- Vad är en säkerhetskod?
Säkerhetskod väljs vid nerladdning av Mobilt BankID och ska vara minst 6 siffror. Säkerhetskoden behöver du varje gång du ska använda ditt Mobila BankID. Tänk på att välja en säkerhetskod som du själv har lätt för att komma ihåg, men undvik sifferkombinationer med koppling till ditt personnummer eller telefonnummer.
- Det går att välja samma säkerhetskod som du använt tidigare eller har på ett annat aktivt Mobilt BankID.
- Om du inte kommer ihåg din säkerhetskod måste du hämta ett nytt Mobilt BankID.
- Hur låser jag upp min säkerhetskod?
Om du har slagit in fel kod fem gånger i rad blir din säkerhetskoden låst och den går inte att låsa upp. Då behöverdu kontakta Kundservice och spärra ditt BankID. När det är gjort kan du hämta ett nytt Mobilt BankID och välja ny säkerhetskod. Läs mer om hur du hämtar ett nytt Mobilt BankID här.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.
- Kan jag ändra min säkerhetskod för Mobilt BankID?
Ja, det går utmärkt. Starta Mobilt BankID-appen och klicka på Inställningar, klicka på ditt namn och sedan Ändra säkerhetskod.
Du får ange din nuvarande säkerhetskod och sedan anger du en annan säkerhetskod samt bekräftar den.
- Jag har glömt min säkerhetskod, hur skaffar jag en ny?
Har du glömt din säkerhetskod behöver du spärra ditt Mobila BankID genom att kontakta Kundservice. När det är gjort kan du hämta ett nytt Mobilt BankID och välja ny säkerhetskod. Läs mer om hur du hämtar ett nytt Mobilt BankID här.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.
- När behöver jag spärra mitt BankID och hur gör jag?
Du ska genast spärra ditt mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det. Exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.
Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att klicka på "Skaffa och hantera BankIDÖppnas i nytt fönster" och välj sedan "Se eller spärra BankID".
Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10, öppet dygnet runt.
- Jag har två mobila BankID:n och behöver avinstallera/spärra ett. Hur vet jag vilket jag ska ta bort?
Behöver du ta bort ett BankID? Att spärra och avinstallera är samma sak.
Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra BankID här.Öppnas i nytt fönster Välj sedan Se eller spärra BankID. Där kan du se dina giltiga BankID och välja vilket du vill spärra.
Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10.
- Vad gör jag om min mobiltelefon eller surfplatta blir stulen?
Du ska genast spärra ditt mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, exempelvis om din mobil eller surfplatta har blivit stulen.
Har du kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra BankID här.Öppnas i nytt fönster Välj sedan "Se eller spärra BankID".
Har du inte kvar din mobil/surfplatta med BankID på? Spärra genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10.
- Hur säkert är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är en trygg säkerhetslösning när det används på rätt sätt. Det är dock viktigt att du inte använder Mobilt BankID på uppmaning av någon. Läs alltid noga igenom det du signerar innan du skriver under med ditt Mobila BankID.
Läs mer om hur du minskar risken att bli utsatt för bedrägeri.
- Vad är NFC?
NFC är en läsare i din telefon som kan överföra data över korta sträckor. Det är samma teknik som används om du blippar, det vill säga betalar med mobilen. Du behöver en NFC-läsare för att kunna bekräfta din identitet med pass eller nationell id-kort när du skaffar eller förnyar ditt BankID.