Så fungerar utlandsbetalningar

  • För att kunna göra en betalning till utlandet behöver du få tjänsten Utlandsbetalningar aktiverad i nätbanken. Det får du genom att ringa vår kundservice på 0771-22 44 88.
  • För att få tjänsten aktiverad i nätbanken måste vi se att din lön, eller motsvarande inkomst, har kommit in på kontot. Dessutom krävs att vardagliga betalningar har skett under en tid.
  • Under samtalet behöver vi ställa frågor till dig om betalningarna du tänkt göra, till exempel om mottagare, frekvens och syfte. Det gör vi för din säkerhets skull och för att följa lagkrav. Avsätt därför tid för samtalet när du kontaktar oss.
  • När vi har förstått ditt behov av tjänsten och godkänt din ansökan kan du börja göra utlandsbetalningar.

Läs mer om varför vi ställer frågor till dig under samtalet

Så gör du en utlandsbetalning

Det säkraste och snabbaste sättet att göra en utlandsbetalning är att sätta in pengarna på mottagarens konto. De uppgifter som behövs är

  • mottagarens namn och adress.
  • kontonummer (IBAN är ett krav inom SEPA*)
  • BIC för mottagarens bank om mottagarens bank finns utanför SEPA*.

Om någon av dessa uppgifter saknas tar vi ut ett tilläggspris för manuell komplettering. Läs mer om hur IBAN och BIC fungerar.

När betalningen är genomförd skickar vi dig en avi. Den innehåller information om det sända beloppet, eventuell växlingskurs, pris, den debiterade summan och mottagarens uppgifter som vi vidarebefordrat.

För vissa länder behöver vi veta bankkontorets namn och adress, och bankkontorskod. Läs mer i vår landinformationÖppnas i nytt fönster (på engelska).

När kommer pengarna fram?

När pengarna kommer fram beror på om du gör en normalbetalning eller en expressbetalning.

Normalbetalning

Vid en så kallad normalbetalning finns pengarna hos mottagarens bank cirka 1–3 bankdagar efter det att vi har debiterat ditt konto. Det kan dock ta längre tid, 5–6 bankdagar, beroende på hanteringstiden på mottagarbanken.

En normalbetalning blir automatiskt en EU-betalning om den skickas i euro inom SEPA*. En EU-betalning i euro är hos mottagarens bank senast nästa bankdag. Avgifterna för en EU-betalning i euro är dessutom lägre och ska kosta som en inrikesbetalning, både för avsändare och mottagare.

Expressbetalning

Om du gör en expressbetalning når pengarna mottagarens bank normalt samma bankdag som vi drar pengarna från ditt konto. Men det kan ta längre tid beroende på valutaslag och stopptider. När pengarna når slutmottagaren är beroende på betalningsmottagarens villkor hos sin bank. 

Så tar du emot pengar från utlandet

Det bästa sättet att ta emot pengar från utlandet är att få en betalning till ditt konto i Nordea. Om du talar om ditt kontonummer i IBAN-format och Nordeas BIC för avsändaren, kommer uppdraget att hanteras så snabbt och billigt som möjligt.

En ankommande utlandsbetalning i utländsk valuta växlas automatiskt till kronor om du inte har ett konto i den aktuella valutan. Om vi måste komplettera uppdraget från den utländska banken för att sätta in pengarna på rätt konto tar vi ut ett tilläggspris.

När får jag pengarna?

Pengarna är normalt tillgängliga för dig samma dag som vi fått dem från den utländska banken, förutsatt att valutans stopptid inte har passerats. Vi genomför bara betalningar på bankdagar, vilket kan påverka valuteringen av normalbetalningar.

Du får en avi när betalningen är genomförd

När vi bokför pengarna på ditt konto skickar vi en utförlig avi. Avin innehåller information om belopp, pris och eventuell växlingskurs. Den inkluderar även avsändare och vad betalningen avser. Om avsändaren har angett ett syfte får du veta det också.

Vanliga frågor om utlandsbetalningar

Priser betalningar till utlandet
Priser betalningar från utlandet

Priser för betalningar till utlandet


Via InternetPris
Normalbetalning50 kr
EU-betalning*0 kr
Överföring till eget konto i Nordea**0 kr
Via Bankkontor OCH KUNDSERVICEPris
Normalbetalning300 kr
EU-betalning*, ordinarie pris150 kr
Checkbetalning150 kr
TilläggspriserPris
Expressbetalning300 kr
Tredjelandsvaluta (betalning i annan valuta än svenska kronor eller mottagarlandets valuta)50 kr

Mottagarens bankkostnader i utlandet***

250 kr
Manuell komplettering av saknade eller ofullständiga uppgifter 250 kr
Hjälp med att fylla i blankett

250 kr

*Betalning mellan konton inom EU samt Island, Liechtenstein, Monaco och Norge. Även San Marino, Schweiz, Storbritannien, Vatikanstaten och Andorra ingår. Detta gäller betalningar i EUR och SEK som innehåller korrekt IBAN. Betalningen skickas som normalbetalning och avsändaren betalar sina kostnader och mottagaren sina. En EU-betalning i EUR är hos mottagarens bank senast nästkommande bankdag. En EU-betalning i SEK har samma förmedlingshastighet som en normalbetalning.

**Avser överföring till Nordea i Danmark, Finland eller Norge, i valutaslagen DKK, EUR, NOK, SEK. Samt att valet "Överföring mellan egna konton" är markerat i nätbanken.

***Priset kan bli högre om mottagande bank tar ytterligare betalt. Valet är ej möjligt för betalningar till EU/EES.

Priser för betalningar från utlandet

Specifikation

Pris

EU-betalning*0 kr
Kontoinsättning60 kr
Överföring från eget konto i Nordea**0 kr
Utbetalningskort60 kr
Manuell komplettering av saknade eller ofullständiga uppgifter250 kr

*Betalning mellan konton inom EU samt Island, Liechtenstein, Monaco och Norge. Även San Marino, Schweiz, Storbritannien, Vatikanstaten och Andorra ingår. Detta gäller betalningar i EUR och SEK som innehåller korrekt IBAN. skickas som normalbetalning och avsändaren betalar sina kostnader och mottagaren sina. 

**Avser överföring från Nordea i Danmark, Finland eller Norge, i valutaslagen DKK, EUR, NOK, SEK samt att betalningen är korrekt vald på avsändarsidan.

Kontroll mot sanktionslistor

Vi kontrollerar betalningsinformation mot sanktionslistor. Det görs enligt lag, myndighetsbeslut eller av annat skäl. Vi är skyldiga, eller har rätt att använda, dessa listor när som helst.

Vi har alltid rätt att skjuta upp eller vägra utföra en betalningsorder om kontrollen mot listorna ger anledning till det. En kontroll kan i vissa fall medföra krav på utökad information och därigenom försena betalningen.

En betalning från eller till Sverige kan på motsvarande sätt försenas eller nekas av en annan bank som utför kontrollen.