Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar konton och clearingnummer

Clearingnummer

Vilket är mitt clearingnummer?

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret. Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du 3300 som clearingnummer.

Jag behöver ange ett clearingnummer för en insättning till mitt konto i Nordea. Vilket clearingnummer ska jag använda?

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret.

Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du i detta fall 3300 som clearingnummer.

Jag ska betala min hyra via autogiro och ska anmäla clearing- och kontonummer. Vilket clearingnummer ska jag använda?

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret.

Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du i detta fall 3300 som clearingnummer.

Min kompis ska sätta in pengar på mitt personkonto från en annan bank. Vilket clearingnummer ska han använda?

Din kompis behöver inte fundera på clearingnumret. Det räcker att han kontaktar sin egen bank och informerar om ditt kontonummer (10- eller 11-siffrigt) och vilken bank du har ditt konto på (Nordea). Oavsett om din kompis gör överföringen på bankkontor, via Internet eller telefon kan de tala om vilka förutsättningar som gäller vid överföringar just från deras bank.

Vilket clearingnummer ska jag använda vid anmälan om insättning av överskjutande skatt på mitt konto?

Om du har ett 11-siffrigt kontonummer i Nordea är clearingnumret alltid de fyra första siffrorna i kontonumret.

Om ditt kontonummer består av ditt personnummer (10-siffrigt) använder du i detta fall 3300 som clearingnummer.

Konton

Kan jag få mitt personnummer som kontonummer?

Nej, från den 1 januari 2019 är det inte längre möjligt att få sitt personnummer som kontonummer.  Du som idag har personnummer som kontonummer påverkas inte utan du kan fortsätta använda ditt konto som tidigare.

Det står Vardagspaketet på mitt konto. Vad är det?

Vardagspaketet är ett samlingsnamn för våra dagliga banktjänster, till exempel bankkort och Internetbanken Privat.

Hur får jag fram min transaktionsredovisning?

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Klicka på det konto du önskar information om. I rullisten "Datum" väljer du period.

Hur långt tillbaka i tiden kan jag se mina transaktioner?

På Internetbanken kan du för närvarande se 36 månader tillbaka i tiden.

Hur ofta betalas räntan ut på mitt konto?

Räntan betalas ut årsvis, och i samband med att kontot avslutas, om det är ränta på kontot.

Hur öppnar jag ett nytt konto?

Du öppnar ett nytt konto via InternetbankenÖppnas i nytt fönster. Gå till ”Vardagsärenden”, ”Konton” och ”Öppna konto”. Välj önskad kontotyp och följ vidare instruktioner.

Är du inte kund i Nordea? Bli kund online.

Kan jag namnge mina konton själv?

Ja, logga in i Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj fliken "Inställningar" och sedan "Redigera konton".

Hur byter jag bank, avsluta konto?

Du vänder dig direkt till din nya bank. De hjälper dig med bankbytet. 

Nordea har tillsammans med övriga banker inom Bankföreningen tagit fram gemensamma rutiner för att ditt bankbyte ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. 

Du hittar en steg-för-steg beskrivning av hur bankbytet går till i Bankföreningens broschyr "Bankgemensamma rutiner för bankbyte".

Här finns också en checklista som visar vilka uppgifter du behöver lämna till banken. 

Förbered dig noga. En bra början är att gå igenom checklistan för bankbyteÖppnas i nytt fönster.  

Jag behöver ett kontoutdrag

I nya Internetbanken

Du kan se och skriva ut kontoutdrag upp till 18 månader tillbaka i tiden. Välj ”Översikt”, klicka på kontot det gäller och specificera sökningen.

I gamla Internetbanken 

Du kan se och skriva ut kontoutdrag upp till 36 månader tillbaka i tiden. Välj ”Vardagsärenden”, ”Konton” samt ”Kontoutdrag och kontoinformation”. Där väljer du konto och önskad period.

Betalningar kan hittas 10 år bakåt i tiden under ”Betala och överföra” – ”Betalningshistorik”.

I Mobilbanken

Du kan se kontoutdrag upp till 3 månader tillbaka i tiden. Välj ”Översikt” och tryck på det aktuella kontot. 

Hur gör jag för att se mitt saldo?

I nya Internetbanken

Du kan se saldot genom att välja ”Översikt”.

I gamla Internetbanken

Du kan se saldot via ”Vardagsärenden” och ”Konton”.

I Mobilbanken 

Du kan se saldot genom att trycka på ”Översikt”.

I Talsvar

Du kan även ringa 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 21# för Saldo.

Byta bank från Nordea

Hur går jag tillväga för att byta bank från Nordea?

Om du bestämt dig för att byta bank vill vi hjälpa dig med tips för att underlätta för dig, för att bytet ska gå så smidigt som möjligt. En bra början är att läsa informationen och instruktionerna som finns i Bankföreningens ”Checklista för dig som vill byta bankÖppnas i nytt fönster”.

Den information som checklistan beskriver hittar du i din mobil- och internetbank.

Hur gör jag med autogiro och e-faktura?

Notera eller skriv ut en översikt över autogiron och e-fakturor som du har hos oss. Du hittar din översikt i internetbanken. Efter att du avslutat ditt konto hos oss försvinner all information om dina autogiron och e-fakturor. E-fakturor måste du registrera på nytt hos banken du byter till. Den banken kommer att flytta dina autogiron, men det är alltid bra att kontrollera att alla autogiron blivit korrekt flyttade.

Hur gör jag med kontokredit och kreditkortsskuld?

Om du har en kvarstående kontokredit eller kreditkortsskuld måste du betala in skulden innan kontot och kortet kan avslutas. Aktuell kreditkortsskuld hittar du i din mobil- och internetbank. Kontakta oss om du är osäker på vilket belopp du ska betala in. När du betalat in hela skulden, kontakta oss på nytt för att få reda på hur stor skuldräntan är, och betala in den i förskott på kontot.

Hur gör jag om det är flera kontohavare?

I de fall kontot har fler kontohavare behöver samtliga kontohavare godkänna att kontot ska avslutas.

Var hittar jag kontonummer och kontoutdrag?

I Internetbanken hittar du kontonummer och kontoutdrag under fliken konton - kontoutdrag och kontoinformation.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster