Chatta med oss Öppnas i nytt fönster

Rekommendationer för att skydda mot bedrägerier

Genom att följa våra rekommendationer skyddar du dig mot bedrägerier.

Rekommendationer för dator, surfplatta och mobil

  • Installera en brandvägg och ett antivirusprogram
  • Uppdatera regelbundet operativsystem, webbläsare med tillhörande plug-in-program som exempelvis Adobe Flash, Adobe Reader, samt dina appar så att du har de senaste säkerhetsuppdateringarna. Uppdateringarna ger ökad säkerhet och innehåller nya funktioner och andra förbättringar.
  • Skydda din dator, surfplatta och mobil med ett lösenord så att det är svårare för andra att använda den och få åtkomst till känslig information om du skulle tappa den eller bli bestulen.
  • Om du har en router bör du byta ut det fabriksinställda lösenordet till ett eget som är svårt att gissa sig till.
  • Anslut bara till trådlösa nätverk som du litar på. Det finns exempel på falska anslutningspunkter som används för att samla in information från dig.
  • Öppna eller svara aldrig på e-post som du känner dig tveksam till, även om det ser ut att komma från en känd avsändare. Var uppmärksam om e-postmeddelandet innehåller en länk eller en bilaga, och tänk efter innan du klickar på den.

Fler rekommendationer för surfplatta och mobil

  • Var försiktig när du installerar appar. Oavsett vilken sorts mobiltelefon du har bör du bara installera appar från källor som du litar på. Öppna inte upp telefonen för användning av icke godkänd programvara (jailbreak eller rooting). En sådan modifiering innebär ökade säkerhetsrisker.
  • Att hitta mobilen igen om den är borta. Installera en spårningsapp som kan användas från en annan enhet för att hitta din mobil om du har förlagt den eller om den blivit stulen. Flera spårningsappar tillåter dig att ta bort innehåll eller blockera åtkomsten om mobilen är borta eller stulen.
  • Se till att ha mobilens IMEI-nummer* nedskrivet så att du vid behov kan spärra den. IMEI står för International Mobile Equipment Identity – ett nummer som är unikt för just din telefon. Du hittar det vanligtvis i telefonens batterifack, och på vissa telefoner kan du slå *#06# så visas numret på telefonens display eller skärm.

Rekommendationer för koder

  • Håll dina personliga uppgifter hemliga. Lämna aldrig ut din personliga kod, startkod, säkerhetskod till BankID, svarskoder från kortläsaren eller PIN-kod till ditt kort till vänner, familj, kollegor, företag eller andra personer som säger sig behöva dem. Och lämna aldrig ut dem i e-post, sociala medier, telefon eller sms. Din bank och andra seriösa företag ber dig aldrig lämna ut personliga uppgifter.
  • Var alltid observant och reagera om du upptäcker sidor på Internet du inte känner igen. Ange då aldrig känsliga uppgifter som till exempel koder skapade i din kortläsare.
  • Förvara alltid kort och PIN-kod separat.
  • Skydda din PIN-kod med din lediga hand när du använder ditt kort på offentliga platser som stormarknader och uttagsautomater.
  • I utländska uttagsautomater är ofta sifferpanelen vänd på annat håll än här hemma. Se upp så att du inte av misstag slår in fel kod! Har du slagit in fel kod två gånger och du är osäker på din kod, kontakta kundservice.
  • Var vaksam på personer som gärna vill hjälpa till eller ge goda råd när du ska ta ut pengar i en uttagsautomat.

Rekommendationer för kortköp på internet

Var uppmärksam när du handlar på Internet:

  • Leta efter ett hänglås eller en nyckel i webbläsarens adressfält. Det indikerar att du besöker en säker internetsida. Det innebär att informationen du lämnar på sidan krypteras.
  • Kontrollera att det finns kontaktuppgifter för att reklamera ett köp som telefonnummer till kundtjänst, e-postadress och företagsadress. Behåll alltid en utskrift/kopia av beställningen.
  • Kortnummer samt giltighetstid uppges alltid i den ordning det står på kortet vid köp.
  • Uppge aldrig dina kortuppgifter om du inte ska köpa något och skicka aldrig dina kortuppgifter via e-post.
  • Det är ok att skicka kortnummer om du är inloggad i en säker miljö där informationen krypteras.
  • För att handla säkert på internet, ta del av tipsen på Konsumentverkets hemsidaÖppnas i nytt fönster.

Öppna ditt kort vid internetköp

Kom ihåg att alltid öppna ditt kort för "alla internetköp" i tjänsten "Öppna och stänga kort". Kortet är öppet i 60 minuter och stängs sedan automatiskt. Denna rutin har vi för att skydda dig som kund mot kortbedrägerier på internet.

Öppna kort för privatpersoner

Öppna kort för företagskunder

Bedrägerityper

Det finns många olika bedrägerityper. Ligg steget före bedragaren genom att lära dig mer om de olika varianterna.

Läs mer om olika bedrägerityper

Mer om Säkerhet

Mer om hur du skyddar dig mot bedrägerier.

Tillbaka till sidan Säkerhet