Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Förändrad inloggning till Internetbanken Privat

Under oktober 2020 förändras inloggningssidan och flödet för att logga in i Internetbanken. Du behöver då Mobilt BankID, e-kod (kort och kortläsare) eller QR-läsare för att logga in.

Förenklad inloggning i Internetbanken tas bort

EU-direktiven för bankers och andra betaltjänstsleverantörers lösningar för inloggning och identifiering har skärpts.

Som ett led i vårt arbete med att utveckla våra säkerhetslösningar kommer Förenklad inloggning (inloggning med personlig kod) i Internetbanken att försvinna under oktober 2020.

Du behöver istället använda Mobilt BankID, e-kod (kort och kortläsare) eller QR-läsare för att logga in.

Du kommer dock även i fortsättningen att kunna använda din personliga kod i Mobilbanken, Talsvar och i kontakt med Kundservice. 

Du använder även din personliga kod när du laddar ned ett Mobilt BankID via nordea.se.

Läs mer om Mobilt BankID, e-kod och QR-läsare nedan.

Förändrad inloggningssida och inloggningsflöde

Som ett led i vårt arbete med att utveckla våra säkerhetslösningar kommer inloggningsflödet till gamla Internetbanken förändras under oktober 2020. Det nya flödet används redan i vår nya nätbankÖppnas i nytt fönster.

Inloggningssidan för Internetbanken Privat kommer bara att innehålla en inloggningsknapp som leder dig till en ny sida där du kan välja mellan tre metoder för att logga in: 

  • Mobilt BankID 
    Flödet för att logga in och signera kommer att förändras och du läser av en QR-kod med din BankID-app. Om du har ditt BankID på samma surfplatta eller mobil som du loggar in från, visas ingen QR-kod utan du ombeds öppna BankID:t.
  • e-kod med kort och kortläsare
    Det mesta är sig likt, det är framförallt designen som ändras.
  • QR-läsare 
    Vår nya identifieringslösning ska användas av dig inte redan har en kortläsare eller inte har möjlighet att använda Mobilt BankID. Läs mer om QR-läsare.

Mobilt BankID

Ett enkelt och säkert sätt att logga in i Internetbanken är genom att använda ett Mobilt BankID. 

Mobilt BankID är en digital ID-handling som lagras i en app i din mobil och du använder den för att legitimera dig och godkänna handlingar på internet. Utöver att använda ditt BankID för att logga in i Internetbanken kan du bland annat använda det för att deklarera elektroniskt, logga in hos Försäkringskassan, swisha och handla på nätet.

Skaffa ett Mobilt BankID genom att följa stegen på nordea.se/mobiltbankid.

e-kod (med kortläsare)

Du kan även logga in med en kortläsare som du använder tillsammans med ditt bank-/kreditkort eller inloggningskort från Nordea. Läs mer om inloggning med kortläsare

QR-läsare

QR-läsaren ska användas av dig som inte redan har en kortläsare och inte har möjlighet att använda Mobilt BankID. Läs mer och beställ QR-läsaren.

Talsvar

Om du inte vill använda Internetbanken, kan du istället ringa vår automatiska talsvarstjänst för att sköta vissa bankärenden. I Talsvar kan du fortsätta att använda din personliga kod som vanligt. Läs mer om Talsvar.