Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Vi gör det enkelt att byta bank till oss

Här hittar du tips på hur du kan förbereda dig när du vill byta bank till Nordea. Vill du bli kund hos oss hjälper dig gärna att flytta autogiron, avsluta konton och allt annat som ett bankbyte innebär.

Samla din ekonomi genom att byta bank till oss

Vi hjälper vi dig gärna att avsluta ditt engagemang i din gamla bank och öppnar samtidigt upp de produkter och tjänster som du önskar hos oss. Genom att samla alla dina affärer hos oss får du en mer lättöverskådlig ekonomi och bättre koll på dina månadskostnader. 

Checklista för att byta bank – så går det till

  1. Bli kund hos oss med Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster. Saknar du BankID kan du enkelt skaffa ett här, eller besöka något av våra kontor.
  2. Innan du byter bank är det bra om du går igenom vilka tjänster och produkter du har i din nuvarande bank. Använd den här checklistanÖppnas i nytt fönster som stöd.
  3. Förbered dig med rätt underlag. För att vi ska kunna hjälpa dig med flytten behöver vi till exempel kontoutdrag, årsbesked och kontonummer från din nuvarande bank. Läs mer om vilket underlag vi behöver här (pdf, 106 KB)Öppnas i nytt fönster
  4. Vi tar kontakt med din gamla bank och hjälper dig avsluta dina nuvarande konton och tillhörande tjänster. Det tar vanligtvis tre bankdagar att avsluta konton. Att byta fondkonto eller lägga om lånen kan däremot ta några dagar extra.

Har du bolån du vill flytta till oss? Vi ger dig ett individuellt erbjudande. Du byter bank genom att bli kund direkt med Mobilt BankID eller genom att kontakta Kundservice. Vi hjälper dig hela vägen.

Välkommen till Nordea!

Det här får du när du blir kund hos oss

  • Tillgänglighet – vi finns där det passar dig: via chatt, telefon eller meddelanden i vår app och nätbank.
  • Kompetens – du får ekonomisk rådgivning vid alla händelser i livet.
  • Enkla lösningar – gör dina vardagsärenden när och var du vill.

Byt bank direkt med Mobilt BankID

Du kan välja att bli kund direkt online och samtidigt välja att bli kontaktad för att få hjälp med hela bankbytet. 

  1. Ansök om att bli kund direkt med Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster
  2. I din ansökan kan du välja att bli kontaktad för att få hjälp med allt det praktiska som behöver ordnas när du ska byta bank. Du kan till exempel få hjälp med att flytta autogiron, skaffa e-faktura och avsluta tjänster i din tidigare bank. Givetvis kan du även välja att bli kontaktad för att få hjälp med att flytta över dina bolån och ditt sparande. 

Vill du prata med oss innan bytet?

Vill du prata med någon innan du byter bank? Vi finns här för att besvara eventuella frågor och hjälpa dig att byta bank. 

  1. Se över vilka tjänster och produkter som du har i din nuvarande bank. Använd gärna checklistanÖppnas i nytt fönster för att inte glömma något.
  2. Kontakta Kundservice på 0771 - 22 44 88 så hjälper vi dig med bankbytet. Vi ser till att du får de produkter och tjänster som du behöver och samtidigt hjälper vi dig att flytta/avsluta tjänster från din tidigare bank. Har du även bolån eller sparande som ska flyttas till oss? Givetvis ser vi till att du får rådgivning kring vilka alternativ som passar just dig. 

Viktigt att tänka på när du ska byta bank

  • Ett tips är att byta bank strax efter ett månadsskifte. Detta för att undvika problem med autogirodragningar eller e-fakturor som ska betalas.
  • Glöm inte att meddela din arbetsgivare att du bytt lönekonto.
  • Har du lagt in framtida betalningar till bank- eller plusgiro? Tänk då på att dessa betalningar behöver registreras på nytt i din nya internetbank. Detta då betalningar i din gamla internetbank inte följer med automatiskt.

Fler tips hittar du i Bankföreningens checklistaÖppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Vanliga frågor om att byta bank

Hur mycket kostar det att byta bank?

Att bli kund i Nordea kostar ingenting, och vi tar heller inte ut några avgifter för att hjälpa dig att byta bank till oss. Däremot kan din gamla bank eventuellt ta ut avgifter om du ska flytta lån eller fonder till oss.

Kolla med din gamla bank om du är osäker på vad som gäller. 

Hur lång tid tar det att byta bank?

Du har vanligtvis ditt nya konto och de tjänster du vill ha hos oss inom tre bankdagar. Vi hjälper dig avsluta dina konton och tjänster hos din nuvarande bank.

Att byta fondkonto eller lägga om lånen kan ta några dagar extra.

Måste man byta BankID när man byter bank?

Nej, du behöver inte byta ut ditt BankID bara för att du byter bank till oss. Ditt gamla BankID och Mobila BankID fungerar precis som vanligt.

Som kund får du vårt Vardagspaket

I Vardagspaketet får du bankkortet Nordea Debit, ett Personkonto, samt tillgång till appen och Internetbanken.

Mer om Vardagspaketet

Samla lån och krediter

Samla dina lån och krediter i ett Privatlån, så har du chans att sänka dina månadskostnader.

Samla lån och krediter

Flytta bolån till oss

Ansök om att flytta ditt bolån till oss och få ett personligt erbjudande. Vi hjälper dig med flytten och avslutar bolånen hos din nuvarande bank.

Flytta ditt bolån till oss

Spara med vår digitala rådgivare

Vår sparrobot Nora hjälper dig att komma igång med ett fondsparande på bara några minuter.

Läs mer om Nora