Tips innan du sätter igång:

  • Ta fram din gamla mobil/surfplatta där du har ditt giltiga BankID från Nordea eller annan bank. Kom ihåg att inte ta bort ditt nuvarande BankID innan du har aktiverat det på den nya enheten.

  • Ta fram din nya mobil/surfplatta som du ska installera BankID på.

  • Tänk ut en säkerhetskod på minst sex siffror som ska gälla för ditt BankID.

  • Ha ditt pass eller nationella id-kort (ej körkort) tillgängligt för att bekräfta din identitet.

  • Det är enklast om du sätter igång och skaffar BankID i din nya mobil/surfplatta och använder den gamla för att identifiera och signera.

  • Det är bra om du vet hur man växlar mellan appar. Det gör du genom att dra ditt finger från nedre kanten av mobilen uppåt. Om du har en surfplatta, en Android eller en äldre iPhone dubbelklickar du istället på hemknappen. Då visas apparna du var inne på senast.

Sätt igång genom att klicka på "Skaffa Mobilt BankID". Om du behöver ytterligare guidning, följ instruktionen. 

Har du inte kvar ett giltigt BankID sedan innan? Följ istället instruktionen på denna sida.

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Spärra ditt gamla BankID

Om du inte längre använder ditt BankID som du har på din gamla mobil/surfplatta är det viktigt att du spärrar det. 

Läs mer om hur du spärrar BankID

Id-kontroll

För att kunna identifiera dig med pass eller nationellt id-kort behöver din mobiltelefon ha en NFC-läsare. Det har de flesta smartphones.

NFC-läsare används bland annat för att kunna att blippa, alltså betala med mobilen.

Läs mer om id-kontroll

Säkerhetstips

För din säkerhet rekommenderar vi att du aktiverar och tillåter notiser samt att BankID-appen får använda din platsinformation. Det gör du genom att öppna BankID-appen och välja inställningar.

Läs säkerhetstipsen