Betala med kort utomlands

När du åker utomlands är det enklast att betala med kort, och du har alltid rätt valuta i plånboken. Här har vi samlat flera smarta tips inför och under din resa.

Inför resan

Kompletterande reseförsäkring - när du betalar resan med kort

Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt kort ingår en kompletterande reseförsäkring med bland annat avbeställningsskydd från försäkringsgivare Moderna Försäkringar. Den kompletterande reseförsäkringen ingår i alla kort förutom Nordea Electron.

Läs mer om den kompletterande reseförsäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor. 

Se din PIN-kod till kortet i Internetbanken 

Allt fler länder går över till chip och PIN-kod istället för namnteckning. Det innebär att du kan få svårt att betala med kortet utan PIN-kod. Har du glömt din PIN-kod? Du ser dina PIN-koder till alla dina Nordeakort i Internetbanken. Logga in med mobilt bank-id. 

Utländska uttagsautomater har ofta sifferpanelen vänd åt motsatt håll i jämförelse med svenska uttagsautomater. Se upp så att du inte slår in fel PIN-kod.

Förlust av kort utomlands 

Ett tips är att ta med två kort på resan och förvara korten på olika ställen. Så har du alltid ett kort i reserv om olyckan är framme. 

Om du behöver spärra ditt kort ringer du +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster från utlandet. Vi har öppet dygnet runt årets alla dagar. Spara gärna telefonnumret så att du alltid har det lättillgängligt. 

Emergency Service 

Du kan snabbt få hjälp om du råkar förlora ditt kort utomlands. Emergency Service, som tjänsten kallas, hjälper dig att få tillgång till dina pengar igen. Du når Emergency Service dygnet runt genom att ringa +46 8 402 57 10Öppnas i nytt fönster. Tjänsten kostar bara när du väljer att utnyttja den. Priset är 500 kronor plus eventuell avgift för kontantuttag. 

I ett fåtal länder kan inte tjänsten utnyttjas. Ring oss innan resan och se om tjänsten finns på ditt resmål. 

Under resan

Betala med kort på semestern 

När du åker utomlands är det både enkelt och tryggt att betala med kort. Du har alltid rätt valuta i plånboken, får en förmånlig växelkurs och skulle olyckan vara framme och du blir bestulen så förlorar du inga kontanter utan kan spärra ditt kort och få hjälp med ny reskassa via vår tjänst Emergency service. 

Ditt kort är per automatik öppet för kortköp och kontantuttag för region Världen. Vill du ändra region till ex. bara Europa eller Sverige gör du det enkelt i Mobilbanken/Internetbanken. Klicka på aktuellt kort och sedan Öppna/Stänga och välj användningsområde. 

Skulle du ändå behöva kontanter finns det möjlighet att ta ut pengar i VISAÖppnas i nytt fönster eller MastercardÖppnas i nytt fönster märkta uttagsautomater. På VISA eller Mastercards hemsidor kan du se var det finns uttagsautomater i det område du ska besöka. ATM är det engelska namnet för uttagsautomat. 

Betala i landets valuta

Det blir allt vanligare att du erbjuds betala i svenska kronor både när du betalar med ditt kort i butik eller besöker en uttagsautomat. Det innebär att du kan välja om kursen ska omräknas av den lokala banken eller av Nordea. När du väljer att betala i svenska kronor genomförs valutaväxlingen gentemot den lokala bankens kurs, som ofta är mindre fördelaktig än Visa och Mastercards centrala valutakurser. I praktiken väljer du antingen en fast växlingskurs eller en växlingskurs som kan variera beroende på när transaktionen löses in och omräknas.  

Vår rekommendation är att du alltid väljer landets lokala valuta när du använder ditt kort för köp och uttag utomlands. Det är mer fördelaktigt eftersom du oftast får en bättre växlingskurs och slipper eventuella påslag från säljställe eller den lokala banken. 

Enligt Visas och Mastercards regelverk ska du alltid kunna välja vilket alternativ som passar dig bäst. Säljföretaget eller banken ska också ge dig ett kvitto med aktuell kurs och summan både i den lokala valutan och den valuta du har valt att bli debiterad i.

Så här sätts kursen när du handlar med ditt kort utomlands 

När du använder ditt kort utomlands skickas köptransaktionen via inköpsställets lokala bank till Nordea. Valutakursen sätts samma dag som inköpsstället får betalt av sin bank för den inlösta transaktionen. Om du handlar dagen innan en större förändring mot den svenska kronan, kan det medföra att varan eller tjänsten blir billigare eller dyrare jämfört med den kurs som noterades på inköpsdagen. Valutan upphandlas på valutamarknaden och köpkursen mot svenska kronor sätts flera gånger om dagen. Vid omräkning till svenska kronor tar Nordea ut ett administrativt påslag på 1,55%, som ingår i kursen. 

Vid förlust av bankkort utomlands ring oss

Om du behöver spärra ditt kort ringer du +46 8 402 57 10 från utlandet. Vi har öppet dygnet runt årets alla dagar. Spara gärna telefonnumret så att du alltid har det lättillgängligt. 

Emergency Service

Du kan snabbt få hjälp om du råkar förlora ditt kort utomlands. Emergency Service, som tjänsten kallas, hjälper dig att få tillgång till dina pengar igen. Du når Emergency Service dygnet runt genom att ringa +46 8 402 57 10. Läs mer om Emergency service.