Om du har ett Mobilt BankID från Nordea, ta fram

  • din gamla mobil/surfplatta

  • din nya enhet som du ska installera BankID på.

Du kan behöva ditt pass eller nationella id-kort (inte körkort) tillgängligt för att bekräfta din identitet.

Om du saknar ett Mobilt BankID, ta fram

  • din personliga kod*
  • din nya enhet.

Du kan behöva ditt pass eller nationella id-kort (inte körkort) tillgängligt för att bekräfta din identitet.

Om du vill följa instruktionen samtidigt som du skaffar Mobilt BankID kan det vara bra att ha ytterligare en enhet (mobiltelefon, dator eller surfplatta) som du läser.


*Personlig kod till Nordea (fyra siffror) är inte samma sak som koden till ditt bankkort.

Ladda ner Mobilt BankID

Beroende på om du har kvar Mobilt BankID på din gamla mobil/surfplatta eller inte så finns det två olika sätt att ladda ner ett nytt. Följ instruktionen som passar dig.

Om du har kvar Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID nedan från din gamla mobil/surfplatta. Där legitimerar du dig med ditt mobila BankID utgivet av Nordea. 
  3. Läs, godkänn och signera villkoren i din gamla mobil/surfplatta.
  4. Nu öppnas bankid.com i din gamla mobil. Klicka på länken Hämta BankID till annan enhet.
  5. Öppna BankID-appen på din nya mobil/surfplatta, tryck på knappen Aktivera BankID. Skanna QR-koden som du ser på din gamla mobil/surfplatta med din nya enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter. 

    Du kan behöva säkerställa din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella id-kort (inte körkort).
  6. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID. 
  7. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt mobila BankID på din nya enhet.

Om du inte längre använder ditt BankID som du har på din gammal mobil eller surfplatta, är det viktigt att du spärrar det. Läs hur du spärrar ditt gamla BankID.

Om du saknar Mobilt BankID:

  1. Ladda ner BankID-appen från App StoreÖppnas i nytt fönster eller Google PlayÖppnas i nytt fönster till din nya mobil/surfplatta. 
  2. Sätt igång genom att klicka på knappen Skaffa Mobilt BankID nedan. Legitimera dig med din personliga kod. Följ sedan flödet nedan:
  3. Klicka på knappen Beställ bekräftelsekod och följ instruktionen.
  4. Läs, godkänn och signera villkoren.
  5. Nu öppnas bankid.com där du kan slutföra aktiveringen.
  6. Aktiveringen skiljer sig åt beroende på om du gör den från mobil enhet eller från dator. 


    Mobiltelefon/surfplatta:
     Klicka på länken som startar BankID-appen och tryck på knappen Aktivera BankID.

    Dator: Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet. QR-koden är giltig i 10 minuter.

    När du aktiverar ditt BankID kan du behöva säkerställa din identitet med hjälp av ditt svenska pass eller nationella ID-kort (inte körkort).

  7. Välj säkerhetskod (minst sex siffror). Den kommer du att använda varje gång du legitimerar dig med ditt mobila BankID.
  8. För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation.

Nu är du redo att använda ditt nya mobila BankID.

Om du har blivit av med din enhet med ett giltigt BankID på, är det viktigt viktigt att du spärrar det. Läs hur du spärrar ditt gamla BankID.

Id-kontroll

För att kunna identifiera dig med pass eller nationellt id-kort behöver din mobiltelefon ha en NFC-läsare. Det har de flesta smartphones idag.

NFC-läsare används bland annat för att kunna att blippa, alltså betala med mobilen.

Läs mer om id-kontroll

Säkerhetstips

För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation. Det gör du genom att öppna BankID-appen och välja inställningar.

Läs säkerhetstipsen