Aktuell information om corona och din privatekonomi

Här samlar vi aktuell information om hur du kan tänka kring din privatekonomi i coronatider. Scrolla ner för att ta del av de senaste inläggen från våra experter.

Nytt förslag på amorteringsfrihet från Finansinspektionen (FI)

FI föreslår att banker ska få möjlighet att ge alla nya och befintliga bolånetagare ett undantag från amorteringskrav med hänvisning till spridningen av coronaviruset och dess effekter på svensk ekonomi. Undantaget ska gälla till och med juni 2021. FI siktar på att förslaget ska börja gälla 14 april i år. 

Läs mer om FIs förslag härÖppnas i nytt fönster

Vi kommer att utöka vårt erbjudande till och med juni 2021 i linje med FI:s förslag, givet att det börja gälla. Men det är än så länge ett förslag, och går därför ännu inte att ansöka om. Men du kan redan idag ansöka om 3 månaders eller 6 månaders amorteringsfrihet.

Vanligaste frågorna till Kundservice just nu

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som många kunder har just nu – om sparande, bolån och familjejuridik.

Läs svaren på vanliga frågor

Så kan du tänka kring ditt sparande

Oron för coronavirusets spridning och dess effekter har lett till stora rörelser på världens börser den senaste månaden.

Läs tips och kommentarer från våra experter

Så gäller din kompletterande reseförsäkring på kortet

Med avbeställningsskyddet du har genom ditt bankkort kan du avboka en resa om du själv eller en nära anhörig blir sjuk innan du ska resa.

Få svar på dina frågor om avbeställningsskyddet

Ta den digitala vägen till banken

  • Ta mötet på distans: Om du har ett inbokat möte med din rådgivare rekommenderar vi att vi tar det på distans istället för att du kommer in till kontoret. Allt du behöver är din telefon och din dator/surfplatta. Kontakta den rådgivare som du har bokat mötet med.
  • Gör det själv online: I Mobilbanken och på Internetbanken kan du enkelt sköta många av dina bankärenden på egen hand – stort som smått. Du kan köpa och sälja fonder och aktier, kolla din pinkod på kortet, se ditt saldo och betala räkningar.

Läs mer om Mobilbanken (appen)
Läs mer om Internetbanken 

Tillfälligt ändrade öppettider för Kundservice via telefon

Vi förstärker nu Kundservice de timmar när flest kunder söker oss och ändrar tillfälligt våra öppettider för Kundservice på telefon 0771-22 44 88  till 08.00-20.00, alla dagar. Du hittar svar på vanliga frågor på nordea.se/kundservice, och löser många ärenden i Mobil- eller Internetbanken. Kort kan spärras dygnet runt på 08-402 57 10.