Vårt utbud följer svenska regler och skattelagstiftning
Finansiella tjänster och produkter är noggrant reglerade världen över. På Nordea, som är en nordisk bank, erbjuder vi tjänster och produkter skräddarsydda för varje nordiskt land: Sverige, Danmark, Finland och Norge.
I Sverige är våra produkter och tjänster utformade efter de regulatoriska krav och den skattelagstiftning som gäller för Sverige. Vi har också, som alla banker, stränga krav att känna våra kunder och förstå varför de behöver våra tjänster. Av den anledningen, är vår möjlighet att erbjuda produkter och tjänster till dig som bor utanför Sverige begränsad.
Om du bor i eller flyttar till ett land inom EU/EES
Om du bor i ett land som ingår i det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan du ha tillgång till grundläggande tjänster. Som bland annat transaktionskonto, debitkort, appen och nätbanken. Det krävs dock att vi har full kundkännedom och förstår syftet med att du behöver tjänsterna i Sverige.
Om du bor i eller flyttar till ett land utanför EU/EES
Vår möjlighet att tillhandahålla tjänster och produkter till kunder bosatta i ett land utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) är mycket begränsad. Om du bor eller flyttar till ett land utanför EU/EES kan du därför få besked om att vi avslutar konton och tillhörande tjänster. Vi rekommenderar att du istället använder dig av bank och banktjänster i landet du bor i.
Har du återkommande insättningar på kontot från till exempel Pensionsmyndigheten? Kontakta dem, och be de istället sätta in pengarna direkt på ett konto i landet där du bor. Det blir smidigare för dig i slutändan.