- Det har dragits pengar från mitt konto och det står Vardagspaketet på kontoutdraget, vad är det?
Vardagspaketet är ett samlingsnamn för våra dagliga banktjänster, till exempel bankkort och Internetbanken Privat. Avgiften för dessa tjänster dras automatiskt från kontot.
- Jag har ett konto med en bankbok, hur får jag bankboken avregistrerad?
Bankboken behöver lämnas in till ett Nordeakontor. Har du inte möjlighet att besöka ett kontor går det bra att skicka in bankboken till närmaste kontor tillsammans med en skriftlig begäran om att få bankboken avregistrerad från kontot. Adress till kontor hittar du här.Öppnas i nytt fönster
- Jag har ett konto med en bankbok och jag kan inte hitta bankboken. Vad behöver jag göra för att kunna använda kontot?
Bankboken behöver förlustanmälas. Efter att bankboken blivit förlustanmäld kommer kontot kunna användas som ett konto utan bankbok. För att göra en förlustanmälan är du välkommen att ringa Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur avslutar vi ett gemensamt konto som vi inte längre behöver?
Om samtliga kontohavare har Nordeas Internet och Telefontjänst får ni hjälp genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88, antingen i samma samtal eller i separata samtal. Kontot avslutas när alla kontohavare godkänt avslutet.
Om någon kontohavare saknar Nordeas Internet och Telefontjänst skickas en blankett hem för er att fylla i och signera. Samtliga kontohavare behöver signera blanketten innan den skickas tillbaka. Kontot avslutas när den signerade blanketten inkommer till Nordea.
- Hur avslutar jag ett konto som jag inte längre behöver?
Du som myndig kund kan avsluta Personkonto, Kapitalkonto eller Förmånskonto med egen dispositionsrätt, utan bankbok, via formuläret på sidan Avsluta konto i Nordea.
Konto/konton avslutas tillsammans med de tjänster som finns anslutna till respektive konto vid avslutstillfället och saldot redovisas till angivet konto.
Exempel på tillhörande tjänster är bankkort, Swish, Autogiro, Placeringsfördelaren och automatiska överföringar. Om samtliga konton avslutas kommer också Nordea via Internet och Telefon avslutas.
Övriga kontoavslut hänvisas till Kundservice på telefon 0771-22 44 88, öppet alla dagar 8-20.
- Hur ser jag transaktioner på mina konton?
Nya Internetbanken
Logga in med e-kod eller Mobilt BankID. Klicka på det konto du önskar information om. Du kan filtrera på datum, belopp och inkommande eller utgående belopp.
Gamla Internetbanken
Logga in med e-kod eller Mobilt BankID. Klicka på det konto du önskar information om. I rullisten "Datum" väljer du period.
Mobilbanken
Logga in i Mobilbanken. Välj Översikt och klicka på det konto du önskar information om.
Talsvar
Ring 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 22# för senaste transaktioner.
- Hur långt tillbaka i tiden kan jag se mina transaktioner?
Nya Internetbanken
I nya Internetbanken kan du för närvarande se 18 månader tillbaka i tiden.
Gamla Internetbanken
I gamla Internetbanken kan du för närvarande se 36 månader tillbaka i tiden.
Mobilbanken
I Mobilbanken kan du för närvarande se 3 månader tillbaka i tiden.
Talsvar
Uppläsning av de senaste transaktionerna
- Hur öppnar jag ett nytt konto?
Du öppnar ett nytt konto via InternetbankenÖppnas i nytt fönster. Gå till ”Vardagsärenden”, ”Konton” och ”Öppna konto”. Välj önskad kontotyp och följ vidare instruktioner.
Är du inte kund i Nordea? Bli kund online.
- Kan jag namnge mina konton själv?
Nya Internetbanken
Logga in i nya Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Klicka på önskat konto, sedan Visa kontouppgifter. Under rubriken Eget namn klicka på Ändra. Fyll i önskat namn och spara.
Gamla Internetbanken
Logga in i Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj fliken "Inställningar" och sedan "Redigera konton". Ange eget namn och klicka på spara.
Mobilbanken
Logga in i Mobilbanken. Klicka på önskat konto, sedan Kontouppgifter. Klicka på pennan till höger om kontonamnet. Fyll i önskat namn och spara.
- Jag behöver ett kontoutdrag, hur gör jag?
Nya Internetbanken
Du kan se och skriva ut kontoutdrag upp till 18 månader tillbaka i tiden. Välj ”Översikt”, klicka på kontot det gäller och specificera sökningen.
Gamla Internetbanken
Du kan se och skriva ut kontoutdrag upp till 36 månader tillbaka i tiden. Välj ”Vardagsärenden”, ”Konton” samt ”Kontoutdrag och kontoinformation”. Där väljer du konto och önskad period.
Betalningar kan hittas 10 år bakåt i tiden under ”Betala och överföra” – ”Betalningshistorik”.
Mobilbanken
Du kan se kontoutdrag upp till 3 månader tillbaka i tiden. Välj ”Översikt” och tryck på det aktuella kontot.
- Hur gör jag för att se mitt saldo?
Nya Internetbanken
Du kan se saldot genom att välja ”Översikt”.
Gamla Internetbanken
Du kan se saldot via ”Vardagsärenden” och ”Konton”.
Mobilbanken
Du kan se saldot genom att trycka på ”Översikt”.
Talsvar
Ring 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 21# för Saldo.