Vad är vishing?

Vishing, en hopskrivning av engelskans "voice phishing", är en bedrägerimetod som bedragare använder via telefon. Deras mål är att lura dig att avslöja personlig information, använda ditt BankID eller utföra ekonomiska transaktioner. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, myndighet eller någon annan trovärdig organisation.

Hur går vishing till?

Telefonbedrägerier involverar ofta skickliga manipulatörer som använder röst och retorik för att lura sina offer. Det är vanligt att de försöker skapa en falsk känsla av brådska eller oro, för att få dig att agera snabbt utan att tänka efter.

Hot om en fiktiv nödsituation

Bedragarna kan till exempel börja med att skapa en påhittad nödsituation, som att påstå att ditt konto är hotat eller att det har skett ett säkerhetsintrång.

Genom att spela på din oro och vilja att lösa problemet snabbt, försöker de få dig att avslöja känslig information. Det kan vara allt från kortnummer, CVV-koder och lösenord till personliga identifieringsuppgifter. De kan även uppmana dig att använda ditt BankID för att godkänna eller signera saker.

De lockar med fina erbjudanden

Dessa bedragare kan också locka med erbjudanden. Till exempel falska vinstmeddelanden eller "exklusiva" erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Deras mål är då att få dig att agera impulsivt utan att noga överväga konsekvenserna.

Hur kan jag skydda mig mot vishing?

Att känna till bedragarnas vanliga metoder är en bra början för att skydda dig mot vishing. Men det är även bra att ha koll på hur du bör agera under själva samtalet.

Här är några tips för att minimera risken att bli drabbad av telefonbedrägeri:

  • Var sunt misstänksam mot samtal där någon ber om känslig information eller som verkar brådskande. Riktiga företag, inklusive vi och andra banker, ber aldrig om kortnummer, koder eller andra personliga uppgifter via telefon. Använd heller aldrig ditt BankID på uppmaning av någon.
  • Om du blir uppringd av någon du misstänker vara en bedragare, be då om deras namn, titel och kontaktuppgifter. Avsluta samtalet och ring tillbaka på numret på bankens eller organisations hemsida, och verifiera att personen verkligen jobbar där.
  • Ställ frågor. Om den som ringer vägrar svara på dina frågor, ger otydliga svar eller försöker slingra sig, kan det vara ett tecken på vishing. Lägg då bara på luren.

Har du blivit utsatt för vishing?

Om du har blivit utsatt för vishing – eller någon annan form av bedrägeri – ska du alltid anmäla det både till oss och till polisen.