Så minskar du risken för bedrägeri

Kan du hantera en situation när någon stressar dig att göra en överföring eller betalning på telefon? Här ger vi dig tips på vad du kan tänka på för att minska risken att bli utsatt för bedrägeri.

Just nu: Bedrägerier genom samtal och SMS

Bedragarna tar tyvärr aldrig semester och nu förekommer bedrägerier genom samtal och SMS. I båda fallen uppmanas mottagaren att använda sitt BankID eller kortläsare. Anledningarna kan skilja sig åt: det kan handla om en felaktig betalning, en säkerhetsrisk rörande ditt konto eller återbetalning. 

BankID, kort och kortläsare är dina nycklar till banken – använd dem inte på uppmaning av någon annan.

Tänk på det här när du skriver under en betalning

BankID är din dörröppnare till digitala banktjänster. Med det identifierar du dig och skriver under något. När man skriver under något ska man alltid läsa ”vad” man skriver under innan man signerar (skriver in sin kod). Utöver att du aldrig ska logga in och använda kortläsare eller mobilt BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig, så behöver du tänka på följande: 

  • Kontrollera alltid mot vilken tjänst du loggar in – står högst upp i din BankID app. 
  • Kontrollera även alltid noggrant i din BankID app vad du skriver under/signerar.

Vem tog kontakten? Är det du själv som tagit initiativet och du följer ovan steg är det säkert. Men, är det någon som ringer dig och säger åt dig att utföra något, då behöver du vara uppmärksam.

Om du misstänker bedrägeri – avsluta samtalet och ring Nordea Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster

Se våra filmer där vi visar och berättar mer på nordea.se/blimerdigital

Allmänna råd

  • Använd aldrig din kortläsare eller Mobilt BankID på uppmaning av någon annan oavsett orsak.
  • Logga aldrig in på Internet- eller Mobilbanken på uppmaning av någon annan.
  • Lär dig helst bankkoderna utantill och lämna aldrig ut kort eller några som helst uppgifter om ditt kort, exempelvis kortnummer, CVC/CVV- eller PIN-kod eller de svarskoder som genereras av din kortläsare.

Om du misstänker eller blivit utsatt för bedrägeri, ring Nordea Kundservice 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster så hjälper vi dig. Vi kan behöva spärra dina Mobila BankID och/eller kort på en gång. Du kan också logga in på InternetbankenÖppnas i nytt fönster för att spärra dina Mobila BankID.

Kom ihåg att Nordea aldrig kontaktar dig och ber dig använda kort och kortläsare eller Mobilt BankID via telefon, mejl eller sms-meddelanden eller ber dig lämna ut annan känslig information.

Fraud alert

Sometimes fraudsters contact bank customers and claim to be from the bank or an authority. For example, they can contact you by phone, text-messages or email and they are targeting your money. Never log in to the Internet or Mobile bank and never use a card reader or Mobile BankID at the request of someone who contacts you. Never hand out your card or details of your card to anyone else, such as PIN code, card number, CVC/CVV code, or the codes generated by your card reader. No matter how trustworthy the contact seems to be. Always contact us if you are unsure.

If you lost your credit card or phone with a BankID, call us at 08-402 57 10Öppnas i nytt fönster, open 24/7.

Så kan du bli lurad

Vishing, phising, smishing och ID-stöld. Det finns många olika typer av bedrägerier. Ligg steget före bedragarna genom att lära dig mer om hur de lurar dig.

Läs mer om olika bedrägerityper.

Internet, mobil och telefon

Om du upptäcker något som inte följer det normala mönstret i din Internet- eller mobilbank, avbryt omedelbart besöket och kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-22 44 88Öppnas i nytt fönster.

Om du tappat eller blivit bestulen på din mobil eller surfplatta behöver du avaktivera eventuella sms-aviseringar från banken. Det gör du via Internetbanken PrivatÖppnas i nytt fönster.

Om du blivit utsatt för bedrägeri

Prata om säkerhet på nätet med ditt barn

Berätta för barnet att banktjänsterna är personliga och att koderna aldrig ska lämnas ut till någon annan. Berätta också att det är brottsligt att låna ut sitt konto till någon annan.

Läs mer om unga och säkerhet på nätet

Hoppsan! Du måste godkänna cookies för marknadsföring om du vill visa den här typen av innehåll från Nordea

Rapportera bedrägeriförsök

Om du vill rapportera falsk e-post som utger sig för att komma ifrån Nordea och inte vill ha svar, vidarebefordra e-postmeddelandet till rapportera@nordea.comÖppnas i nytt fönster.

Obs! Skicka inte personlig information till oss via e-post. Var också noga med att slänga det misstänkta meddelandet utan att klicka på länkar eller bifogade filer.