Samla din ekonomi genom att byta bank till oss

Vi hjälper vi dig gärna att avsluta ditt engagemang i din gamla bank och öppnar samtidigt upp de produkter och tjänster du vill ha hos oss. Genom att samla alla dina affärer hos oss får du en mer lättöverskådlig ekonomi och bättre koll på dina månadskostnader. 

Det här får du när du blir kund hos oss

  • Tillgänglighet – vi finns där det passar dig: via chatt, telefon eller meddelanden i vår app och nätbank.

  • Kompetens – du får ekonomisk rådgivning vid alla händelser i livet.

  • Enkla lösningar – gör dina vardagsärenden när och var du vill.

Flytta ditt bolån till oss – få ett personligt erbjudande

Vill du flytta ditt bolån till oss? Vi ger dig ett individuellt erbjudande.

Du byter bank genom att bli kund direkt med Mobilt BankID eller genom att kontakta Kundservice.

Vi hjälper dig hela vägen.

Så byter du bank till Nordea i 3 enkla steg

  • 1. Bli kund

    Bli kund hos oss med Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster. Välj i ansökan att du vill bli kontaktad, så bokar vi ett möte och hjälper dig med allt det praktiska.

  • 2. Förbered dig

    Gå igenom vilka tjänster och produkter du har i din nuvarande bank, och förbered dig med rätt underlag till oss. Se checklistan nedan.

  • checkmark

    3. Klart!

    Vi tar kontakt med din gamla bank och hjälper dig avsluta dina nuvarande konton och tillhörande tjänster. Det tar cirka tre bankdagar.

Checklista för när du ska byta bank

Att byta bank till oss är enkelt – vi hjälper dig med alla de krångliga bitarna. För att bytet ska bli så smidigt som möjligt kan du följa den här checklistan, där du hittar det viktigaste du behöver ha koll på. Du hittar en fullständig checklista härÖppnas i nytt fönster.

BankID och Mobilt BankID

Ditt BankID kommer fortsätta fungera även när du byter bank, och fungerar ända tills det går ut. Därefter beställer du ett nytt BankID här.

Swish

Om du har Swish har du ingått ett avtal där du kopplat ditt mobilnummer till ett bankkonto. Swishavtalet avslutas automatiskt om du anmäler ditt mobilnummer i en annan bank.

Du kopplar ditt mobilnummer till ditt nya bankkonto genom att klicka på Swishloggan på översiktssidan i vår app.

Autogiro

Meddela oss om du har autogiron kopplade till ditt nuvarande konto, som du vill ska flyttas till oss. Då hjälper vi dig med det.

E-fakturor

Har du e-fakturor i din nuvarande internetbank avslutas de automatiskt när du byter bank. Vill du fortsätta få e-faktura när du bytt bank till oss behöver du lägga in dessa på nytt. Det gör du enkelt nätbanken eller i appen.

Kontokredit

Har du en kontokredit måste du lösa din kvarstående skuld innan det nuvarande kontot kan avslutas. Berätta för oss om du vill fortsätta ha en kontokredit, då hjälper vi dig att sätta upp en.

Investeringssparkonto (ISK)

Du kan självklart flytta ditt investeringssparkonto till oss. Vi tar inte ut någon avgift för flytten, men din nuvarande bank kan eventuellt göra det. Kolla därför upp det innan du ber oss flytta ditt ISK.

Underlag vi behöver av dig

För att underlätta bankbytet behöver vi följande underlag från dig:

  • årsbesked och kontoutdrag
  • kontonummer
  • kort
  • Mobilt BankID eller bankdosa från din nuvarande bank, så vi tillsammans kan logga in i din nuvarande bank.

Ta gärna en skärmdump på ditt totala engagemang i din nuvarande bank. Och kom ihåg att ha med giltig legitimation till mötet.

Tänk på det här när du ska byta bank

  • Ett tips är att byta bank strax efter ett månadsskifte. Detta för att undvika problem med autogirodragningar eller e-fakturor som ska betalas.
  • Glöm inte att meddela din arbetsgivare att du bytt lönekonto.
  • Har du lagt in framtida betalningar till bank- eller plusgiro? Tänk då på att dessa betalningar behöver registreras på nytt i din nya nätbank. Detta då betalningar i din gamla nätbank inte följer med automatiskt.

Fler tips hittar du i Bankföreningens checklistaÖppnas i nytt fönster.

Vill du prata med oss innan bytet?

Vill du prata med någon innan du byter bank? Vi finns här för att besvara eventuella frågor och hjälpa dig att byta bank. 

  1. Se över vilka tjänster och produkter som du har i din nuvarande bank. Använd gärna checklistanÖppnas i nytt fönster för att inte glömma något.
  2. Ring Kundservice på 0771–22 44 88 så hjälper vi dig med bankbytet. Vi ser till att du får de produkter och tjänster som du behöver och samtidigt hjälper vi dig att flytta/avsluta tjänster från din tidigare bank. Har du även bolån eller sparande som ska flyttas till oss? Givetvis ser vi till att du får rådgivning kring vilka alternativ som passar just dig. 

Vanliga frågor om att byta bank

Som kund får du vårt Vardagspaket

I Vardagspaketet får du bankkortet Nordea Debit, ett Personkonto, samt tillgång till appen och nätbanken.

Mer om Vardagspaketet

Samla lån och krediter

Samla dina lån och krediter i ett Privatlån, så har du chans att sänka dina månadskostnader.

Samla lån och krediter

Flytta bolån till oss

Ansök om att flytta ditt bolån till oss och få ett personligt erbjudande. Vi hjälper dig med flytten och avslutar bolånen hos din nuvarande bank.

Flytta ditt bolån till oss

Spara med vår digitala rådgivare

Vår sparrobot Nora hjälper dig att komma igång med ett fondsparande på bara några minuter.

Läs mer om Nora