- Varför fungerar det inte att som ny kund ladda ner BankID på fil?
Tyvärr kan vi för tillfället inte erbjuda BankID på fil om du är ny kund eller aldrig tidigare haft BankID från Nordea.
Om du däremot har möjlighet att tillfälligt skaffa Mobilt BankID kan du därefter ladda ner BankID på fil. När du har laddat ner BankID på fil kan du välja att avsluta ditt Mobila BankID.
- Varför har BankID på fil och kort slutat att fungera på datorer med Windows 7?
BankID:s policy är att sluta stödja operativsystem när de inte längre får säkerhetsuppdateringar från leverantören.
Läs hela svaret på BankID:s hemsidaÖppnas i nytt fönster.
- Det visas ett meddelande om att säkerhetsprogrammet saknas, men jag har redan installerat det. Vad är fel?
Kontrollera att din dator uppfyller de tekniska kravenÖppnas i nytt fönster för BankID.
Om du använder Mozilla Firefox eller Google Chrome kan du behöva godkänna att webbsidan startar programmet när du ska ladda ner BankID på fil eller när du försöker logga in på olika sidor.
- Hur byter jag lösenord på mitt BankID på fil?
Öppna BankID säkerhetsprogram på din dator. Välj genom att klicka på ditt BankID och sedan på orange knappen "Administrera ID" och därefter blåa knappen "Byt lösenord". Du måste först ange ditt nuvarande lösenord innan du kan ange ett nytt.
- Hur förnyar jag mitt BankID på fil?
Ett befintligt BankID på fil går inte att förnya utan du hämtar ett nytt enligt instruktionerna nedan.
- Logga in med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea i nätbankenÖppnas i nytt fönster på en dator.
- Välj Hantera BankID i listan Övriga tjänster
- Välj Nytt BankID, Hämta BankID på fil.
- Kryssa i rutan att du godkänner villkoren och signera med hjälp av SIGN-knappen på kortläsaren eller med Mobilt BankID från Nordea.
- Klicka på Hämta BankID från bankid.com.
- Klicka på Hämta BankID, välj lösenord, minst sex tecken. Du kommer att använda lösenordet varje gång du använder ditt BankID på fil.
- Hur spärrar jag mitt BankID?
Om du har blivit av med ditt BankID ska du genast spärra det. Ring Nordea Kortservice telefon 08-402 57 10 (+46 8 402 57 10) eller logga in i nätbanken, välj Hantera BankID i listan Övriga tjänster, sedan Mina BankID för att se och spärra ditt BankID.
- Hur tar jag bort ett BankID på fil?
Det finns två sätt du själv kan göra det på:
- Logga in i nätbanken och välj Hantera BankID och sedan Mina BankID för att se och spärra ditt eller dina BankID.
- Öppna BankID säkerhetsprogram på din dator. Välj genom att klicka på ditt BankID och klicka på organge knappen "Administrera ID" och sedan knappen "Ta bort BankID", bekräfta genom att klicka på knappen "JA“.
- Hur vet jag att mitt BankID på fil är rätt installerat?
Testa ditt BankID på https://test.bankid.com/Öppnas i nytt fönster
Om testet inte fungerar kan det bero på att giltighetstiden på ditt BankID gått ut.
- Öppna BankID säkerhetsprogram via startmenyn i Windows eller via Finder i Mac OS.
- I listan över tillgängliga BankID ska det finnas ett BankID med ditt namn. Här ser du också giltighetstiden. Om ditt BankID fortfarande är giltigt kan du använda det för att logga in. Om listan är tom så finns det inget giltigt BankID på datorn.
- Jag har bytt dator men glömde ta bort mitt BankID på den gamla datorn. Vad gör jag?
Du behöver spärra det. Logga in i nätbanken och välja Hantera BankID i listan Övriga tjänster, sedan Mina BankID för att se och spärra dina BankID eller ring Nordea Kortservice telefon 08-402 57 10 (+46 8 402 57 10).
- Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
Om du har glömt ditt lösenord behöver du ladda ner ett nytt BankID på fil. Tänk på att ta bort den som du glömt lösenordet till i BankID Säkerhetsprogram.
- Kan jag använda mitt BankID på fil på flera datorer?
Ett BankID på fil sparas lokalt på din dator men du kan om du vill ladda ner och installera det på upp till tre datorer. Om du använder flera datorer rekommenderar vi Mobilt BankID. Det installerar du på din mobil eller surfplatta men du kan sedan använda det för att logga in på olika datorer utan att behöva ladda ner programvara på varje dator.
- Kan man få ett BankID på fil till Mac OS X?
Ja. BankID på fil finns för Mac OS, se aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster.
- Vilken giltighetstid har mitt BankID på fil?
Giltighetstiden för ett BankID på fil är två år.
För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsprogram på datorn så syns ditt namn och giltighetstid i BankID-rutan.
- Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?
e-legitimation är det nationella namnet och BankID är en typ av e-legitimation, det finns andra utgivare men BankID har över 99% av marknaden för e-legitimationer i Sverige.
BankID finns i tre varianter:
- Mobilt BankID – Lagras på din mobil eller surfplatta. Du kan använda den för att logga in direkt via mobilen eller via en dator. Fungerar hos myndigheter, kommuner, regioner, privata tjänster och i Nordeas privattjänster.
- BankID på fil – Laddas ner direkt till din dator. Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar främst i den offentliga sektorn.
- BankID på kort – Finns på Nordeas inloggningskort, under 2022 upphör nyutgivning och ersättning av spärrade kort. Används med en kortläsare ansluten till datorn. Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar främst i den offentliga sektorn samt i Nordeas företagstjänster.
- Har du andra problem med BankID på fil?
Om du har andra problem med BankID på fil, kolla igenom det här:
Uppfyller din PC de tekniska kraven? Se aktuella systemkravÖppnas i nytt fönster.
På BankID's hemsida finns mer teknisk hjälp.
Har du fått en felkod du inte förstår? Här finns meddelandekoder (felkoder)