Är du utsatt för bedrägeri, eller misstänker att du blivit det, anmäler du det genom att ringa oss på 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster, dygnet runt. Vi kan behöva spärra ditt Mobila BankID och kort.
Om du upptäcker något som inte följer det normala mönstret i appen eller nätbanken, avbryt då omedelbart besöket och ring 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster. Detsamma gäller om du upptäcker transaktioner på ditt konto som du själv inte har gjort.
Om du har blivit utsatt för bedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan. Det kan du antingen göra genom att ringa 114 14, via polisen.seÖppnas i nytt fönster eller besöka en polisstation.
Tillval Försiktig är en tjänst för dig eller din anhöriga som vill vara extra försiktig. Den gör dina pengar lite mindre tillgängliga för bedragarna och innebär att:
Du får ett Sparkonto Extra med uttagsfördröjning vilket försvårar för bedragarna.
Summan för hur mycket du kan föra över från ditt konto under ett dygn sänks.
Du kan enbart föra över pengar till mottagare inom Sverige.
Inställningarna för dina kort ändras så att det enbart går att använda för köp inom Norden.
Du får nyhetsbrev med tips som hjälper dig att ligga steget före bedragarna.
Det finns några saker du kan tänka på för att minska risken att bli bedragen. Först och främst, kom ihåg att vi aldrig kontaktar dig och ber dig använda Nordea ID-dosa eller Mobilt BankID via telefon, mejl eller sms. Vi ber dig aldrig heller lämna ut annan känslig information. Var sunt misstänksam och ligg steget före bedragarna genom att:
Tänk igenom rimligheten i det personen ber dig göra och hur du blivit kontaktad. Ha som regel att aldrig föra över pengar eller använda BankID eller bankdosa på uppmaning av någon annan.
Lär dig dina bankkoder utantill.
Lämna aldrig ut dina personliga koder, kontouppgifter, kort eller uppgifter om kort. Det gäller kortnummer, CVC/CVV-kod och PIN-kod.
När någon okänd ringer, kontrollera att personen är den hen utger sig för att vara. Om du blir misstänksam, lägg på luren och ring själv till bankens eller företagets kundtjänst. Lägg även på luren om den du pratar med erbjuder sig att koppla dig till banken.
Installera aldrig ett fjärrstyrningsprogram eller säkerhetsprogram på din dator eller mobiltelefon på uppmaning av någon annan. Bedragarna kan ibland kalla det för supportprogram.
Det finns många typer av bedrägerier att se upp för. Några av de vanligaste är phishing (bedrägeri online), vishing (bedrägeri via telefon), smishing (bedrägeri via sms) och skimming (kortbedrägeri).
Smishing, eller bluff-sms, är en form av bedrägeri som sker via sms. Målet är att lura människor att avslöja personlig information, bankuppgifter eller att klicka på skadliga länkar. Det är även vanligt att sms:en innehåller ett telefonnummer till en falsk kundtjänst.
Phishing – eller nätfiske som det också kallas – är en form av bedrägeri på nätet. Det är en manipulativ metod, där bedragare försöker lura användare att avslöja sina personliga uppgifter, som lösenord, kreditkortsnummer eller annan känslig data.
Spoofing är en typ av bedrägeri, där bedragarna använder ett falskt avsändarnamn när de kontaktar dig via sms, mejl eller telefon. Det kan till exempel vara namnet på ett välkänt företag.
Skimming är en typ av kortbedrägeri, där bedragarnas mål är att samla in informationen som finns på ditt kontokort. Detta kan göras på olika sätt, till exempel genom att manipulera bankomater eller betalterminaler. Tack vare de moderna korten är skimming idag mindre vanligt i Sverige men det är ändå bra att ha koll på vad det är och hur det fungerar.