- Vad är en säkerhetskod?
Säkerhetskod väljs vid nerladdning av Mobilt BankID och ska vara minst 6 siffror. Säkerhetskoden behöver du varje gång du ska använda ditt Mobila BankID. Tänk på att välja en säkerhetskod som du själv har lätt för att komma ihåg, men undvik sifferkombinationer med koppling till ditt personnummer eller telefonnummer.
- Det går att välja samma säkerhetskod som du använt tidigare eller har på ett annat aktivt Mobilt BankID.
- Om du inte kommer ihåg din säkerhetskod måste du hämta ett nytt Mobilt BankID.
- Hur låser jag upp min säkerhetskod?
Om du har slagit in fel kod fem gånger i rad blir din säkerhetskoden låst. Den går inte att låsa upp. Då behöver du logga in i nätbanken med din personliga kod och spärra ditt Mobila BankID. När det är gjort kan du hämta ett nytt Mobilt BankID och välja ny säkerhetskod. Läs mer om hur du hämtar ett nytt Mobilt BankID här.
- Kan jag ändra min säkerhetskod för Mobilt BankID?
Ja, det går utmärkt. Starta Mobilt BankID-appen och klicka på "Inställningar", klicka på ditt namn och sedan ”Ändra säkerhetskod”
Du får ange din nuvarande säkerhetskod och sedan anger du en annan säkerhetskod samt bekräftar den.
- Jag har glömt min säkerhetskod, hur skaffar jag en ny?
Har du glömt din säkerhetskod behöver du logga in i nätbanken med din personliga kod och spärra ditt Mobila BankID. När det är gjort kan du hämta ett nytt Mobilt BankID och välja ny säkerhetskod. Läs mer om hur du hämtar ett nytt Mobilt BankID här.
- Jag har två mobila BankID:n och behöver avinstallera/spärra ett. Hur vet jag vilket jag ska ta bort?
Behöver du ta bort ett BankID? Att spärra och avinstallera är samma sak.
Ett Mobilt BankID är namngivet med datum, klockslag och ditt namn.
Starta BankID på din mobil eller surfplatta och klicka på "Inställningar" så kan du se namn och utgångsdatum på ditt aktiva mobila BankID.
Spärra sedan det andra genom att logga in i nätbanken och klicka på länken "Hantera BankID" under menyn "Övriga tjänster". Klicka sedan på "Hantera BankID" och ”Visa och spärra BankID”.
Du kan också spärra ditt mobila BankID genom att ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10 eller besöka ett Nordeakontor.
- Vad gör jag om min mobiltelefon eller surfplatta blir stulen?
Du ska genast spärra ditt Mobila BankID om du misstänker att någon obehörig har fått tillgång till det, t ex. om din mobila enhet har blivit stulen.
Logga in i nätbanken för att spärra det. Klicka på länken "Hantera BankID" under menyn "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas. Klicka sedan på "Hantera BankID" och ”Visa och spärra BankID”.
Du kan också spärra ditt Mobila BankID genom ringa vår Spärrhjälp på 08-402 57 10 eller genom att besöka ett Nordeakontor.
- Hur säkert är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är en trygg säkerhetslösning när det används på rätt sätt. Det är dock viktigt att du inte använder ditt Mobila BankID eller kortläsare på uppmaning av någon annan, oavsett orsak. Du ska inte heller logga in i nätbanken eller i appen på uppmaning av någon annan.
Läs mer om hur du minskar risken att bli utsatt för bedrägeri