Frågor och svar utlandsbetalningar

Utlandsbetalningar

Hur aktiverar jag tjänsten Utlandsbetalning?

För att aktivera tjänsten Utlandsbetalning är du välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Hur lång tid tar en utlandsbetalning?

EU-betalning:

  • En EU-betalning förmedlas i valutorna EUR eller SEK.
  • Den görs mellan två konton inom SEPA och betalningsuppdraget kan lämnas till banken via vilken som helst av de kanaler vi tillhandahåller.
  • Mottagarens konto ska anges som ett IBAN (=International Bank Account Number).
  • Kunden behöver inte begära en EU-betalning, utan om villkoren är korrekta utförs den som en sådan.
  • Avsändaren betalar sina kostnader och mottagaren sina kostnader (SHA).
  • Reglerna gäller både ankommande och avgående betalningar.
  • Priset är detsamma som för motsvarande inrikes betalning.
  • Normal valutering, mottagande bank får valutadag en eller två bankdagar* efter avsändandet.
  • *) I enlighet med betaltjänstelagen (PSD) är genomförandetiden en dag för betalningstransaktioner i EUR till konto i bank inom EU/EES. Detta gäller även om transaktionen föregås av växling till EUR, (i Sverige från SEK).
  • Om betalningen inte uppfyller något av kraven ovan så blir priset som för en Normalbetalning.

 

Normalbetalning:

  • Pengarna når mottagarens bank två bankdagar efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Det kan ta ännu en dag innan mottagaren kan använda pengarna. Det beror på handläggningen i den mottagande banken. Om mottagaren har ett konto inom Nordea är pengarna alltid tillgängliga dagen efter att vi har dragit pengarna från ditt konto.

 

Expressbetalning:

  • Pengarna når mottagarens bank en bankdag efter att vi har dragit pengarna från ditt konto. Priset för en expressbetalning är för närvarande 300 kr.
Hur mycket kostar det att göra en utlandsbetalning?

Här finns priser för utlandsbetalningar.

Tänk också på bankkostnader:

  • Vid alternativet "Jag betalar endast mina kostnader", betalar du endast dina egna kostnader och mottagaren står för de eventuella kostnader som tillkommer i utlandet.
  • Vid alternativet "Jag betalar även mottagarens kostnader", står du för alla kostnader, även betalningsmottagarens. Väljer du detta alternativ får du betala ett tilläggspris.
Jag vill föra över pengar till utlandet. Hur gör jag?

Du behöver göra en utlandsbetalning. Du gör den enklast i Internetbanken. Logga in med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du ”Betala och överföra” och sedan ”Utlandsbetalning”.

När behöver bankkontorskod anges?

Vid betalningar till Australien, Sydafrika och USA behöver du fylla i bankkontorskod till det kontor där kontot hålls. Många Kanadensiska banker kräver också bankkontorskod men det är inte obligatoriskt; till vissa banker räcker kontonummer och BIC. Skriv in mottagarbankens bankkontorskod som består av två inledande bokstäver och sedan siffror.

När ska betalningskod anges?

Om betalningen överstiger 150 000 SEK eller motvärdet i utländsk valuta ska du fylla i betalningskoden. Vi rapporterar alla betalningarna som överstiger 150 000 SEK till Skatteverket.

Vad är BIC/SWIFT?

BIC (Bank Identifier Code) är en internationell standard för att identifiera en bank på ett unikt och säkert sätt (kallades tidigare Swift-adress). Om mottagarbankens BIC är 11 tecken långt och slutar på XXX ska du bara skriva in de första 8 tecknen. Vid betalningar inom EU samt till Norge, Liechtenstein, Island, Schweiz, Monaco och San Marino är BIC inte obligatorisk och det räcker att ange mottagarens IBAN.

Nordea Sveriges BIC är NDEASESS.

Vad är IBAN-nummer?

IBAN (International Bank Account Number) är en internationell standard för att ange ett kontonummer och används vid utlandsbetalningar.

Var hittar jag fler betalningsinstruktioner och förklaringar till ifyllnadsfälten?

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. Välj ”Betala och överföra” och sedan ”Utlandsbetalning”. Klicka sedan på frågetecknet uppe till höger på sidan.

Var hittar jag mitt IBAN-nummer?

Logga in på Internetbanken med e-kod eller Mobilt BankID. I menyn väljer du "Konton". Klicka sedan på det konto du vill ha uppgifterna för och välj fliken "Kontoinformation".

Du är också välkommen att ringa Kundcenter 0771-22 44 88, dygnet runt. Tänk på att ha din personliga kod eller Mobilt BankID tillgängligt när du ringer oss.

Vilken kurs får jag när jag gör en utlandsbetalning?

Valutakursen kan ändras flera gånger per dag. Den slutliga kursen sätts först när utlandsbetalningen skickas till den mottagande banken.