- Det har dragits pengar från mitt konto och det står Vardagspaketet på kontoutdraget, vad är det?
Vardagspaketet är samlingsnamnet för Nordeas banktjänster och innehåller de vanligaste tjänsterna som t.ex. Personkonto, bankkort, kreditkort, nät- och mobilbank och mobila betaltjänster. Avgiften för dessa tjänster dras automatiskt från kontot.
Det ordinarie paketpriset för vårt Vardagspaket är 39 kronor/månad. Som Premiumkund eller Förmånskund betalar du 29 kronor/månad.
Vardagspaketet är kostnadsfritt fram till att du fyller 22 år eller så länge du är student.
Läs mer om VardagspaketetÖppnas i nytt fönster
- Jag har ett konto med en bankbok, hur får jag bankboken avregistrerad?
Bankboken behöver lämnas in till ett Nordeakontor. Har du inte möjlighet att besöka ett kontor går det bra att skicka in bankboken till närmaste kontor tillsammans med en skriftlig begäran om att få bankboken avregistrerad från kontot. Adress till kontor hittar du här.Öppnas i nytt fönster
- Jag har ett konto med en bankbok och jag kan inte hitta bankboken. Vad behöver jag göra för att kunna använda kontot?
Du behöver förlustanmäla bankboken. I samband med förlustanmälan kommer kontot att avslutas. En förlustanmälan och avslut av konto kan ta upp till 6 veckor från att vi fått anmälan tills kontot är avslutat.
Har du andra konton i Nordea eller om saldot på kontot är 0 kr, fyller du i och skickar in anmälan nedan.
Saknar du konton i Nordea och det finns en behållning på kontot ringer du kundservice för att få hjälp. Du kan även få hjälp att avsluta ditt konto genom att vända dig till din andra bank där du har konton idag.
Observera! Är det ett gemensamt konto måste båda kontohavarna signera förlustanmälan och få kopian på sina ID-handlingar bekräftade.
Så här fyller du i förlustanmälan för att flytta pengarna till ett annat av dina Nordeakonton:
- Fyll i samtliga uppgifter i dokumentet Anmälan förlust av bankbok (pdf, 158 KB)Öppnas i nytt fönster.
- Skriv ut anmälan och skriv under den.
- Kopiera din ID-handling och be någon bekräfta (vidimera) att din ID-handling är äkta. Det gör personen genom att skriva sin underskrift någonstans på kopian av ID-handlingen.
- Skicka den underskrivna anmälan tillsammans med den vidimerade kopian av din ID- handling till den förtryckta adressen på anmälan eller lämna in kuvertet till ett Nordea kontor.
Vill du sätta in pengarna på någon annan persons konto, ditt konto i annan bank eller om kontot rör ett dödsbo, kontaktar du vår Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig vidare.
- Hur avslutar vi ett gemensamt konto som vi inte längre behöver?
Om samtliga kontohavare har Nordeas Internet och Telefontjänst får ni hjälp genom att ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster, antingen i samma samtal eller i separata samtal. Kontot avslutas när alla kontohavare godkänt avslutet.
Om någon kontohavare saknar Nordeas Internet och Telefontjänst skickas en blankett hem för er att fylla i och signera. Samtliga kontohavare behöver signera blanketten innan den skickas tillbaka. Kontot avslutas när den signerade blanketten inkommer till Nordea.
- Hur avslutar jag ett konto som jag inte längre behöver?
Som myndig kund kan du ansöka om att avsluta de vanligaste kontoslagen via ett formulär på nordea.se. Formuläret kan användas för att avsluta upp till fem konton i Nordea.
Om du ska byta bank behöver du istället kontakta din nya bank för hjälp med kontoavsluten.
Observera! Tänk på att läsa igenom förutsättningarna innan du fyller i formuläret.
Gå till sidan Avsluta konto i Nordea
Övriga kontoavslut hänvisas till Kundservice på telefon 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster
- Hur ser jag transaktioner på mina konton?
Nätbanken
Logga in med e-kod eller Mobilt BankID. Klicka på det konto du önskar information om. Du kan filtrera på datum, belopp och inkommande eller utgående belopp.
Mobilbanken
Logga in i Mobilbanken. Välj Översikt och klicka på det konto du önskar information om.
Talsvar
Ring 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 22# för senaste transaktioner.
- Hur långt tillbaka i tiden kan jag se mina transaktioner?
Nätbanken
I nätbanken kan du för närvarande se transaktioner tillbaka till 2020-01-01. Klicka på det aktuella kontot följt av "datum" och fyll i aktuell period. I rullisten väljer du "annan period".
Mobilbanken
I mobilbanken kan du för närvarande se 18 månader tillbaka i tiden.
Talsvar
Uppläsning av de senaste transaktionerna
- Hur öppnar jag ett nytt konto?
Gå till Konton och betalningar under fliken Tjänster. Välj sedan den kontotyp du vill öppna och följ anvisningarna.
Gå till Konton och betalningarÖppnas i nytt fönster
- Kan jag namnge mina konton själv?
I mobilbanken
- Du når dina konton från sidan "Översikt"
- Tryck på önskat konto
- Tryck på "Inställningar" under "Senaste händelserna" och därefter på "Kontonamn"
- Fyll i önskat namn och tryck på "Spara".
I nätbanken
- Du når dina konton från sidan "Översikt"
- Klicka på det kontot du vill namnge.
- Klicka på länken ”Visa kontouppgifter”.
- Klicka på "Ändra" efter rubriken ”Eget namn”.
Gå till sidan ÖversiktÖppnas i nytt fönster
- Jag behöver ett kontoutdrag, hur gör jag?
I nätbanken kan du se och skriva ut kontoutdrag från 2020-01-01 och framåt. Klicka på det aktuella kontot följt av "datum" och fyll i aktuell period. I rullisten väljer du "annan period". Klicka sedan på "skriv ut".
Önskar du hjälp att beställa ett kontoutdrag kan vår Kundservice hjälpa till med det mot en avgift. Du når Kundservice på 0771-22 44 88.
- Hur gör jag för att se mitt saldo?
Nätbanken
Du kan se saldot genom att välja ”Översikt”.
Mobilbanken
Du kan se saldot genom att trycka på ”Översikt”.
Talsvar
Ring 0771-22 44 88, tryck 1 för Talsvar och välj 21# för Saldo.