Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Vi gör det enkelt att byta bank till oss

Vi ger dig tips på hur du kan förbereda dig och hjälper dig gärna att flytta autogiron, avsluta konton och allt annat som ett bankbyte innebär.

Samla din ekonomi genom att byta bank till oss

Vi hjälper vi dig gärna att avsluta ditt engagemang i din gamla bank och öppnar samtidigt upp de produkter och tjänster som du önskar hos oss. Genom att samla alla dina affärer hos oss får du en mer lättöverskådlig ekonomi och bättre koll på dina månadskostnader. 

Att byta bank till Nordea är enkelt

Det är smidigt att byta bank till Nordea. Alla banker har tillsammans med bankföreningen tagit fram en tydlig checklistaÖppnas i nytt fönster och Så här gör du-broschyrÖppnas i nytt fönster som förbereder dig inför bankbytet. Vi tar kontakt med din gamla bank och hjälper dig avsluta dina nuvarande konton och tillhörande tjänster. Det tar vanligtvis tre bankdagar att avsluta konton. Att byta fondkonto eller lägga om lånen kan däremot ta några dagar extra. 

Har du bolån du vill flytta till oss? Vi ger dig ett individuellt erbjudande. Du byter bank genom att bli kund direkt med Mobilt BankID eller genom att kontakta Kundservice. Vi hjälper dig hela vägen.

Välkommen till Nordea!

Det här får du när du blir kund hos oss

  • Tillgänglighet – vi hjälper dig dygnet runt
  • Kompetens – du får ekonomisk rådgivning vid alla händelser i livet
  • Enkla lösningar – gör dina vardagsärenden när och var du vill

Byt bank direkt med Mobilt BankID

Du kan välja att bli kund direkt online och samtidigt välja att bli kontaktad för att få hjälp med hela bankbytet. 

  1. Ansök om att bli kund direkt med Mobilt BankIDÖppnas i nytt fönster
  2. I din ansökan kan du välja att bli kontaktad för att få hjälp med allt det praktiska som behöver ordnas vid ett bankbyte. Du kan exempelvis få hjälp med att flytta autogiron, skaffa e-faktura och avsluta tjänster i din tidigare bank. Givetvis kan du även välja att bli kontaktad för att få hjälp med att flytta över dina bolån och ditt sparande. 

Vill du prata med oss innan bytet?

Vill du prata med någon innan du byter bank? Vi finns här för att besvara eventuella frågor och hjälpa dig att byta bank. 

  1. Se över vilka tjänster och produkter som du har i din nuvarande bank. Använd gärna checklistanÖppnas i nytt fönster för att inte glömma något.
  2. Kontakta Kundservice på 0771 - 22 44 88 så hjälper vi dig med bankbytet. Vi ser till att du får de produkter och tjänster som du behöver och samtidigt hjälper vi dig att flytta/avsluta tjänster från din tidigare bank. Har du även bolån eller sparande som ska flyttas till oss? Givetvis ser vi till att du får rådgivning kring vilka alternativ som passar just dig. 

Viktigt att tänka på när du ska byta bank:

  • Ett tips är att byta bank strax efter ett månadsskifte. Detta för att undvika problem med autogirodragningar eller e-fakturor som ska betalas.
  • Glöm inte att meddela din arbetsgivare att du bytt lönekonto.
  • Har du lagt in framtida betalningar till bank- eller plusgiro? Tänk då på att dessa betalningar behöver registreras på nytt i din nya internetbank. Detta då betalningar i din gamla internetbank inte följer med automatiskt.

Fler tips hittar du i Bankföreningens checklistaÖppnas i nytt fönster

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Som kund får du vårt Vardagspaket

I Vardagspaketet får du ett Personkonto, bankkortet Nordea Debit och tillgång till Internet- och Mobilbanken. Samla dina affärer hos oss och få förmånligare priser.

Läs mer

Samla lån och krediter

Genom att samla dina lån och krediter till schyssta villkor sänker du dina månadskostnader.

Läs mer

Flytta bolån till oss

Ansök om att flytta bolån till oss och få ett individuellt erbjudande. Gillar du det så hjälper vi dig att avsluta bolånen hos din tidigare bank.

Läs mer

Spara med vår robotrådgivare

Vår robotrådgivare Nora hjälper dig att komma igång med sparandet på bara fem minuter.

Läs mer