Du som ska ta hand om den avlidnes ekonomi under den första tiden behöver kunna visa ett dödsfallsintyg och/eller testamente när du kontaktar oss första gången. Dödsfallsintyget behövs för att vi ska kunna lämna ut information om dödsboets engagemang på Nordea.
När en person avlider, ska anhöriga göra en bouppteckning och lämna in den till Skatteverket där den registreras. Bouppteckningen ska innehålla uppgifter om den avlidne, vilka dödsbodelägarna är samt vilka tillgångar och skulder som fanns på dödsdagen. När Skatteverket har registrerat bouppteckningen fungerar den som en legitimationshandling för dödsboet. Den ska visas upp när dödsboet exempelvis ska ta ut pengar eller avsluta konton.
När bouppteckningen är klar kan ni utse en person som ska sköta dödsboet. Skriv en fullmakt för dödsboÖppnas i nytt fönster (pdf, 132 KB). Fullmakten kan endast användas på kontor, inte via telefon eller digitalt.
Fullmakter och framtidsfullmakt gäller även efter fullmaktsgivarens död om inget annat anges i fullmakten. Det kan vara bra att kontrollera om och vilka fullmakter som fortsätter att gälla. En gällande fullmakt kan återkallas av vilken dödsbodelägare som helst.
Mer information om fullmakter hittar du på sidan Fullmakt för bankärenden.
Har du frågor kring behörigheter och fullmakter, ring oss gärna på 0775-55 20 10Öppnas i nytt fönster.