Så här kommer du igång

  • Ta fram mobiltelefonen som du vill ha BankID på. 
  • Säkerställ att du har BankID säkerhetsapp och Nordea-appen installerade och uppdaterade. 
  • Ska du skaffa BankID på en ny mobil? Ta inte bort ditt nuvarande BankID innan du har aktiverat det nya på din nya mobil.

Har du BankID från Nordea?

Logga in i Nordea-appen. Klicka på Profil, gå till Hantera BankID och följ stegen. 

Har du BankID från en annan bank?

Ha ditt svenska pass eller nationella id-kort (ej körkort) redo för att bekräfta din identitet.

Om du saknar giltig id-handling, boka tid hos polisen för att ansöka om det. Du kan inte skaffa BankID utan giltig id-handling.

Tips!

  • Tänk ut en säkerhetskod på minst sex siffror som ska gälla för ditt BankID.
  • Har du inte kvar ett giltigt BankID sedan innan? Följ istället instruktionen på denna sida.

Instruktionsfilm om hur du skaffar Mobilt BankID

Se hur du skaffar Mobilt BankID nedan – enkelt och smidigt.

Ansiktsigenkänning BankID

Instruktioner för att förnya BankID innan giltighetstiden gått ut

Ska du förnya ditt BankID för din nuvarande enhet innan ditt nuvarande går ut? Du hittar steg för steg-instruktionerna nedan.

Så förnyar du ditt BankID

Instruktioner för att skaffa BankID till en ny mobiltelefon

Har du en ny mobil och vill skaffa BankID? Är ditt nuvarande BankID fortfarande giltigt? Då kan du följa instruktionerna nedan.

Så skaffar du BankID till ny mobil

Id-kontroll

För att kunna identifiera dig med pass eller nationellt id-kort behöver din mobiltelefon ha en NFC-läsare. Det har de flesta smartphones.

NFC-läsare används bland annat för att kunna att blippa, alltså betala med mobilen.

Läs mer om id-kontroll

Säkerhetstips

För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation. Det gör du genom att öppna BankID-appen och välja inställningar.

Läs säkerhetstipsen