt fönster.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kundservice hjälper dig när du behöver. Du når oss snabbast och enklast genom Mobilbanken - Kontakt. När du kontaktar oss via Mobilbanken är du redan legitimerad när du kommer fram.

För vissa ärenden behöver du besöka ett av våra kontor för att få hjälp. Se vilka bankärenden som hanteras på kontor.