Chatta med oss Öppnas i nytt fönster Kundservice

Vad händer vid dödsfall?

Mitt i sorgen efter ett dödsfall uppstår många praktiska frågor. Här får du veta vad du bör göra och vad som sker automatiskt, så att allt går så enkelt som möjligt i din kontakt med oss på Nordea.

Det här bör du göra först

För de allra flesta kan det vara svårt att veta vad man ska göra och i vilken ordning. En hjälp på vägen är att börja med det här:

Checklista vid dödsfall

När någon går bort finns det många praktiska frågor som de närstående behöver ta tag i. Ta hjälp av vår kompletta checklista för dödsbo så att du inte missar något viktigt.

Ladda ner checklista för dödsbo (pdf, 54 KB)Öppnas i nytt fönster

Det här sker automatiskt

Många av våra tjänster avslutas eller spärras automatiskt, så fort vi får veta att någon har avlidit. Då hjälper vi dig att

  • avsluta bankkort/inloggningskort
  • spärra betal- och kreditkort
  • spärra Internet- och telefontjänsten
  • spärra Kuvertgiro, vilket innebär att man inte längre kan betala räkningar genom att skicka in dem till banken som man tidigare gjort
  • ta bort dispositionsrätt för god man och förvaltare
  • spärra e-legitimation
  • avsluta e-faktura (istället skickas pappersfaktura till dödsboets adress)
  • göra en anmälan av eventuellt låneskydd
  • skicka kapital- och räntebesked för den avlidne — behövs som underlag till bouppteckningen.
Behörigheter och fullmakter

Kontrollera behörigheter och fullmakter

Du som ska ta hand om den avlidnes ekonomi under den första tiden behöver alltid kunna visa ett dödsfallsintyg när du kontaktar oss. När bouppteckningen är klar och inregistrerad ska du kunna visa upp den i original.

En fullmakt gäller även efter fullmaktsgivarens död om inget annat anges i fullmakten. Det kan vara bra att kontrollera om och vilka fullmakter som fortsätter att gälla. En gällande fullmakt kan återkallas av vilken dödsbodelägare som helst. 

Nya fullmakter kan även komma att behövas från övriga dödsbodelägare framöver, framförallt vid arvskifte. Även i de fall förändringar ska göras inom dödsboet då bouppteckningen är inregistrerad.

Har du frågor kring behörigheter och fullmakter, ring våra experter på 020-31 45 50.

Dödsboets räkningar
Lån och krediter
Bankfack
Avslut av engagemang

Behöver du hjälp av en jurist?

Som kund hos oss kan du få hjälp genom någon av våra samarbetspartners med att till exempel upprätta en bouppteckning eller få råd kring hur du ska tänka om du har förlorat en anhörig.

Läs mer om juridisk rådgivning hos våra samarbetspartners.