Vad är ID-kapning?

ID-kapning – eller identitetsstöld – är när någon använder dina personuppgifter för att begå olika typer av brott. Bedragarna kan till exempel stjäla din identitet för att kunna beställa varor eller tjänster på nätet, öppna bankkonton, skaffa kreditkort eller ta lån i ditt namn.

Hur går ID-kapning till?

ID-kapning kan gå till på olika sätt, men grundtanken är att någon försöker få tag på dina personliga uppgifter utan din tillåtelse. Det kan till exempel ske genom att de stjäl papper med din information, som brev eller räkningar.

Bedragarna kan även försöka få dig att avslöja personlig information, eller använda ditt BankID, genom att utge sig för att vara någon annan i ett telefonsamtal eller via mejl. De kan också använda tekniker för att få tag på kortuppgifter när du betalar online.

Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan

Bedrägerier via sms eller telefon – smishing och vishing – har ofta som mål att kapa någons identitet, genom att lura offret att godkänna eller signera saker med BankID. På så sätt kan ett nytt BankID ges ut till en bedragare, som de kan använda för att agera precis som den som blivit kapad.

Se upp för varningssignalerna

Det är viktigt att vara försiktig med dina personliga uppgifter, och att vara uppmärksam på ovanliga eller misstänkta situationer. Det kan till exempel vara transaktioner på ditt konto du inte känner igen, eller om du plötsligt inte får din vanliga post.

Om din kreditvärdighet plötsligt försämras utan att du har gjort något som skulle orsaka det, kan det också vara en indikation på att någon använder din identitet.

Vilka är konsekvenserna av att få sin identitet stulen?

Om någon lyckas stjäla din identitet kan det leda till allvarliga problem. Förutom ekonomiska förluster, som att de tar pengar från ditt konto eller tar lån i ditt namn, kan det också påverka din kreditvärdighet. Det innebär att din förmåga att få lån eller köpa på avbetalning kan bli påverkad under lång tid.

Att återställa din identitet och rykte kan vara krångligt och tidskrävande. Det kan också påverka ditt förtroende för digitala tjänster och butiker online.

Hur kan jag skydda mig mot ID-kapning?

Här är några tips för att skydda dig från att få din identitet stulen:

  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan.
  • Använd starka lösenord och dela dem inte med någon. Använd olika lösenord för olika konton, så att inte alla dina konton påverkas om ett lösenord hamnar i fel händer.
  • Var försiktig med att dela personlig information över telefon, mejl eller sociala medier, särskilt om du inte är säker på vem du pratar med.
  • Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag och transaktioner. Då kan du snabbt upptäcka eventuell misstänksam aktivitet.
  • Installera aldrig ett fjärrstyrningsprogram, som till exempel Anydesk eller Teamviewer, som gör att någon annan kan kontrollera din dator eller mobil.
  • Klicka aldrig på länkar eller ring upp nummer som skickas i sms, där det står att något akut har hänt som du måste åtgärda.
  • Använd tjänster som gör att du får ett meddelande i mobilen eller via mejl när någon gör en kreditupplysning på dig. Då kan du kontakta kreditbolaget direkt om något inte stämmer.

Har du blivit utsatt för ID-kapning?

Om du har blivit utsatt för ID-kapning – eller någon annan form av bedrägeri – ska du alltid anmäla det både till oss och till polisen.