- Vad är IBAN-nummer?
IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer som används vid utlandsbetalningar.
Ett svenskt IBAN inleds alltid med bokstäverna SE och består totalt av 24 tecken.
Läs mer om IBAN här
- Var hittar jag mitt IBAN-nummer?
I appen
Tryck på det konto du önskar information om, välj sedan Detaljer.
I nätbanken
Klicka på det konto du vill ha information om och sedan Visa kontouppgifter.
Läs mer om IBAN och BIC här
- Hur lång tid tar en utlandsbetalning?
Normalbetalning:
Pengarna når mottagarens bank två bankdagar efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Det kan ta ännu en dag innan mottagaren kan använda pengarna. Det beror på handläggningen i den mottagande banken. Om mottagaren har ett konto inom Nordea är pengarna alltid tillgängliga dagen efter att vi har dragit pengarna från ditt konto.
Expressbetalning:
Pengarna når mottagarens bank normalt en bankdag efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Priset för en expressbetalning är för närvarande 300 kr.
- Hur mycket kostar det att göra en utlandsbetalning?
På sidan Utlandsbetalningar hittar du priser för utlandsbetalningar.
Tänk också på:
- Vid alternativet "Jag betalar endast egna avgifter" betalar du endast dina egna avgifter. Mottagaren står för eventuella avgifter som tillkommer i utlandet.
- Vid alternativet "Jag betalar alla avgifter", står du för alla avgifter, även betalningsmottagarens. Väljer du detta alternativ får du betala ett tilläggspris.
- Vad är BIC?
BIC (Business Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt. Det kallades tidigare Swift-adress.
Om mottagarbankens BIC är 11 tecken långt och slutar på XXX ska du bara skriva in de första 8 tecknen. Vid betalningar inom EU samt till Norge, Liechtenstein, Island, Schweiz, Monaco och San Marino är BIC inte obligatorisk. Då räcker det att ange mottagarens IBAN.
Nordea Sveriges BIC är NDEASESS. Läs mer om BIC här.
- Hur gör jag en utlandsbetalning?
För att göra en utlandsbetalning behöver du ansöka om tjänsten. Detta görs via Kundservice. I samtalet behöver du kunna legitimera dig och sedan signera aktiveringen av tjänsten med hjälp av Mobilt BankID. Vi behöver även uppdatera dina kunduppgifter hos oss.
När tjänsten är aktiverad genomför du din betalning via sidan UtlandsbetalningarÖppnas i nytt fönster.
I dokumentet Betalningsguide finns mer information och betalningsinstruktioner per land beskrivet.
BetalningsguideÖppnas i nytt fönster (innehåll på engelska)
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.
- Vilken kurs får jag när jag gör en utlandsbetalning?
När betalningen är utförd skickar vi dig en avi. Den innehåller uppgifter om
- sänt belopp
- eventuell växlingskurs
- pris
- den summa vi debiterat
- de uppgifter om mottagaren som vi vidarebefordrat.
Om du gör betalningen via appen eller nätbanken får du informationen direkt på skärmen när betalningen blivit utförd.
- När behöver jag fylla i bankkontorskod?
Vid betalningar till exempelvis Australien, Sydafrika och USA behöver du fylla i bankkontorskod till det kontor där kontot hålls. Många Kanadensiska banker kräver också bankkontorskod, men det är inte alltid obligatoriskt. Till vissa banker räcker kontonummer och BIC.
Skriv in mottagarbankens bankkontorskod som består av två inledande bokstäver och sedan siffror.
- Hur aktiverar jag tjänsten Utlandsbetalning?
För att ansöka om att aktivera tjänsten Utlandsbetalning är du välkommen att ringa Kundservice. När du ringer behöver du kunna legitimera dig och sedan signera aktiveringen med hjälp av Mobilt BankID. I samtalet kommer vi behöva uppdatera dina kunduppgifter hos oss.
Du kan enkelt ringa från vår app för att komma snabbare fram till Kundservice, tryck på Hjälp och Ring Kundservice. Där ser du även aktuell kötid.
Om du inte har möjlighet att använda appen går det också bra att ringa 0771-22 44 88, öppet vardagar 8-20 och helger 9-17.
- När ska jag fylla i betalkod?
Om betalningen överstiger 150 000 kronor, eller motsvarande värde i utländsk valuta, ska du fylla i fältet Betalkod som visar vad betalningen avser. Vi rapporterar alla betalningarna som överstiger 150 000 kronor till Skatteverket.
- Var hittar jag fler betalningsinstruktioner per land?
I dokumentet BetalningsguideÖppnas i nytt fönster (innehåll på engelska) finns betalningsinstruktioner per land beskrivna.