Det här händer med dödsboets räkningar
Vi erbjuder två alternativ för att betala dödsboets räkningar, antigen via vår digitala betaltjänst eller via kuvert.
Du måste vara helt säker på att tillgångarna i dödsboet räcker för att betala begravning, bouppteckning och eventuella banklån innan du betalar några andra räkningar. Genom att skicka in en räkning för betalning tar du också på dig ett ansvar mot banken för eventuella krav om pengarna inte räcker.
Dödsboet kan få hjälp av oss att betala begravningskostnader och löpande räkningar (t ex hyra, el, telefon) förutsatt att det finns pengar på konto utan bankbok, samt att
- det är en kostnad som vi bedömer kan betalas för dödsboets räkning
- räkningen är utställd på den avlidne eller på dödsboet
- räkningen avser kostnader som det enligt vår bedömning rimligtvis inte råder någon tvekan om att de bör betalas
- det inte avser utlägg eller egna räkningar som dödsbodelägare, make/maka eller någon annan haft.
Vi gör en egen bedömning av om vi anser att villkoren är uppfyllda.
Betala genom vår digitala betaltjänst för dödsbon
Med vår digitala betaltjänst för dödsbon kan du digitalt skicka in dödsboets räkningar till oss för betalning. Om du vill att räkningen ska betalas från ett specifikt konto i dödsboets engagemang skriver du det på räkningen. Om inte betalas räkningen från ett transaktionskonto med tillräckliga medel.
Så här gör du:
- Skanna eller fotografera räkningen och ladda upp den via vår elektroniska brevlåda Avtal och meddelanden.
- Logga in med Mobilt BankID och klicka på knappen ”Nytt meddelande”, välj sedan rubriken "Dödsbo – betalningar".
- Skriv i ditt eget namn och personnummer i meddelandefältet. Om du som skickar betalningen företräder dödsboet som förvaltare eller juridisk firma, ange det på räkningen tillsammans med namnet på firman du arbetar på. Inga andra meddelanden kan lämnas i meddelandefältet.
- Bifoga räkningarna genom att trycka på knappen ”Lägg till bilaga”. Du kan som mest skicka tre räkningar åt gången. Observera att räkningarna endast ska skickas in en gång.
Vi hanterar uppdraget inom 3 bankdagar. Om du är osäker på om räkningarna har kommit fram, vänligen kontakta vår Kundservice på 0771-22 44 88 innan du eventuellt skickar in räkningarna på nytt.
När betalningen är utförd får du ett kvitto i din elektroniska brevlåda i Avtal och meddelanden.
Betala dödsboets räkningar via kuvert
Om du inte har möjlighet att skicka in räkningarna digitalt, kan du istället använda vår traditionella betaltjänst för dödsbo där du skickar in räkningarna via kuvert. När betalningen är utförd får du ett kvitto på uppdraget via post.
Läs mer om tjänsten i broschyren Betaltjänst för dödsbo (pdf, 112 KB)Öppnas i nytt fönster. Du kan också beställa den genom att ringa våra experter på 020-31 45 50.
Avsluta autogiro
Autogiro och stående överföringar avslutas inte automatiskt i samband med att någon avlider. De fortsätter tills de återkallas av någon av dödsbodelägarna. Autogiro avslutar du enklast genom att kontakta betalningsmottagaren. Glöm inte att också säga upp underliggande avtal när du avslutar autogiro eller överföring.
Redan inlagda betalningar i Internetbanken
Räkningar och betalningar som sedan tidigare redan är inlagda kommer att utföras om pengar finns på den avlidnes konto. För att stoppa sådana betalningar måste dödsbodelägaren kontakta Kundservice 0771-22 44 88.
Utbetalningskort
Utbetalningskort i den avlidnes namn eller till dödsboet kan avgiftsfritt skickas med "Betaltjänst för dödsbo" för insättning på dödsboets konto. Skriv ”för insättning på konto” på framsidan av utbetalningskortet, följt av dödsboets kontonummer i Nordea.
Utbetalningskort kan även lösas in på ett Nordeakontor för insättning på dödsboets konto. Utbetalningskort kan inte skickas in via den digitala betalningstjänsten.
Är dödsboet inte kund hos Nordea måste du ta med bouppteckning, arvskifteshandlingar samt handlingar rörande konto och engagemang i original samt fullmakter för eventuella dödsbodelägare som inte kan närvara vid inlösen av PlusGirots utbetalningskort ställt till dödsbo.
Swedbanks utbetalningskort i den avlidnes namn eller till dödsboet löses in hos Swedbank/Sparbankerna.