Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordea-kort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar. Korten det gäller är Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit och Nordea Debit.
Det här omfattar avbeställningsskyddet
Avbeställningsskyddet gäller om den försäkrade, närstående person, medresenär eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.
Du får ersättning för avbeställningskostnader för resa och boende upp till det maxbelopp som anges i det fullständiga villkoret.
Tänk på att om du avbeställer resan måste den akuta sjukdomen eller skadan ha uppstått efter att du bokade resan. Du får heller inte ha känt till skadan eller sjukdomen när du bokade resan.
För att ta del av försäkringarna måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället.
Det här omfattar inte avbeställningsskyddet
Avbeställningsskyddet omfattar inte matkostnader i en all inclusive-resa. Skyddet gäller inte för andra personer än dina familjemedlemmar, även om du har betalat resan för dem med ditt kort.
Försäkringen gäller även för familjemedlemmar
Försäkringen gäller även för medresande familjemedlemmar. Som familjemedlem räknas make/maka/registrerad partner eller sambo, samt hemmavarande barn under 23 år. Tänk på att sambos måste vara skrivna på samma adress för att försäkringen ska gälla.
Om resan är betald med kortet gäller försäkringen för samtliga familjemedlemmar, även om de reser på egen hand.
I den kompletterande reseförsäkringen ingår ersättning för
- avbeställningsskydd
- bagage- och transportmedelsförseningar
- invaliditet och dödsfall genom olycksfall
- självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
- självrisk på hyrbil (reparationskostnader under avtalad självrisk ersätts inte)
Försäkringen gäller om du har betalat resan
- med kort hos resebyrån
- via Internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
- via Swish direkt till researrangören/flygbolaget
- med Nordea-kort eller Nordea-konto via betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal. (Tänk på att du inte kan få kortförsäkringen via Nordea om du betalar resan med förmedlarens Visa- eller Mastercardkort).
Försäkringen gäller inte om du har betalat resan
- till privatperson (exempelvis via banköverföring eller Swish)
- till förening eller organisation vars huvudsakliga verksamhet inte är att förmedla resor.
Tips: Vi rekommenderar att du alltid att betala med ditt kreditkort. Då får du både de bästa försäkringsvillkoren och reklamationsrätt.
Anmäl skadan på en gång
Det är viktigt att du anmäler din skada till Moderna Försäkringar så snart som möjligt. För att ta del av försäkringen måste du ha kvar ditt giltiga kort vid skadetillfället.
Se Skadeanmälan längst ner på sidan.
Försäkringen gäller inte vid flygbolagskonkurs
Den kompletterande reseförsäkring gäller inte om flygbolaget går i konkurs. Men om du har betalat resan med kort kan du göra en kortreklamation som sedan prövas. (Gäller inte andra betalsätt, som exempelvis internetbetalning/giro, Klarna eller PayPal).
Läs mer om Kortreklamation.