Det här får du hos oss

  • Tillgänglighet. Vi finns där det passar dig: via chatt, telefon, app eller nätbank. 
  • Kompetens. Ekonomisk rådgivning vid alla händelser i livet. 
  • Prisbelönta digitala lösningar. Sveriges bästa banktjänster på nätet och i mobilen*.

Vill du prata med oss innan du bestämmer dig? Vi finns här för att hjälpa dig och besvara eventuella frågor. Du når oss på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster

Så byter du bank till Nordea i 3 enkla steg

  • 1. Bli kund

    Bli kund hos oss med Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster. Välj i ansökan att du vill bli kontaktad, så bokar vi ett möte och hjälper dig med allt det praktiska.

  • 2. Förbered dig

    Gå igenom vilka tjänster och produkter du har i din nuvarande bank, och ta fram material inför vårt möte. Se nedan vad vi behöver från dig.

  • checkmark

    3. Vi ses på möte

    Vi ses, digitalt eller fysiskt, och går igenom vad som ska flyttas till oss. Sedan tar vi kontakt med din gamla bank och avslutar dina konton och tjänster. Klart!

Det här behöver vi från dig

Inför mötet med oss vill vi gärna att du tar fram

  • årsbesked och kontoutdrag
  • kort och kontonummer
  • Mobilt BankID eller bankdosa från din nuvarande bank.

Vill du flytta ditt sparande och/eller din pension till oss? Då behöver du också ta en skärmdump på ditt totala engagemang i din nuvarande bank. Och kom ihåg att ha med giltig legitimation till mötet.

Under mötet hjälper vi dig med alla de krångliga bitarna inför bankbytet. Vi tar självklart inga avgifter för detta och oftast är det klart på 3 bankdagar. 

Tips vid bankbyte

  • Om möjligt, gör bankbytet strax efter ett månadsskifte. Detta för att undvika problem med autogirodragningar eller e-fakturor som ska betalas. 
  • Kom ihåg att informera din arbetsgivare om ditt nya lönekonto. 
  • Har du framtida betalningar till bank- eller plusgiro? Tänk på att registrera dessa betalningar i din nya nätbank eftersom de gamla inte följer med automatiskt.

Fler tips hittar du i Bankföreningens checklista Öppnas i nytt fönster.

Vanliga frågor om att byta bank

Det här händer med dina tjänster

BankID och Mobilt BankID

Ditt BankID kommer fortsätta fungera även när du byter bank, och fungerar ända tills det går ut. 

I god tid innan det går ut skaffar du ett nytt BankID här.

Swish

Om du har Swish som du vill flytta till oss, gör du det genom att klicka på Swish på översiktssidan i vår app.

När gjort det avslutas automatiskt Swish-anslutningen i din tidigare bank, om du anmält samma telefonnummer.

Autogiro

Meddela oss om du har autogiron kopplade till ditt nuvarande konto, som du vill ska flyttas till oss. Då hjälper vi dig med det.

E-fakturor

Om du har e-fakturor i din nuvarande bank och vill fortsätta få dem hos oss, behöver du lägga till dessa på nytt. Det gör du enkelt via appen eller nätbanken.

Investeringssparkonto (ISK)

Du kan självklart flytta ditt investeringssparkonto till oss. Vi tar inte ut någon avgift för flytten, men din nuvarande bank kan eventuellt göra det. Kolla därför upp det innan du ber oss flytta ditt ISK.

Kontokredit

Har du en kontokredit, måste du lösa din kvarstående skuld innan det nuvarande kontot kan avslutas. Berätta för oss undet vårt möte om du vill fortsätta ha en kontokredit även hos oss. Då hjälper vi dig att sätta upp en.

*Vi är stolta över att ha blivit rankad etta i Norden för vår digitala kundupplevelse. Vår app har också utsetts till bästa bankapp för företag och privatpersoner i Sverige. Det baseras på D-rating 2023, Global Finance Awards 2023 och 2024 samt betyg och recensioner från App Store och Google Play september 2023. Med ett snitt på 4,5 av 5.