- Privat
- Frågor och svar om kreditkort
Frågor och svar kreditkort
Nytt, avsluta och spärra kort
- Mitt kort går ut. Får jag ett nytt automatiskt?
Ditt nuvarande kort gäller till och med den sista dagen i den månad och det år som står på kortet. Några veckor innan dess skickas ett utbyteskort till dig via posten. Det nya kortet får samma kortnummer och du behåller din nuvarande PIN-kod.
- Mitt kreditkort är trasigt och jag behöver byta ut det. Hur gör jag?
Du är välkommen att kontakta Kundservice.
För snabbast service - ring enkelt via appen
När du ringer via appen är du redan identifierad och kommer därför fram snabbare till Kundservice. Dessutom ser du aktuell kötid. Logga bara in i appen och tryck på Hjälp.
Du kan också ringa oss på 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig med din fråga. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur spärrar jag mitt kort?
Du kan enkelt spärra ditt kort i både appen och nätbanken.
I appen
- Gå in under Översikt.
- Tryck på Visa alla konton och kort.
- Tryck på kortet du behöver spärra.
- Välj Säkerhet sedan Spärra kortet och följ instruktionerna
Ett nytt kort beställs automatiskt och skickas hem till dig inom 4–7 dagar
I nätbanken
- Gå in under Ekonomi i menyn högst upp och välj Kort.
- Klicka på kortet du behöver spärra.
- Välj Spärra kort och följ instruktionerna.
Ett nytt kort beställs automatiskt och skickas hem till dig inom 4–7 dagar
Du kan även spärra ditt kort genom att ringa 08-402 57 10, öppet dygnet runt.
- Hur avslutar jag ett kort som jag inte behöver längre?
Du är välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster för att få hjälp att avsluta kortet. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.
- Hur aktiverar jag mitt kreditkort?
Hur du aktiverar ett kreditkort skiljer sig åt, beroende på om det är ett helt nytt kort eller utbyteskort. Läs mer om hur du aktiverar ditt kort.
Faktura
- Hur gör jag en extra inbetalning till mitt kreditkort?
En extrainbetalning till ditt kreditkort gör du enkelt i appen eller nätbanken. Klicka på det aktuella kortet och därefter på Betala tillbaka.
Du kan också göra en manuell betalning till angivet Plusgirokonto och ange OCR-nummer.
- Nordea Gold: 418 76 00-4
- Nordea Premium: 417 33 00-7
- Nordea Platinum 496 48 02-5
- Nordea Credit: 480 86 02-9
Ange ditt kortnummer och 83 som OCR-nummer. Exempel: 123412341234123483.
- Jag har fått en faktura. Vilket belopp ska jag betala?
Varje månad får du en faktura där alla dina inköp och uttag är redovisade. Det förifyllda beloppet på din faktura är den totala skulden. Du kan själv välja om du vill dela upp eller betala hela fakturan. Väljer du att betala hela din faktura, behöver du inte betala någon ränta.
Du kan också välja att delbetala fakturan (minst 5 procent, lägst 150 kronor av beloppet). Då bestämmer du själv återbetalningstiden och delbetalar till en av marknadens lägsta räntor. Du har alltid upp till 55 räntefria dagar. Det lägsta beloppet du behöver betala kan du se på din e-faktura.
- Varför har jag fått en e-faktura på 0 kronor och hur får jag bort den?
Du kan få en faktura på 0 kronor. Det får du när du månaden innan har betalat en faktura, fast du inte gjort några köp månaden efter. På fakturan ser du din inbetalning, så du kan se fakturan som en bekräftelse på inbetalningen.
Du kan ta bort fakturan i appen eller nätbanken.
I appen
Klicka på fakturan det gäller, välj sedan ikonen Ta bort uppe till höger. Bekräfta borttaget genom att trycka Ta bort.
I nätbanken
Klicka på de tre prickarna till höger om fakturan och välj Ta bort. Bekräfta borttaget i nästa steg.
Betala utomlands och reseförsäkring
- Hur mycket kostar det att göra köp och uttag utomlands med mitt kort?
På köp och uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,55 % av det svenska beloppet.
Kostnaden för köp och uttag varierar beroende på vilket kort som används. På nordea.se kan du läsa mer om priser och villkor under respektive kort.
Läs mer om våra bankkort och kreditkort
- Behöver jag göra något för att kunna genomföra köp och uttag utomlands?
Ja, kortets användningsområde behöver vara öppet för den del av världen kortköpet eller uttaget genomförs ifrån. Så här ändrar du användningsområde:
I nätbanken
- Gå till fliken Ekonomi och Kort.
- Klicka på kortet det gäller.
- Välj Ändra till höger om Användningsområde.
- Välj önskat användningsområde och Spara.
I appen
- Gå till fliken Översikt och Visa alla konton och kort.
- Tryck på kortet det gäller.
- Välj Inställningar och bocka i önskat användningsområde och Spara.
- Hur ska jag betala resan för att reseförsäkringen och avbeställningsskyddet ska gälla?
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar.
Försäkringen gäller för våra kort från Mastercard Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit. Den gäller även Visakortet Nordea Debit.
Du som har ett Nordeakort kan du även betala resan på följande sätt och ändå omfattas av reseförsäkringen:
- via internet, giro- eller telefontjänst i Nordea
- via Swish direkt till researrangören/flygbolaget
- med Nordeakort eller Nordeakonto via betalningsförmedlare som exempelvis Klarna och Paypal. Tänk på att du inte kan få kortförsäkringen via Nordea om du betalar resan med förmedlarens Mastercard eller Visakort.
Skada ska anmälas omgående, se information under rubriken Skadeanmälan till Moderna försäkringar på sidan Reseförsäkring med Mastercard och Visa
- Vad täcker reseförsäkringen och avbeställningsskyddet vid köp av resa med mitt kort?
Om du betalar mer än hälften av din resa med ditt Nordeakort ingår kompletterande reseförsäkring samt avbeställningsskydd från Moderna Försäkringar. Försäkringen gäller för våra kort från Mastercard Nordea Premium, Nordea Gold, Nordea Credit. Den gäller även Visakortet Nordea Debit.
Det här ingår i reseförsäkringen
- avbeställningsskydd
- bagage- och transportmedelsförseningar
- invaliditet och dödsfall genom olycksfall
- självrisk på eget hem och egen bil (lämnad hemma eller medtagen på resan)
- självrisk på hyrbil (reparationskostnader under avtalad självrisk ersätts inte).
Det här gäller för avbeställningsskyddet
- Avbeställningsskyddet gäller om du, närstående person, medresenär eller person du ska besöka råkar ut för olycksfallsskada, akut sjukdom eller dödsfall.
- Du kan få ersättning för kostnader för resan och boendet om du behöver avboka det. Den högsta ersättningen du kan få är beloppet som står i villkoren.
- Om du avbokar resan på grund av akut sjukdom eller skada ska den ha inträffat efter att du bokade resan. Du får inte känt till skadan, sjukdomen eller symptomet när du bokade resan, för att kunna få ersättning.
Läs mer om försäkringen och ta del av fullständiga försäkringsvillkor.
Kortköp, beloppsgränser och inställningar
- Kan jag välja bild/motiv på mitt kort?
Nej, för närvarande går det inte att välja bild/motiv på våra bank- eller kreditkort.
- Finns det någon beloppsgräns för uttag i automat med kreditkort?
Köpgränsen på kreditkorten styrs av kortets kredit.
Uttagsgränsen per rullande 7-dagarsperiod
- Nordea Gold: 15 000 kr
- Nordea Premium: 20 000 kr
Tänk på att vid kontantuttag med kreditkortet tillkommer det en avgift på 2 %, minst 40 kronor av beloppet.
- Ett företag drar pengar varje månad via mitt kort. Hur stoppar jag det?
Kontakta företaget som drar pengar varje månad och säg upp avtalet eller avsluta tjänsten som du betalar för. Då stoppas den automatiska dragningen via kortet.
- Jag lyckas inte genomföra mitt kortköp på internet, varför?
Om du gör internetköp hos företag som inte är anslutna till 3D Secure, där köpet signeras med Mobilt BankID eller Nordea ID-dosa, behöver du öppna ditt kort för internetköp. Kortet öppnar du i appen eller nätbanken. Kortet öppnas då i 60 minuter och stängs sedan automatiskt.
Läs mer om säkra kortköp på internet och hur du öppnar ditt kort.
- Kortköpet har dragits två gånger. Vad ska jag göra?
Kontakta företaget där du har gjort köpet. De ansvarar för fel gentemot dig som kortinnehavare.
Nästa steg, om du inte får hjälp hos företaget, är att du skickar in en reklamation till Nordea.
Här kan du läsa mer om kortreklamation.
- Hur ändrar jag inställningar för internetköp på mitt kort?
Du ser och ändrar din inställning för kortet i appen och nätbanken.
I appen
- Logga in i appen
- Gå till fliken Översikt och tryck på Visa alla konton och kort
- Tryck på kortet det gäller och sedan Inställningar
- Tryck på Internetköp, gör önskat val och Bekräfta
I nätbanken
- Logga in i nätbanken
- Gå till Ekonomi i menyn högst upp och sedan Kort
- Klicka på kortet du vill öppna och gå till rubriken Internetköp och klicka på Ändra. Gör önskat val och Bekräfta
- När försvinner en reservation från kontot?
En reservation kan ligga kvar på kontot upp till 7 bankdagar. Reservationen ersätts sedan av den riktiga transaktionen så fort den kommer in till Nordea. Om inget underlag inkommer släpps reservationen och pengarna blir åter tillgängliga på ditt konto.
- Om jag har ett extrakort kopplat till mitt konto, hur påverkas det om jag ändrar inställningarna eller spärrar mitt eget kort?
Inställningarna du gör för ditt eget kort påverkar inte inställningarna för extrakortet. Det gäller även om du spärrar ditt eget kort. Extrakortsinnehavaren kan själv ändra inställningarna på sitt kort för att exempelvis ändra användningsområde.