Det finns vissa åtgärder du själv kan ta. För att göra hanteringen av dina sociala mediekonton så enkel som möjligt för dina efterlevande, om du skulle avlida.
Sätt dig in i villkoren
Vissa sociala medier, exempelvis Facebook, har funktioner där man kan förbereda sig, bland annat genom att fylla i en efterlevande kontaktperson. Det innebär att du ger en utvald person begränsad tillgång till ditt konto.
Denna person kan till exempel avsluta kontot eller göra om det till en minnessida, beroende på hur du vill göra. Om du har konton kopplade till Google, exempelvis Youtube, kan du också förbereda dig via funktionen ”Hantering av inaktiva konton”.
Rätten till bilderna varierar mellan sociala medier
– Vad gäller bilder på sociala medier, kan användaren i vissa fall ha kvar upphovsrätten till bilderna. Detta är en tillgång som kan gå i arv – kolla vad som står i användarvillkoren för varje social medieplattform, tipsar Caroline.
Ta reda på vad som händer med eventuella intäkter
För dig som har sociala medier som en del av din försörjning. Till exempel som influencer med annonsintäkter, är det bra att ta reda på vad som händer om olyckan är framme.
Vem får ta del av eventuella framtida intäkter? Här kan det vara klokt att skriva ett eget testamente. Först bör du dock ta reda på vad som gäller enligt de allmänna villkoren för varje socialt mediekonto.
Lista dina konton i ett ”digitalt testamente”
Du kan också skriva ett så kallat ”digitalt testamente”. Det innebär att du gör en förteckning över dina sociala mediekonton. Du ger också tydliga instruktioner för vad som ska hända med kontona vid din bortgång. Vi kan ofta ha fler konton än vi först tänker på. Var därför noga med att löpande uppdatera det "digitala testamentet", annars riskerar det att tappa sitt syfte.
– Mitt förslag är att du förvarar ditt ”digitala testamente” tillsammans med ditt testamente i ett slutet kuvert på ett säkert ställe. Då är det lätt att hitta och dina anhöriga kan agera som du vill, avslutar Caroline.