Vi gör allt för att bedriva vår verksamhet med högsta etiska standard och enligt gällande lagar och bestämmelser. Nordeas internkontroll och verksamhetsrutiner har utformats för att upptäcka och förhindra tjänstefel, bedrägeri samt andra oegentligheter. Men inte ens de mest effektiva kontroller och rutiner kan förhindra alla tänkbara situationer.
Nordeas visselblåsarsystem är öppet för alla intressenter. Kunder, partners, berörda samhällsgrupper, medarbetare, med flera. Här kan alla anmäla missförhållanden och känna sig trygga med det. Du kan använda visselblåsarsystemet om du misstänker exempelvis kränkningar av de mänskliga rättigheterna eller oegentligheter. Det kan vara bedrägerier eller ett i övrigt bedrägligt, oärligt, olagligt eller oaktsamt agerande i vår verksamhet eller i våra produkter/tjänster. Det kan till exempel röra sig om något som strider mot lagar, regler, interna riktlinjer, instruktioner eller anvisningar.
Rapportera misstänkta tjänstefel eller oegentligheterÖppnas i nytt fönster.