Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Frågor och svar utlandsbetalningar

Utlandsbetalningar

Vad är IBAN-nummer?

IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används vid utlandsbetalningar.

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?

Mobilbanken:Tryck på det konto du önskar information om. Välj sedan "Kontouppgifter".

Nya Internetbanken:Klicka på det konto du vill ha information om och sedan "Visa kontouppgifter"

Gamla Internetbanken: Klicka på det konto du vill ha uppgifter om och välj fliken "Kontoinformation".

Hur lång tid tar en utlandsbetalning?

Normalbetalning:

  • Pengarna når mottagarens bank två bankdagar efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Det kan ta ännu en dag innan mottagaren kan använda pengarna. Det beror på handläggningen i den mottagande banken. Om mottagaren har ett konto inom Nordea är pengarna alltid tillgängliga dagen efter att vi har dragit pengarna från ditt konto.

 

Expressbetalning:

  • Pengarna når mottagarens bank en bankdag efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Priset för en expressbetalning är för närvarande 300 kr.
Hur mycket kostar det att göra en utlandsbetalning?

Här finns priser för utlandsbetalningar.

Tänk också på bankkostnader:

  • Vid alternativet "Jag betalar endast mina kostnader", betalar du endast dina egna kostnader och mottagaren står för de eventuella kostnader som tillkommer i utlandet.
  • Vid alternativet "Jag betalar även mottagarens kostnader", står du för alla kostnader, även betalningsmottagarens. Väljer du detta alternativ får du betala ett tilläggspris.
Vad är BIC/SWIFT?

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). Om mottagarbankens BIC är 11 tecken långt och slutar på XXX ska du bara skriva in de första 8 tecknen. Vid betalningar inom EU samt till Norge, Liechtenstein, Island, Schweiz, Monaco och San Marino är BIC inte obligatorisk och det räcker att ange mottagarens IBAN.

Nordea Sveriges BIC är NDEASESS.

Hur gör jag en överföring till utlandet?

För att göra en utlandsbetalning behöver du aktivera tjänsten. Detta görs via Kundservice på telefon 0771-22 44 88. I samtalet behöver du kunna legitimera dig och sedan signera aktiveringen av tjänsten med hjälp av Mobilt BankID eller kort och kortläsare. Vi behöver även uppdatera dina kunduppgifter hos oss.

När du har aktiverat tjänsten Utlandsbetalningar loggar du in i nya nätbanken. Välj ”Betalningar” och sedan "Utlandsbetalningar".

Vilken kurs får jag när jag gör en utlandsbetalning?

När betalningen är utförd skickar vi dig en avi med uppgift om sänt belopp, eventuell växlingskurs, pris, den summa vi debiterat och de uppgifter om mottagaren som vi vidarebefordrat. Om du gör betalningen via Internetbanken får du informationen direkt på skärmen när betalningen blivit utförd.

När behöver bankkontorskod anges?

Vid betalningar till exempelvis Australien, Sydafrika och USA behöver du fylla i bankkontorskod till det kontor där kontot hålls. Många Kanadensiska banker kräver också bankkontorskod men det är inte obligatoriskt; till vissa banker räcker kontonummer och BIC. Skriv in mottagarbankens bankkontorskod som består av två inledande bokstäver och sedan siffror.

Hur aktiverar jag tjänsten Utlandsbetalning?

För att aktivera tjänsten Utlandsbetalning är du välkommen att ringa Kundservice 0771-22 44 88. När du ringer behöver du kunna legitimera dig och sedan signera aktiveringen med hjälp av Mobilt Bank ID eller kort och kortläsare. I samtalet kommer vi behöva uppdatera dina kunduppgifter hos oss.

När ska betalkod anges?

Om betalningen överstiger 150 000 SEK eller motvärdet i utländsk valuta ska du fylla i fältet Betalkod som visar vad betalningen avser. Vi rapporterar alla betalningarna som överstiger 150 000 SEK till Skatteverket.

Var hittar jag fler betalningsinstruktioner per land?

I dokumentet Landinformation (pdf, 243 KB)Öppnas i nytt fönster finns betalningsinstruktioner per land beskrivet.

Fick du inte svar på dina frågor?

Fråga Nova Öppnas i nytt fönster