Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar kreditkort

Kreditkort

Jag vill beställa ett utbyteskort. Hur gör jag?

Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?

Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet har samma kortnummer och PIN-kod som ditt nuvarande kort.  

Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?

Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på ett bank- eller kreditkort i Nordea.

Hur avslutar jag ett kort som jag inte behöver längre?

Om du blivit av med ditt kort är det viktigt att spärra det så snart som möjligt. Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10).

För att avsluta ett kort är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?

Om du handlar i en internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure, där köpet signeras med kort och kortläsare eller Mobilt BankID, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Kortet öppnar du i Internet- eller Mobilbanken. Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.

Hur öppnar jag mitt kort för internetköp?

För att handla säkert online kan du behöva öppna ditt kort för "alla internetköp". Kortet är öppet i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.

Hur aktiverar jag mitt kort?

Tillvägagångssättet för att aktivera ett kort skiljer sig åt beroende på om det är ett helt nytt kort eller ett utbyteskort.Så här aktiverar du ditt kort.

Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?

För att stoppa den automatiska dragningen via kortet behöver du kontakta företaget som drar pengar varje månad och säga upp avtalet eller avsluta tjänsten du betalar för.

Jag har fått en e-faktura på 0 kr. Hur får jag bort den?

Mobilbanken: Klicka på fakturan det gäller, välj sedan ikonen "Ta bort" uppe till höger. Bekräfta borttaget genom att trycka "Ta bort".

Internetbanken Privat: Klicka på ”Ta bort” till höger om fakturan. Signera sedan borttaget i nästa steg. Fakturan sparas automatiskt under ”Historik”.

Nya Internetbanken: Klicka på de tre prickarna till höger om fakturan och välj "Ta bort". Bekräfta borttaget i nästa steg.

Jag har fått en faktura. Vilket belopp ska jag betala?

Du får varje månad en faktura där alla dina inköp och uttag är redovisade. Du väljer om du vill betala hela fakturans belopp (då utgår ingen ränta) eller om du vill använda din möjlighet till kredit och delbetala fakturan (minst 5 procent, lägst 150 kronor av beloppet). Du har alltid upp till 55 räntefria dagar.

Kan jag välja PIN-kod till mitt kort?

Nej, för närvarande går det inte att välja en egen PIN-kod till Nordeas bank-eller kreditkort. 

Tips! Du kan se din PIN-kod i Mobil- och Internetbanken under kort.

Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat?

Du kan ta ut 20 000 kr per rullande 7-dagarsperiod.

Hur gör jag en extra inbetalning till mitt kreditkort?

Om du vill göra en extra inbetalning till ditt betal- och kreditkort sätter du in pengarna på angivet Plusgirokonto och anger OCR-nummer.

Nordea Gold: 418 76 00-4

Nordea Credit: 480 86 02-9

Nordea Premium: 417 33 00-7

Nordea Platinum 496 48 02-5.

Som OCR-nummer ange ditt kortnumret och därefter 83. Exempel: 123412341234123483.

 

Kortköpet har blivit debiterat två gånger. Vad ska jag göra?

Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.

Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.

Här kan du läsa mer om kortreklamation.

Hur ser jag min PIN-kod till mitt kort?

Du kan se din PIN-kod i Mobil- och Internetbanken under kort. 

OBS För dig som saknar Mobilt BankID och kortläsare, läs mer hur du skapar ett Mobilt BankID på nordea.se/bankidÖppnas i nytt fönster

Hur spärrar jag mitt kort?

Om du behöver spärra ditt kort ringer du 08-402 57 10 (från utlandet +46 8 402 57 10), öppet dygnet runt.

Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?

På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet. 

Kostnaden för själva uttaget varierar beroende på vilket kort som används. Klicka på "Våra tjänster", "Kreditkort och bankkort". Välj det kort det gäller och läs mer om avgifter under fliken ”Priser och villkor” på produktsidan.

Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?

Du som har ett Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit eller Nordea Debit kan betala din resa på något av följande sätt för att reseförsäkring och avbeställningsskydd ska gälla:

  • Kortbetalning via resebyråns hemsida
  • Betala via Mobilbank, Internetbank eller girotjänst i Nordea
  • Betalningsförmedlare som te.x Klarna och Paypal när betalningen sker från ditt Nordeakonto/kort
  • Även Swish-betalning ger reseförsäkring om du swishar researrangören/flygbolaget direkt

Skada ska anmälas omgående, se information under rubriken Skadeanmälan till Moderna försäkringarÖppnas i nytt fönster

Vad täcker reseförsäkringen och avbeställningsskyddet vid köp av resa med mitt bankkort?

Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordea Premium/Nordea Gold/Nordea Credit eller Nordea Debit kort ingår en kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från försäkringsgivare Moderna Försäkringar. 

I reseförsäkringen ingår ersättning för: Avbeställningsskydd, Bagage- och transportmedelsförseningar, Invaliditet och dödsfall genom olycksfall, självrisk på eget hem och egen bil samt självrisk på hyrbil.

Avbeställningsskydd: Om den försäkrade, närstående person, medresenär, eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall lämnas ersättning för avbeställningskostnader för resa och boende upp till det maxbelopp som anges i de fullständiga villkoren. 

Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.

När försvinner en reservation från kontot?

En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar och ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den inkommer till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.

Behöver jag öppna mitt kort för att genomföra köp och uttag när jag åker utomlands?

 Ja, kortet behöver öppnas upp för den region du ska resa till.  Detta görs i Mobil- eller Internetbanken under Kort. Kortet kan öppnas för Sverige, Norden, Europa eller hela världen.

Varför behöver jag ibland inte slå in PIN-koden när jag handlar med mitt kort?

Om du blippar kortet vid butikens terminal behöver du inte slå din PIN-kod vid köp under 400 kr. För köp över 400 kronor kan du fortfarande blippa kortet, men du behöver ange kortets PIN-kod. Som en extra säkerhet kan du ibland bli ombedd att knappa in din PIN-kod, även om beloppet understiger 400 kronor.

Om jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, hur påverkas det om jag stänger eller öppnar mitt eget kort?

Inställningarna du gör för ditt egna kort påverkar inte inställningarna för extrakortet. Extrakortsinnehavaren kan själv välja att öppna eller stänga sitt kort för säkra internetköp eller användningsområde. 

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster