Frågor och svar om lån och krediter

Privatlån

Hur ansöker jag om Privatlån?

Du kan ansöka om ett privatlån på två sätt:

Hur betalar jag tillbaka lånet?

Du väljer ett konto hos oss som ditt återbetalningskonto. Varje månad dras pengar automatiskt från ditt konto. Om du inte har ett konto hos oss öppnar vi ett åt dig. 

Hur blir jag av med dyra smålån?

Börja med att ansöka om ett lån hos oss. Sedan använder du pengarna från det nya lånet till att betala av de andra lånen. Ring oss för att ansöka om lånet, 0771-22 44 88.

Jag har fått mitt Privatlån beviljat, men har ångrat mig.

Du har 14 dagars ångerrätt och därefter 30 dagar på dig att betala tillbaka lånet. 

Ring oss på 0771-22 44 88, så hjälper vi dig.

Jag vill höja mitt Privatlån. Går det?

Du kan ansöka om att höja lånet. Vi gör en ny kreditprövning för att se om höjningen kan beviljas. Ring oss på 0771- 22 44 88 så hjälper vi dig. 

Kan jag betala in mer eller lösa lånet i förtid?

Ja, du kan alltid välja att lösa hela eller delar av lånet tidigare. Detta gör du enkelt i InternetbankenÖppnas i nytt fönster genom att klicka på lånenumret och därefter välja "extraamortering" om du vill betala av delar av lånet, eller "avsluta lån" om du vill lösa lånet. 

Det kostar inget extra att göra en extra amortering. Om du väljer att lösa lånet i förtid får du betala ränta fram till den dag lånet löses. 

Vad kostar ett Privatlån per månad?

Det beror på hur mycket du lånar, vilken ränta du får och hur lång låneperiod du väljer. Räntan är olika för olika nivåer i vårt kundprogram. En engångskostnad på 525 kronor för uppläggningsavgiften tillkommer.

Räkna ut månadskostnaden med vår lånekalkylÖppnas i nytt fönster.

Vem kan söka ett Privatlån?

För att få Privatlån måste du ha fyllt 18 år och ha en tillräckligt bra ekonomi för att kunna betala tillbaka lånet. 

När du ansöker om lånet tar vi en kreditupplysning och gör en bedömning baserat på den och de uppgifter du lämnar när du ansöker om lånet.

Medlemslån

Gäller försäkringarna om jag blir sjukskriven eller arbetslös?

För dig som har tecknat Medlemslån innan den 1 februari 2019 kan kontakta vår samarbetspartner AXAÖppnas i nytt fönster, som sköter försäkringarna. De kan hjälpa dig.

Hur betalar jag tillbaka lånet?

Du väljer ett konto hos oss som ditt återbetalningskonto. Varje månad dras pengar automatiskt från ditt konto. Om du inte har ett konto hos oss öppnar vi ett åt dig.

Jag är pensionär och var medlem i ett fackförbund tidigare. Kan jag ansöka om ett Medlemslån?

Nej, inte om du inte längre är medlem. För att ansöka om Medlemslån behöver du vara medlem i något av de anslutna fackförbunden.

Jag har fått mitt Medlemslån beviljat, men har ångrat mig.

Du har 14 dagars ångerrätt och därefter 30 dagar på dig att betala tillbaka lånet. 

Ring oss på 0771-22 44 88, så hjälper vi dig. 

Kan jag betala in mer eller lösa lånet i förtid?

Ja, du kan alltid välja att lösa hela eller delar av lånet tidigare. Detta gör du enkelt i InternetbankenÖppnas i nytt fönster genom att klicka på lånenumret och därefter välja "extraamortering" om du vill betala av delar av lånet, eller "avsluta lån" om du vill lösa lånet. 

Det kostar inget extra att göra en extra amortering. Om du väljer att lösa lånet i förtid får du betala ränta fram till den dag lånet löses.

Räcker det om en av de sökande är medlem i ett anslutet fackförbund?

Ja, det räcker att den som är ”sökande 1” är medlem i ett av de anslutna fackförbunden.

Vad kostar ett medlemslån per månad?

Det beror på hur mycket du lånar och hur lång låneperiod du väljer. Du betalar ingen uppläggningsavgift eller andra avgifter. 

Räkna ut månadskostnaden med vår lånekalkylÖppnas i nytt fönster.

Hur byter jag mitt Medlemslån mot ett nytt så jag får lägre ränta?

Du loggar in och ansöker onlineÖppnas i nytt fönster. Du fyller i att du vill lösa ditt befintliga Medlemslån under “Dina befintliga lån och krediter”. Ditt befintliga Medlemslån ersätts automatiskt med ditt nya.

Trygghetsförsäkringar tecknar du separat om du vill. Följ länken i slutet av ansökan.

Är ditt lån större än 350 000 kr, ringer du oss på 0771-22 44 88, så hjälper en rådgivare dig med bytet.

Tänk på att vi alltid gör en ny kreditprövning även om du redan har ett lån hos oss idag. Vi bedömer din nya ansökan utifrån hur din återbetalningsförmåga ser ut vid ansökningstillfället.

Varför har ni tagit bort försäkringarna som tidigare ingick i medlemslån?

Villkoren för dessa försäkringar var varken heltäckande eller flexibla för dig som kund. Du kan fortfarande teckna försäkringar och skaffa trygghet för dig och ditt lån. Skillnaden är att du anpassar dem efter just dina behov. Det gör också att vi kan sänka räntan för Medlemslån.

Läs mer om våra olika försäkringar för lån.

Jag vill utöka mitt Medlemslån. Hur gör jag då?

Du loggar in och ansöker onlineÖppnas i nytt fönster. Under belopp fyller du i den totala summan, det vill säga ditt nuvarande lån plus beloppet du vill öka lånet med. I ansökan under “Dina befintliga lån och krediter” fyller du i att du vill lösa ditt befintliga Medlemslån. 

Om du vill behålla försäkringarna på ditt befintliga lån fyller du endast i beloppet för den del som du vill utöka lånet med.

Exempel: Du har ett redan ett medlemslån på 50.000 kr och vill utöka ditt lån med 40.000 kr så ditt totala lån blir 90.000 kr. I ansökan fyller du endast i 40.000 kr som lånebelopp. Du kommer nu ha två lån på totalt 90.000 kr. Till ditt nya lån på 40.000 kr kan du teckna Trygghetsförsäkringar separat om du vill. Följ länken i slutet av ansökan.

Du kan också ringa oss på 0771- 22 44 88 så hjälper vi dig.

Bil- och fritidslån

Får jag pengarna utbetalt till mitt konto?

Nej, du får ingen utbetalning till ditt konto. Vi gör ett avbetalningskontrakt med dig som kund. Återförsäljaren skickar en faktura till oss på det belopp som köpet avser, det vill säga bilens pris minus kontantinsatsen.

Hur gör jag om jag har ett fordon som ska bytas in i samband med affären?

Om du har en inbytesbil kan du tillgodoräkna dig värdet av bilen i form av kontantinsats. Om bilen sedan tidigare är finansierad av ett företag gör du och återförsäljaren upp kring vem av er som löser den resterande skulden.

Hur lång tid tar det innan jag får besked om min ansökan?

Du får besked om din ansökan inom två arbetsdagar. Du får då ett meddelande i Internetbanken, under fliken ”Avtal och meddelanden”. Om din ansökan blir beviljad får du ett lånelöfte. 

Jag har fått min ansökan beviljad, vad behöver jag göra nu?

Nästa steg i processen är att du mejlar in ett köpeavtal till bilochfritid@nordea.comÖppnas i nytt fönster. I samband med att du fick besked om att ansökan är beviljad fick du även ett lånelöfte där det finns instruktioner om vad köpeavtalet behöver innehålla. 

Kan jag ansöka om vilket belopp jag vill?

Ja, men längsta kreditbeloppet är 100.000 kr. Vi finansierar upp till 80 procent av bilens pris vilket betyder att du själv måste lägga in en kontantinsats på minst 20 procent. Kontantinsatsen kan bestå av kontanter eller inbytesobjekt. 

Kan jag köpa ett fordon från utlandet och använda Bil och fritidslånet?

Nej, du kan endast köpa ett fordon från en svensk auktoriserad återförsäljare.  

Kan jag köpa objektet av en privatperson?

Nej, du måste göra köpet av en auktoriserad återförsäljare. Eftersom ett kontrakt upprättas och signeras i samband med att du hämtar fordonet behöver vi använda en auktoriserad återförsäljare vid förmedling av fordonet. 

När ska jag signera lånehandlingarna?

Kontraktet mejlas till återförsäljaren och du signerar handlingarna i samband med att du hämtar fordonet.

Priset på fordonet blir lägre/högre än vad jag har tänkt, behöver jag skicka in en ny ansökan?

Nej, du behöver inte skicka in en ny ansökan. Vi korrigerar din befintliga ansökan när köpeavtalet kommer in till oss. Dock måste lånebeloppet alltid vara över 100.000 kr. 

Om bilens pris blir högre än vad du tänkt och du vill utöka ditt lånelöfte vill vi att du ringer till oss på telefonnummer 08-402 57 47 så att vi kan korrigera ansökan. 

Om du vill att lånebeloppet förblir detsamma korrigerar vi kontantinsatsen i förhållande till det överskjutande beloppet när vi får in köpeavtalet. 

Vem är en auktoriserad/professionell återförsäljare?

En auktoriserad/professionell återförsäljare är ett företag som bedriver handel med det aktuella fordonet ni ansöker kredit om. En privatperson är aldrig en auktoriserad handlare. Om du är osäker kan du söka upp företaget på sajten allabolag.se, där det framgår vilken verksamhet varje bolag har.

Vem kan ansöka om bil- och fritidslån?

För att ansöka om ett bil- och fritidslån behöver du vara kund i Nordea. Vill du bli kund i Nordea ber vi dig att kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-22 44 88

Om ni är två som vill ansöka om bil- och fritidslån behöver minst en av er vara kund i Nordea för att kunna logga in och fylla i ansökan via Internetbanken. 

Vi är två som vill söka ett bil- och fritidslån – hur gör vi då?

Om ni är två personer som ansöker om ett gemensamt lån fyller ni in alla uppgifter i ansökan i Internetbanken. I samband med ansökan behöver en av er identifiera sig. När vi har behandlat er ansökan kontaktar vi er så att den medsökande kan identifiera sig, oavsett om den personen är kund i Nordea eller inte. Identifiering sker med hjälp av Mobilt BankID.

Vilka fordon kan bil- och fritidslånet användas till?

Lånet kan användas till personbilar, båtar, motorcyklar, husbilar, husvagnar och snöskotrar för privat bruk. Lånet gäller inte tyngre fordon, lätta lastbilar eller tre- och fyrhjulingar. 

När kan jag hämta ut mitt nya fordon, efter att jag fått ansökan beviljad?

Du behöver komplettera din ansökan med en offert/köpeavtal som innehåller uppgifter om fordonet (pris, registreringsnummer, märke/modell, årsmodell och leveransdatum) och uppgifter om återförsäljaren (företagsnamn, organisationsnummer, mobiltelefon och e-post). Vi behöver underlaget 48 timmar innan fordonet ska hämtas ut hos återförsäljaren. 

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster