Viktigt att veta om dina banktjänster om du bor utomlands

Banker och finansiella företag är noggrant reglerade. Vi som nordisk bank erbjuder tjänster och produkter anpassade för kunder i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Våra tjänster följer de lagar och skatteregler som gäller i respektive land. 

För att säkerställa att vi följer gällande regler måste vi veta vem våra kunder är och syftet med deras banktjänster. Det innebär att det finns begränsningar för vilka tjänster och produkter vi kan erbjuda, beroende på var du bor.  

Vad innebär detta för dig? 

Om du bor utanför Norden (Sverige, Danmark, Finland eller Norge) kan vi endast erbjuda ett begränsat utbud av våra tjänster och produkter. Om du bor i ett land utanför EU/EES kan vi behöva avsluta dina konton och tillhörande tjänster. Vi rekommenderar istället att du använder banktjänster i det land där du bor. 

Generell information för dig som bor utomlands

Vardagstjänster 

Befintliga kunder med svenskt personnummer kan fortsätta att använda sitt BankID. 

Lån 

Vi erbjuder inte nya kreditavtal till kunder bosatta utanför Norden. Detta innebär att vi inte kan erbjuda nya bolån eller krediter, så som privatlån och kreditkort, till kunder som bor utanför Norden.  

Sparande 

Om du har ett investeringssparkonto (ISK) kommer det att omvandlas till ett konto eller depå utan schablonbeskattning, eftersom den enbart gäller i Sverige. 

Prissättning

För dig som har vardagspaketet och bor utanför Norden, betalar du en utlandsavgift på 65 kr/mån. Om du är Premiumkund, Förmånskund eller student är avgiften 0 kr. Utlandsavgiften är utöver den ordinarie avgiften för Vardagspaketet.

Övrigt 

  • Årsbesked erbjuds på svenska. Du kan hitta det i din profil i appen och nätbanken under Dokument.  
  • Vi erbjuder inte skatterådgivning, utan hänvisar till skattespecialister i det land du bor i.  

Om du bor inom EU/EES men utanför Norden

Vardagstjänster 

Du kan ansöka om att öppna ett transaktionskonto för betalningar och tillhörande tjänster.  

Sparande 

Du kan behålla ditt sparande hos oss under utlandsvistelsen och se ditt innehav via ditt konto.  

Kort 

Du kan behålla dina befintliga debetkort och kreditkort. Du kan däremot inte ansöka om nya kreditkort.  

Se vilka ländre som ingår i EU/EESÖppnas i nytt fönster

Om du bor i Storbritannien (UK)

Vardagstjänster 

Om du bor i Storbritannien och redan har tillgång till nätbanken, Nordea-appen eller kundservice, kan du fortsätta använda dessa tjänster som vanligt. Om du bor utomlands och inte har tillgång till dessa tjänster, kan du inte ansöka om att få tillgång till dem.  

Sparande 

Om du har sparande hos oss och bor i Storbritannien kan du inte se ditt innehav eller handla med värdepapper. Du kan i stället få hjälp via vår värdepappersdesk för att få information om ditt innehav och lägga en värdepappersorder. 

Kreditkort 

Om du har ett kreditkort hos oss kommer det att avslutas. Du kan inte ansöka om ett nytt kreditkort medan du är bosatt i Storbritannien.  

Om du bor i Amerikanska förenta staterna (USA)

Vardagstjänster 

Om du bor i USA och redan har tillgång till nätbanken, Nordea-appen eller kundservice, kan du fortsätta använda dessa tjänster som vanligt. Om du redan bor utomlands kan du dock inte ansöka om att få tillgång till dessa tjänster.  

Sparande 

Om du har sparande hos oss och bor i USA kan du inte se ditt innehav eller ta ut värdepapper. Du kan i stället få hjälp via vår värdepappersdesk för att få information om ditt innehav och lägga säljordrar på ditt värdepappersinnehav. 

Kreditkort 

Du kan fortsätta använda ditt kort under giltighetstiden, men kan inte förnya det.  

Om du bor utanför EU/EES, USA eller UK

Om du bor i ett land utanför EU/EES är vår möjlighet att erbjuda dig våra tjänster och produkter mycket begränsad. I vissa fall kan vi behöva avsluta dina konton och tjänster. Vi rekommenderar att du istället använder dig av banktjänster i det land du bor i.  

Om några förändringar skulle påverka dig, informerar vi dig om det digitalt i appen och nätbanken samt per post.