Ta ut och sätt in kontanter i Bankomats automater

Som kund hos oss erbjuder vi dig kontanthantering genom Bankomats uttags- och insättningsautomater. Sedan ett par år tillbaka kan du förutom att ta ut pengar i Bankomats automater även sätta in sedlar.

Ta ut kontanter

I Bankomats automater kan du ta ut svenska kronor och utländsk valuta med ditt bank- och kreditkort.

Vilka valutor som finns tillgängliga varierar. Det vanligaste är automater med euro, men det finns även andra valutor, beroende på var automaten är placerad. Sök på Bankomats webbsidaÖppnas i nytt fönster för hitta en med den valuta du behöver.

Det finns även andra aktörer i Sverige som har uttagsautomater där du kan göra uttag med ditt bank- och kreditkort. Till exempel ICA Banken, Kontanten och Forex.

För dig som enbart använder kontanter

Nordea Debit Kontant

Kortet för dig som enbart använder kontanter. Det fungerar enbart i uttags- och insättningsautomater och inte i fysiska butiker eller för köp via internet (e-handel). 

Nordea Debit Kontant – Allmänna villkorpdf - Öppnas i nytt fönster

Alternativ till att betala kontant

Vi erbjuder olika betalningslösningar för både privatpersoner och företag. Till exempel kortbetalningar och betalningstjänsten Swish, där direktöverföringar görs snabbt och enkelt med mobilen. 

På sidan Digitala tjänster hittar du våra olika betalningslösningar för privatkunder och på sidan Betala har vi samlat betalningslösningar för företagskunder.

Reklamation av uttag i automat

Gick någonting fel när du tog ut pengar i en automat? Fick du inga sedlar eller endast delar av beloppet? I dessa situationer kan du göra en reklamation. Innan du skickar in reklamationen är det bra att kontrollera beloppet som dragits från ditt konto, för att säkerställa att du behöver reklamera. Du reklamerar via vår reklamationsblankett. Det gör du genom att skriva ut och fylla i blanketten och skicka in till adressen som står på blanketten. 

Reklamationsblankettpdf - Öppnas i nytt fönster

Så mycket kan du sätta in i en insättningsautomat

Du kan sätta in svenska sedlar på ditt konto med ditt Nordea Debit-kort via Bankomats insättningsautomater.

Vid varje insättning kan du sätta in högst 15 000 kronor och som mest 100 sedlar. Under en rullande 30-dagarsperiod kan du totalt sätta in 15 000 kronor.

Denna gräns gäller per personnummer, inte per konto. Samma beloppsgräns gäller även för barn och ungdomar.

Pengarna sätts in på det konto som är kopplat till kortet och blir tillgängliga direkt. 

Tänk på att det bara är du som är huvudkontohavare som kan göra insättningar. Om du har ett extrakort eller är god man eller förvaltare, kan du tyvärr inte sätta in pengar via insättningsautomater.

Reklamation av insättning i insättningsautomat

Gick någonting fel när du gjorde din insättning via insättningsautomat? Blev beloppet inte insatt eller blev endast delar av beloppet insatt? I dessa situationer kan du göra en reklamation. 

Kontrollera kontot först

Innan du skickar in reklamationen är det bra att kontrollera beloppet som dragits från ditt konto, för att säkerställa att du behöver reklamera.

Fick du ett kvitto? Spara det, kvittot innehåller viktig information som hjälper till vid en reklamation.

Reklamera via Kundservice

Ring till Kundservice 0771-22 44 88, som hjälper dig att fylla i uppgifterna och skickar reklamationen. Notera att du måste kunna identifiera dig med mobilt bank id eller e-kod.

Reklamationsblankett

Du kan själv reklamera via vår reklamationsblankett, den reklamationen kommer dock att ta längre tid än om du gör reklamationen via Kundservice. 

Det gör du genom att skriva ut och fylla i reklamationsblankettenpdf - Öppnas i nytt fönster och skicka in till adressen som står på blanketten. 

Hitta Bankomater

På Bankomats hemsida Bankomat.seÖppnas i nytt fönster finns en lista över alla automater. Du kan söka på din ort och även begränsa din sökning till exempelvis uttagsautomater och automater med utländsk valuta. 

Använd gärna Bankomats app. Där kan du se både var automaterna finns och vilka tjänster de erbjuder. Du hittar länk till appen på Bankomats hemsidaÖppnas i nytt fönster och där kan du också läsa mer om Bankomat.

Växla pengar

Det finns olika alternativ för att köpa utländska sedlar när du ska resa utomlands. Du kan ta ut resevaluta i ett urval av Bankomats automater innan du reser från Sverige. Du kan även använda Nordeas bankkort för att ta ut kontanter i uttagsautomater på resmålet.

Läs mer om resevaluta

Utbetalningsavier eller postväxlar

Du kan skicka PlusGiro- eller Bankgiro-utbetalningsavier och Nordeas postväxlar för insättning på ditt konto i Nordea. Skriv ditt bankkontonummer på framsidan av utbetalningskortet.

Skicka till: 

Nordea Bank Abp, filial i Sverige 
PS30
105 71 Stockholm 

Mer information och frågor

För mer information är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

Privatkunder kan kontakta Kundservice Privat på 0771-22 44 88

Företag med Nordeakonto eller PlusGirokonto kan kontakta Kundcenter Företag på 0771-350 360.