Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Avsluta konto i Nordea

Du kan avsluta Personkonto, Kapitalkonto eller Förmånskonto via formuläret "Avsluta konto" nedan.

Innan du fyller i formuläret

Du kan använda formuläret om du vill avsluta upp till fem konton i Nordea. Om du vill byta bank behöver du kontakta din nya bank.

För att du ska kunna avsluta Personkonto, Kapitalkonto eller Förmånskonto via formuläret:

  • Du behöver vara myndig och disponera kontot själv.
  • Du behöver ha Mobilt BankID.
  • Kontot som pengarna ska sättas in på behöver vara ett svenskt bankkonto.
  • Kontot behöver vara i svenska kronor (SEK).
  • Kontot får inte ha en bankbok.

När kontot avslutas kommer även de tjänster som finns anslutna till kontot att upphöra, till exempel bankkort, Swish, Autogiro, Placeringsfördelaren och automatiska överföringar. 

Om samtliga konton avslutas kommer också tjänsten "Nordea via Internet och Telefon" att avslutas.

Om du vill avsluta ett konto som inte uppfyller förutsättningarna ovan, ring Kundservice 
0771-22 44 88, öppet alla dagar 8-20.

*Obligatoriskt fält

Det här händer efter att du skickat in formuläret

När du har fyllt i dina uppgifter och skickat in formuläret får du inom kort en SMS-bekräftelse om mottaget uppdrag. Inom tre bankdagar får du ett nytt SMS med information om att ett dokument finns att signera. Du behöver då signera avslutsuppdraget med Mobilt BankID. Efter det kommer kontot att avslutas och om det finns pengar på kontot, sätter vi in dem på angivet konto.

Jag vill avsluta konto