Skaffa tillgång till nätbanken med mobilt BankID

Att göra en ansökan tar bara ca fem minuter, och den består av fem steg där du kommer behöva svara på några frågor. Alla frågor vi ställer gör vi för att följa lagen och det är en del av alla bankers samhällsansvar för att motverka brottslig verksamhet. Läs mer om varför banken ställer frågor härÖppnas i nytt fönster

Det här behöver du för att ansöka: 

  • Mobilt BankID
  • Fyllt 18 år
  • Giltig svensk id-handling 

När du ansöker får du förenklad tillgång till Nordeas nätbank och mobilapp. Där kan du bland annat se hur ditt pensionssparande utvecklats över tid, byta fonder om du sparar i en fondförsäkring och du hittar även dina årsbesked här. Du kan också använda vår digitala pensionsrådgivningstjänst Nora Pension.

Nedan finns en beskrivning på vart du hittar information om dina försäkringar i nätbanken.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Här kan du se dina försäkringar i nät- och mobilbanken
Årsbesked i nät- och mobilbanken
Starta utbetalning av en pensionsförsäkring

Här kan du se dina försäkringar i nät- och mobilbanken

Pensionssparande och kapitalförsäkringar

I nätbanken  

  • När du loggat in kommer du till en översiktsbild. Till höger finns en ruta med rubriken "Övriga tjänster". Där klickar du på länken ”Pensions- och kapitalförsäkring”.

I mobilappen

  • När du loggat in hittar du pensionssparande och kapitalförsäkringar längre ner på startsidan under rubriken Spara och placera. 

Livförsäkring och utgiftsskyddsförsäkring

I nätbanken  

  • När du loggat in kommer du till en översiktsbild. Till höger finns en ruta med rubriken "Övriga tjänster". Där klickar du på länken ”Trygghetsförsäkringar”. 

I mobilappen

  • När du loggat in hittar du livförsäkring och utgiftsskydd längre ner på startsidan under rubriken Försäkringar. 

Årsbesked i nät- och mobilbanken

I nätbanken har vi samlat all information som du tidigare fick i årsbeskeden som kom med posten samt information om eventuella kontrolluppgifter. Så här klickar du dig fram till informationen:

Årsbesked för pensions- och kapitalförsäkringar i nätbanken

  • När du loggat in kommer du till en översiktsbild. Till höger finns en ruta med rubriken "Övriga tjänster". Klicka på länken ”Pensions- och kapitalförsäkring”.
  • Klicka sedan på rubriken ”Årsbesked & kontrolluppgifter” som finns ovanför bilden på sidan.
  • Klicka på ”Välj” under rubriken Årsbesked och välj det kalender år du vill se (digitala årsbesked finns tillgängliga från 2017 och framåt). Årsbeskedet öppnas i pdf. Där får du fakta och värde för respektive försäkring du haft det året.
  • För att se vilka avgifter du haft för dina placeringar i dina pensions- och kapitalförsäkringar klicka på ”Välj” under rubriken “Fond- och värdepappersavgifter” och välj kalenderår du vill se. 

Om du har en produkt där du behöver lämna kontrolluppgift till Skatteverket, syns det ovanför rubriken "Årsbesked".

Årsbesked för livförsäkring och utgiftsskyddsförsäkring hittar du under fliken Vardagsärenden > Dokument.

Pensions- och kapitalförsäkringar i mobilappen

  • När du loggat in hittar du ditt årsbesked för pensions- och kapitalförsäkringar under fliken Profil. Välj sedan Dokument och Arkiv.

Starta utbetalning av en pensionsförsäkring

För att kunna starta en utbetalning av en pensionsförsäkring måste vi enligt lagen ställa en del frågor till dig. Det är samma frågor som du besvarar när du ansöker om att skaffa tillgång till Nordeas nätbank. 

Du väljer själv vid vilken ålder du vill att utbetalningarna ska starta, dock tidigast från den månad du fyller 55 år. För att starta utbetalningen kontaktar du oss på telefon 0771-22 44 88. Det kan du göra tidigast sex månader innan du önskar utbetalning ända fram till den 15 dagen i den månad du vill att din utbetalning ska starta.