Vad är ett dödsfallsintyg?

Ett dödsfallsintyg med släktutredning visar närmaste släktingar och datumet när personen avled. När en anhörig har dött behöver den som företräder dödsboet ha ett dödsfallsintyg. Intyget visar släktskap och krävs för att hantera ärenden hos myndigheter och banker innan bouppteckningen är klar.

Du beställer dödsfallsintyg från SkatteverketÖppnas i nytt fönster. När du har fått intyget kan du skicka det till oss digitalt via vår elektroniska brevlåda eller lämna in det på ett av våra kontor. 

Tänk på att vårdnadsintyg från begravningsbyråer inte kan användas för att företräda dödsboet.

Vad kan jag göra med ett dödsfallsintyg?

Med ett dödsfallsintyg får du som släkting behörighet att utföra vissa bankärenden fram till dess att bouppteckningen är klar. Du kan bland annat:

  • stoppa stående överföringar
  • avsluta autogiron
  • få uppgifter som saldon och enstaka transaktioner på dödsboets konton 
  • betala dödsboets löpande räkningar.

När bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket är det den du som dödsbodelägare ska använda när du till exempel vill göra uttag från ett konto, betala räkningar, sälja fonder och avsluta konton. 

Bouppteckningen ska registreras hos Skatteverket senast fyra månader efter dödsfallet.

Så skickar du in dödsfallsintyget digitalt

  1. Spara intyget på din dator eller mobil, gärna som en PDF.
    a) Om du fick det via mejl: spara bilagan.
    b) Om du har det på papper: ta en bild eller skanna det.
  2. Logga in i Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster med mobilt BankID
    a) Du behöver inte vara kund hos oss för att använda Avtal och meddelandenÖppnas i nytt fönster.
    b) Om du är kund hos oss kan du logga in i appen eller nätbanken, gå till Meddelanden.
  3. Klicka på Skriv meddelande.
  4. Välj meddelandetyp Dödsbo – Dödsfallsintyg. Fyll i:
    a) den avlidnes personnummer
    b) ditt namn och mobilnummer
    c) ditt personnummer i Nytt meddelande.
  5. Klicka på Lägg till bilaga och bifoga dödsfallsintyget.
  6. Klicka på Skicka.

Vi registrerar dödsfallsintyget inom tre bankdagar. Efter det kan du ringa 0771-22 44 88 för att få hjälp med dödsboets bankärenden.