Frågor och svar Mobilt BankID

Mobilt BankID

Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?

Så här gör du - steg för steg

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Appstore/Playbutiken på din mobila enhet.
  2. Logga in med e-kod eller Mobilt BankID från Nordea i Internetbanken Privat på en dator.
  3. Välj ”BankID” i vänstermenyn, sedan ”Nytt BankID”, ”Hämta Mobilt BankID”.
  4. Kryssa i att du godkänner villkoren och signera sedan med hjälp av SIGN på kortläsaren eller ett befintligt Mobilt BankID från Nordea. 
  5. Klicka på ”Hämta BankID från bankid.com”
  6. Ange aktiveringskoden (8 siffror) från webbsidan i BankID säkerhetsapp på din mobila enhet och välj sedan din egen säkerhetskod. Detta blir ditt framtida lösenord.

Observera att aktiveringskoden är giltig i 10 minuter.

Hur får jag en aktiveringskod?

Första gången du startar BankID-appen ber den om ditt personnummer och en aktiveringskod.

Den får du när du hämtar ditt Mobila BankID. Logga in med e-kod i Internetbanken. Välj BankID, Nytt BankID i menyn och följ sedan instruktionerna.

Hur gör jag om jag bytt telefon eller surfplatta?

Om du bytt mobil enhet eller återställt den från en säkerhetskopia behöver du hämta ett nytt Mobilt BankID.

Läs mer under frågan "Hur skaffar eller förnyar jag Mobilt BankID?".

Hur kontrollerar jag giltighetstiden på mitt Mobila BankID?

Starta BankID säkerhetsapp och klick på "Om BankID" så ser du hur länge ditt Mobila BankID är giltigt.

Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?

Giltighetstiden för ett Mobilt BankID är två år.

För att kontrollera giltighetstiden, starta BankID säkerhetsapp och klicka på ”Inställningar” sedan ”ditt namn”. Där visas hur länge ditt Mobila BankID är giltigt.

Hur låser jag upp min säkerhetskod?

Säkerhetskoden blir låst, och går inte att låsa upp, om du har slagit in fel kod fem gånger i rad.

Logga in i Internetbanken med e-kod och spärra ditt Mobila BankID. När det är gjort kan du hämta ett nytt Mobilt BankID och välja ny säkerhetskod.

Jag har köpt en ny mobil/läsplatta. Hur gör jag för att installera BankID på den nya enheten?

Om du bytt operatör och/eller mobiltelefon/läsplatta bör du spärra ditt Mobila BankID och sedan hämta ut ett nytt från Internetbanken Privat. Det går inte att flytta det från en enhet till en annan.

Logga in (ej Förenklad inloggning)  i Internetbanken och klicka på BankID längst ned i vänstermenyn. Gå sedan till länken Mobilt BankID > Hantera BankID > Visa och spärra BankID. Spärra det giltiga BankID, stäng sidan och gå tillbaka och välj Nytt BankID > Hämta Mobilt BankID och följ vidare instruktioner.

Tänk på att avinstallera BankID på din gamla mobil innan du säljer eller ger bort den.

Jag har två Mobila BankID och behöver spärra ett. Hur ser jag skillnaden?

Ett Mobilt BankID är namngivet med datum, klockslag och ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på 'Om BankID' så kan du se namnet på den. Spärra sedan den andra i Internetbanken.

Kan jag flytta eller kopiera mitt Mobila BankID till en annan enhet?

Ett Mobilt BankID går inte att flytta. Har du skaffat en ny telefon eller surfplatta kan du enkelt istället hämta ett nytt Mobilt BankID i Internetbanken.

Kan jag ha flera Mobila BankID?

Du kan ha tre stycken aktiva Mobila BankID på tre olika enheter.

Om du redan har tre stycken aktiva Mobila BankID:n måste du spärra ett av de befintliga för att kunna skaffa ett nytt.

Upp till tre personer kan ha varsitt Mobilt BankID på samma enhet.

Kan jag skaffa ett Mobilt BankID till samma enhet som jag beställer från?

Ja, det fungerar i de flesta fall, men på vissa smarta telefoner kan det bli fel med nedladdningen av Mobilt BankID när den växlar mellan olika webbläsarfönster. Får du problem. Logga in i Internetbanken Privat för att därifrån skaffa ditt Mobila BankID.

Mitt Mobila BankID fungerar inte. Vad gör jag?

Börja med att testa ditt Mobila BankIDÖppnas i nytt fönster.

Om testet visar ”OK” har du ett fungerande Mobilt BankID. Om testet misslyckas kan du hämta ett nytt Mobilt BankID eller testa följande åtgärder.

  1. Kontrollera att anslutningen till internet i din mobila enhet fungerar, t ex. genom att gå till annan sida på internet i webbläsaren.
  2. Testa att byta internetanslutning mellan mobilnätet och Wi-Fi.
    • Fungerar det enbart via mobilnätet, kontakta din internetleverantör för felsökning av Wi-Fi.
    • Fungerar det enbart via Wi-Fi, kontakta din telefonoperatör.
  3. Starta om BankID säkerhetsapp alternativt starta om din mobila enhet och testa igen.
  4. Kontrollera giltighetstiden på ditt Mobila BankID. Instruktion finns här. 
  5. Om inget av ovanstående hjälper ring Kundcenter på 0771-22 44 88, öppet alla dagar 7-22.
Tekniska förutsättningar för Mobilt BankID?

Vi stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, Apples IOS (Ipod Touch, Iphone och Ipad) och Windows Mobile. 

Vad är Mobilt BankID?

Mobilt BankID är personlig elektronisk ID-handling som du använder för att legitimera dig och godkänna handlingar på Internet. Den lagras i en app i din mobiltelefon eller surfplatta.

Läs mer om Mobilt BankID

Vad är skillnaden mellan aktiveringskod och säkerhetskod?
  • Aktiveringskod får du när du väljer att hämta Mobilt BankID i Internetbanken Privat. Den anges i BankID säkerhetsapp tillsammans med ditt personnummer därefter får du välja säkerhetskod. Observera att aktiveringskoden är giltig i 10 minuter.
  • Säkerhetskod väljs vid nerladdning av Mobilt BankID och ska vara minst 6 siffror. Säkerhetskoden behöver du varje gång du ska använda ditt Mobila BankID. Tänk på att välja en säkerhetskod som du själv har lätt för att komma ihåg, men undvik sifferkombinationer med koppling till ditt personnummer eller telefonnummer.

Det går att välja samma säkerhetskod som du använt tidigare eller har på ett annat aktivt Mobilt BankID.

Om du inte kommer ihåg din säkerhetskod måste du hämta ett nytt Mobilt BankID.

Vad är skillnaden mellan BankID och e-legitimation?

Nordea e-legitimation och BankID är i grunden samma sak: en elektronisk id-handling som du använder för att legitimera dig på Internet.

Nordea började tidigt ge ut e-legitimationer under namnet Nordea e-legitimation. Övriga svenska banker skapade senare det gemensamma varumärket BankID. Nu har även Nordea anslutit sig till BankID-samarbetet och under året byter vi därför Nordea e-legitimation mot BankID e-legitimation. Du som redan har en e-legitimation behöver inte göra något utan kan fortsätta använda den tills giltighetstiden går ut.

BankID finns i tre varianter:

  • Mobilt BankID - Lagras på din mobil eller surfplatta. Du kan använda den för att logga in direkt via mobilen eller via en dator. Fungerar hos myndigheter och i Nordeas privattjänster.
  • BankID på fil - Laddas ner direkt till din dator.  Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar hos myndigheter.
  • BankID på kort - Finns på äldre bank- och kreditkort (ingen nyutgivning av dessa kort) samt på inloggningskort. Används med en kortläsare ansluten till datorn. Finns för Windows och Mac OS X. Fungerar hos myndigheter och i Nordeas företagstjänster.
Vad gör jag om min mobiltelefon eller surfplatta blir stulen?

Då ska du spärra ditt Mobila BankID så snabbt du kan, antingen i Internetbanken Privat:

  • Logga in i Internetbanken Privat
  • Gå till BankID – Mina BankID – Visa och spärra BankID
  • Spärra det Mobila BankID som du förlorat

Eller genom att ringa oss på 0771-22 44 88 alternativt 08-402 57 10, öppet dygnet runt alla dagar.

Vad kostar Mobilt BankID?

Mobilt BankID är kostnadsfritt hos oss, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma hos din mobiloperatör beroende på vilken abonnemangsform du har.

Var kan jag använda Mobilt BankID?

Du kan använda Mobilt BankID till

  • Swish
  • Internetbanken Privat
  • Mobilbankens appar för iPad, iPhone och Android
  • Säkra kortköp på Internet
  • Du kan också använda Mobilt BankID till ett flertal tjänster som myndigheter och företag erbjuder. Några exempel är Skatteverkets e-tjänster vid deklaration, Försäkringskassan, Minpension.se.

Läs mer om Mobilt BankID

Var kan jag hitta mer information om Mobilt BankID?

Du kan läsa mer om Mobilt BankID på BankID´s support sidaÖppnas i nytt fönster

Läs mer om Mobilt BankID