Vad är en bouppteckning?

I bouppteckningen redovisas vem eller vilka som är dödsbodelägare och vilka tillgångar och skulder som fanns vid dödsfallet. Bouppteckningen ska innehålla den avlidnes tillgångar (exempelvis bostad och fordon) minus skulder (exempelvis lån). Dödsbodelägarna ska göra bouppteckningen inom fyra månader efter dödsfallet. Bouppteckningen ska registreras hos Skatteverket. 

När bouppteckningen är registrerad fungerar den som en legitimationshandling. Delägarna kan använda den vid exempelvis bankärenden och försäljning av dödsboets egendom. Bouppteckningen är också ett underlag för eventuell bodelning. Om dödsboet har fler än en delägare ska ni göra ett skriftligt arvskifte och då behöver ni bouppteckningen.

Varför behövs en bouppteckning?

En bouppteckning behövs för att visa vilka som är dödsbodelägare. De kan tillsammans eller genom att ge någon fullmakt 

  • sälja aktier, fonder och andra värdepapper
  • sälja bostäder och mark
  • avsluta konton på banken.

Att tänka på när du gör en bouppteckning

Bestäm om du ska göra bouppteckningen själv eller anlita professionell hjälp*. Väljer du att göra den själv kostar det inget. Det finns bra stöd hos SkatteverketÖppnas i nytt fönster. Om dödsboet hanteras av en boutredningsman så ska all hantering gå genom hen.

Om du gör bouppteckningen själv förbered det här

  • Se till att dödsboet har rätt adress, eftersom alla handlingar skickas dit. Kontakta Svensk AdressändringÖppnas i nytt fönster om du vill att posten ska skickas till den som har huvudansvaret för dödsboet. Du behöver också kontakta  SkatteverketÖppnas i nytt fönster för att anmäla den nya adressen för att få post från dem.
  • Öppna all post som kommer till den avlidne och dödsboet. Samla räkningar, avtal och kontobesked på samma plats. En del papper ska vara med vid bouppteckningen. Exempelvis räkningar och kvitton på sådant som du har betalat, som dödsboet eventuellt ska betala tillbaka till dig.
  • Värdera eventuella fastigheter, bilar eller andra tillgångar.
  • Vi skickar ut ett kapital- och räntebesked för den avlidne. Det visar vad den avlidne hade för tillgångar och skulder i banken på dödsdagen. Exempelvis konton, fondkonton, aktier och bolån. Du behöver kapital- och räntebeskedet till bouppteckningen.
  • Om den avlidne hade konton i flera banker behöver du ta kontakt med bankerna innan bouppteckningen för att få underlag.
  • Make/maka/sambo behöver själv beställa ett kapital- och räntebesked per dödsdagen från sin bank.


*Nordea samarbetar med Familjens Jurist.

Dödsboanmälan istället för bouppteckning

Dödsboet kan få hjälp av kommunen att göra en dödsboanmälan. 

Kommunen kan hjälpa till när tillgångarna bara räcker till begravning och andra kostnader för dödsfallet.

Kommunens dödsboanmälan liknar en bouppteckning men är mer översiktlig. Den fungerar också som en legitimationshandling, även om det i vissa fall kan ställas en del ytterligare krav.

För mer information kontakta kommunen den avlidne bodde i.

Behöver du hjälp av en jurist?

Som kund hos oss får du rabatter hos vår samarbetspartner Familjens Jurist. De hjälper exempelvis till med att upprätta en bouppteckning eller ge råd om du har förlorat en anhörig.

Läs mer om juridisk rådgivning hos vår samarbetspartner.