Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Förändrad inloggning till Internetbanken Privat

Vi har uppdaterat inloggningssidan och flödet för att logga in och signera i gamla Internetbanken. Du behöver Mobilt BankID, e-kod (kort och kortläsare) eller QR-läsare för att logga in. Här kan du läsa om förändringarna.

Förändrad inloggningssida och inloggningsflöde

Som ett led i vårt arbete med att utveckla våra säkerhetslösningar har vi uppdaterat flödet för att logga in och signera i Internetbanken Privat.

Inloggningssidan för Internetbanken Privat innehåller nu en inloggningsknapp som leder dig till en ny sida.

Inloggningsflöde sida1

Förenklad inloggning i Internetbanken borttaget

EU-direktiven för bankers lösningar för inloggning och identifiering har skärpts. Därför har vi tagit bort ”Förenklad inloggning” (inloggning med personlig kod) i Internetbanken Privat. 

Du behöver istället använda Mobilt BankID, e-kod (kort och kortläsare) eller QR-läsare för att logga in.

Du kan dock fortsätta att använda din personliga kod i Mobilbanken, Talsvar och i kontakt med Kundservice. Du använder även din personliga kod när du laddar ned ett Mobilt BankID via nordea.se.

När du klickat på "Till inloggning" ska du välja inloggningsmetod

Du kan välja Mobilt BankID, e-kod med kortläsare eller QR-läsare.
Så här ser det ut:

Inloggningsflöde sida2

Om du loggar in med Mobilt BankID

Öppna BankID-appen på din mobil eller surfplatta och skanna en QR-kod. Så här ser det ut: 

Inloggningsflöde sida3

Så här gör du när du använder Mobilt BankID

  1. Klicka på ikonen för QR-kod i BankID-appen. Nu öppnas kameran du ska skanna med.
  2. Rikta kameran mot QR-koden på inloggningssidan. Se till att du ser hela QR-koden i kameran.
  3. Skriv in din säkerhetskod.

Är ni fler användare av BankID-appen? Gör så här:

  1. Läs av QR-koden.   
  2. Klicka på namnet som visas.   
  3. Välj ditt namn i rullistan. 
  4. Skriv in din säkerhetskod.

Våra olika inloggningsmetoder

Mobilt BankID

Ett enkelt och säkert sätt att logga in i Internetbanken är genom att använda ett Mobilt BankID. 

Mobilt BankID är en digital ID-handling som lagras i en app i din mobil och du använder den för att legitimera dig och godkänna handlingar på internet. Utöver att använda ditt BankID för att logga in i Internetbanken kan du bland annat använda det för att deklarera elektroniskt, logga in hos Försäkringskassan, swisha och handla på nätet.

Skaffa ett Mobilt BankID genom att följa stegen på nordea.se/mobiltbankid.

e-kod (med kortläsare)

Du kan även logga in med en kortläsare som du använder tillsammans med ditt bank-/kreditkort eller inloggningskort från Nordea. Läs mer om inloggning med kortläsare

QR-läsare

QR-läsaren ska användas av dig som inte redan har en kortläsare och inte har möjlighet att använda Mobilt BankID. Läs mer om QR-läsaren.

Bankärenden via Talsvar

Om du inte vill använda Internetbanken, kan du istället ringa vår automatiska talsvarstjänst för att sköta vissa bankärenden. I Talsvar kan du fortsätta att använda din personliga kod som vanligt. Läs mer om Talsvar.