Så här fungerar ett medanvändaravtal

Med ett medanvändaravtal gör du en annan person till medanvändare i din nätbank. Din medanvändare får hantera konton, betala räkningar och sköta sparande i aktier och fonder åt dig, i din nätbank. Du bestämmer själv om medanvändaren ska få tillgång till ett eller flera av dina konton. Medanvändaravtalet kan också användas i kontakt med Kundservice men gäller inte för mobilbanken.

Medanvändaravtal kan vara ett sätt att inte behöva besöka bankkontoret. Det kan också vara bra om någon blir sjuk.

Det här krävs för medanvändaravtal

Du behöver vara myndig och ha Nordeas nätbank för att göra någon till medanvändare. Den som ska bli din medanvändare behöver också vara myndig. Din medanvändare behöver inte själv ha Nordea som sin bank för att bli medanvändare, men hen behöver få egna inloggningsuppgifter till nätbanken.

Så här gör du någon till medanvändare

Du som vill göra någon till medanvändare i din nätbank behöver komma in till något av våra bankkontor eller kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88 så hjälper vi dig. 

Var hittar medanvändaren ditt avtal?

Medanvändaren loggar in i vår nätbank och växlar mellan avtal genom att klicka på sitt namn uppe till höger och väljer "Byt avtal".

Vill du hålla koll på ditt barns konto?

Med ett förmyndaravtal kan du som förälder se ditt barns konton, kort och kontohändelser via din egen nätbank. Detta är en bra möjlighet för dig som förälder att se vad som sker på ditt barns konto.

Läs mer om förmyndaravtal