Kontanthantering

Behovet av kontanter minskar i samhället och alternativen för insättningar och betalningar blir fler och bättre. Vårt ansvar som bank är att hjälpa våra kunder att hitta smidiga och fungerande alternativ.

Flera av Nordeas kontor har inte längre manuell kontanthantering. Vi erbjuder dig i stället kontanthantering genom uttags- och insättningsautomater. 

Hitta ett kontor som erbjuder kontanter via länken Hitta kontor längre ner på sidan.

Kontantuttag och insättningar i Bankomats automater

Sedan ett par år kan man förutom att ta ut pengar i Bankomats automater även sätta i sedlar.

Bankomat har idag ca 270 insättningsautomater och ca 1.500 uttagsautomater,  varar 120 med utländsk valuta. 

Uttag

I Bankomats automater kan du ta ut svenska kronor och utländsk valuta med ditt bank- och kreditkort. 

Vilka valutor som finns tillgängliga varierar.  Det vanligast är automater med euro, men det finns även andra valutor, lite beroende på var automaten är placerad.  Exempelvis finns det automater i Malmö, Helsingborg och vid färjeterminalen i Göteborg med danska kronor, i Strömstad kan man ta ut norska kronor och på Arlanda är Bankomaterna laddade med euro, pund, dollar och turkiska lira. 

Det finns även andra aktörer i Sverige som har uttagsautomater; ICA Banken, Kontanten och Forex, där du kan göra uttag med ditt bank- och kreditkort.

Reklamation av uttag i automat

Gick någonting fel när du gjorde ditt uttag i automat? Fick du inga sedlar eller endast delar av beloppet? I dessa situationer kan du göra en reklamation. Innan du skickar in reklamationen är det bra om du kontrollerar vilket belopp som tagits ut från ditt konto för att vara säker på att du behöver reklamera.

Du reklamerar via vår reklamationsblankett. Det gör du genom att skriva ut och fylla i blanketten och skicka in till adressen som står på blanketten.  

Reklamationsblankett (pdf, 172 KB)Öppnas i nytt fönster

Insättning i insättningsautomat

Med ditt Nordea Debit och Nordea Electron kan du sätta in svenska sedlar på ditt konto i Bankomats insättningsautomater. Beloppet sätts in på kontot kopplat till kortet och blir tillgängliga direkt. 

Insättningsbeloppet är maximerat till 15 000 kronor per tillfälle, dock högst 100 sedlar åt gången. Maximal insättning per rullande 30 dagars period är 15 000 kronor per person. Limiten är per personnummer inte per kontonummer.

Tjänsten är tillgänglig för huvudkontohavaren, det vill säga inte för innehavare av extrakort eller för god man/förvaltare.

Reklamation av insättning i insättningsautomat

Gick någonting fel när du gjorde din insättning via insättningsautomat? Blev beloppet inte insatt eller blev endast delar av beloppet insatt?

I dessa situationer kan du göra en reklamation. Läs mer på sidan Reklamation av insättning i insättningsautomat.

Hitta Bankomater

På Bankomat AB:s hemsida Bankomat.se finns alla automater listade. Du kan söka på din ort och även begränsa din sökning till t ex uttagsautomater och automater med valuta. 

Vi kan även rekommendera Bankomats app. Där kan du se både var automaterna finns och vilka tjänster de kan erbjuda. Du hittar länk till appen på Bankomats hemsida och där kan du också läsa mer om Bankomat. Läs mer på Bankomats hemsidaÖppnas i nytt fönster

Resevaluta

Det finns olika alternativ för att köpa utländska sedlar när du reser utomlands. Du kan ta ut resevaluta i  ett urval av Bankomats automater innan du reser ut från Sverige. Du kan använda Nordeas bankkort för att ta ut kontanter i uttagsautomater på resmålet .

Om du vill köpa din resevaluta innan avresa så kan du beställa den online via Forex på nordea.se. Läs mer på sidan Resevaluta 

Alternativ till betalning med kontanter 

Vi arbetar aktivt med att utveckla betalningslösningar för både privatpersoner och företag. Som exempel kan vi nämna kortbetalningar och betalningstjänsten Swish där direktöverföringar görs snabbt och enkelt med mobilen. Du kan läsa mer om betalningslösningar här på hemsidan. Under fliken Privat finns våra lösningar under menyn "Vardagstjänster" och under fliken Företag finns de under menyn "Betala".

Om du har utbetalningsavier eller postväxlar

Du kan skicka utbetalningsavier och postväxlar för insättning på ditt konto i Nordea. Skriv ditt bankkontonummer på framsidan av utbetalningskortet.

Skicka till: 

Nordea Bank AB 
PS30
105 71 Stockholm 

Mer information och frågor

För mer information är du alltid välkommen att höra av dig till oss.

Privatkunder kan kontakta Kundservice Privat på 0771-22 44 88.
Företag med Nordeakonto eller PlusGirokonto kan kontakta Kundcenter Företag på 0771-350 360