Hela banken i din hand

För oss är det självklart att ge dig som kund tillgång till banken utifrån dina behov, på dina villkor. När och var du vill. Det har gjort att vi har utsetts till den ledande digitala banken i Sverige 2023.

Det här, och mycket mer, kan du göra i appen och nätbanken:

  • Hantera vardagsärenden och få en överblick över dina konton, kort, lån och sparande
  • Få koll på utgifter, göra budgetar och sätta sparmål för att få kontroll över din ekonomi
  • Få snabba svar på dina frågor och komma i kontakt med din rådgivare
  • Ansöka om och hantera allt som rör ditt lånelöfte och bolån
  • Köpa och sälja fonder, aktier och andra värdepapper samt hantera månadssparande

Ledande digitala banken 2023

Vi är stolta över att ha blivit rankad etta i Norden för vår digitala kundupplevelse*. Vår mobilapp har också utsetts till bästa bankapp för både företag och privatpersoner i Sverige**. Det här visar att det digitala har blivit en självklar del av hela vår verksamhet.

Våra utmärkelser/betyg baseras på:

  • *D-rating 2023
  • **Global Finance Awards 2023
  • Betyg och recensioner från användare på App Store och Google Play i september 2023 - ett snitt på 4,5

Testa vår app i en demoversion

Nyfiken på vår prisbelönta app? Testa den genom att ladda ner appen, gå till menyn och välj "Titta på demoversionen".

Ladda ner appen

Kom igång med våra digitala tjänster

För att kunna göra dina bankärenden digitalt behöver du ett Mobilt BankID. Då kan du logga in i nätbanken och ladda ner vår app och Swish-appen. Där kan du göra alla dina vardagsärenden som att kolla saldo, betala räkningar och skicka pengar.

Kolla in våra kom-igång-guider för digitala tjänster. Vill du lära dig mer, ta en titt på våra instruktionsfilmer där vi berättar om de vanligaste banktjänsterna och hur du gör. 

Appen

Med appen har du banken i fickan. Den finns för iPhone, iPad, Android och vi utvecklar den löpande.

Läs mer om appen

Nätbanken

Uträtta dina bankärenden via datorn. Betala räkningar, beställ produkter, se över ditt sparande och din pension.

Läs mer om nätbanken

Mobilt BankID

Ditt BankID sparas på din mobil eller surfplatta. Använd Mobilt BankID för att logga in i vår nätbank och mobilapp samt legitimera dig hos myndigheter och göra köp på internet.

Läs mer om Mobilt BankID

BankID på fil

Ditt BankID laddas ner till din dator. Passar dig som inte har en smartphone eller surfplatta. BankID på fil fungerar främst i den offentliga sektorn. Du kan inte använda BankID på fil för att logga in i våra tjänster.

Läs mer om BankID på fil

Swish

Skicka pengar till andra privatpersoner via mobilnumret.

Läs mer om Swish

Talsvar

Gör dina bankärenden snabbt och enkelt via vår automatiska talsvarstjänst.

Läs mer om Talsvar

Apple Pay

Betala i butik, appar eller på webben med din iPhone. Aktivera tjänsten i Nordeas app.

Mer om Apple Pay

Google Pay

Betala med mobilen med Google Pay. Aktivera tjänsten i vår app.

Mer om Google Pay

Samsung Pay

Betala med mobilen med Samsung Pay. Aktivera tjänsten i vår app.

Mer om Samsung Pay

Smartklockor och andra wearables

Betala med ringen, armbandet eller smartklockan – så kallade wearables. Ladda ner appen för att aktivera din wearable.

Mer om att betala med smartklockan och andra wearables

Lägg till andra banker

Samla alla dina banker i vår app och få en bättre överblick av hela din ekonomi.

Så lägger du till andra banker i appen

Koder
Kortläsare och QR-läsare
Lås upp PIN-koden

Personlig kod

Personlig kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda vid inloggning till appen, i talsvarstjänsten och för identifiering när du ringer till Kundservice. Personlig kod kan även användas för att skaffa Mobilt BankID via BankID självservice. Läs mer om hur du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID

Så här skaffar eller byter du en personlig kod 

  • I appen loggar du in och klickar sedan på ”Visa mer”, därefter väljer du ”Inställningar" och "Personlig kod".
  • I nätbanken loggar du in och klickar på "Välj personlig kod" under "Övriga tjänster", ett nytt fönster öppnas, där du kan välja en ny personlig kod.
  • För att välja eller byta personlig kod via talsvarstjänsten ringer du 0771-22 44 88, väljer 1 för Talsvar och sedan 58#. 

Om du saknar möjlighet att logga in är du välkommen att kontakta Kundservice på telefon 0771-22 44 88. Där hjälper vi dig att beställa en personlig kod som skickas hem till dig. Du kan också besöka ett bankkontor och få din personliga kod via SMS.

PIN-kod

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som hör till ditt bank- eller kreditkort. Koden anges i uttagsautomater och när du godkänner köp i kortterminaler i butiker. Koden används också för e-kod (kort och kortläsare) och för säkerhetslösningen Säkrare kortköp på internet tillsammans med kortläsaren. Du har en separat PIN-kod för varje kort.

Har du glömt din PIN-kod kan du se PIN-koden i appen eller nätbanken under Kort.

Spärrad PIN-kod i kortläsaren

Om du har spärrat din PIN-kod i kortläsaren genom för många felaktiga försök behöver du låsa upp PIN-koden för kortet. 

För bank- och kreditkort görs detta i samband med köp eller uttag med kortet. Chippet behöver användas och korrekt PIN-kod knappas in. 

För inloggningskort sker upplåsning genom en PUK-kod. 

PUK-kod

PUK-kod är en åttasiffrig kod som du fick tillsammans med ditt inloggningskort. Den används för att låsa upp kortet om det blivit spärrat för inloggning. 

Om du saknar din PUK-kod är du välkommen att kontakta Kundservice på 0771-22 44 88.

Kortläsare och QR-läsare

Kortlasare-NCR1-utan-kort-79x106Kortläsare för e-kod

Kortläsaren på bilden använder du tillsammans med ditt bank- eller kreditkort från Nordea till nätbanken och för att göra säkra kortköp på internet. Saknar du ett bank-/kreditkort får du ett speciellt Inloggningskort.

Med kortet, kortläsaren och din PIN-kod tar du fram tillfälliga koder för att logga in och signera uppdrag.

Kortläsaren har utgått ur sortimentet och går inte att beställa. Om du redan har en sedan tidigare kan du fortsätta använda kortläsaren som vanligt. 

QR-läsare

QR-läsareOm du inte har en kortläsare och inte har möjlighet att använda Mobilt BankID, kan du beställa QR-läsaren på bilden, vår nya säkerhetslösning. 

QR-läsaren använder du tillsammans med ditt bank-, kredit- eller inloggningskort från Nordea. Den har en kamera som används till att läsa av en QR-kod vid inloggning och signering i våra digitala tjänster samt även för att godkänna kortköp när du handlar på nätet. 

Läs mer och beställ en QR-läsare.

Lås upp PIN-kod för ditt vanliga bankkort

Om du knappar in fel PIN-kod tre gånger i rad vid inloggning eller signering med kortläsaren visas texten "KortPIN spärrad" i fönstret. PIN-koden är då spärrad för användning med kortläsaren. Du kan låsa upp spärren om du gör ett kortköp i en fysisk butik genom att sätta in kortet i terminalen och ange din PIN-kod eller genom att ta ut pengar i en automat.

Lås upp PIN-kod för ditt inloggningskort

Om du har ett inloggningskort kan du använda en PUK-kod för att låsa upp PIN-koden med kortläsaren och BankIDs säkerhetsprogram.

Det här behöver du för att låsa upp

Så här gör du för att låsa upp

  1. Anslut kortläsaren med sladden och stoppa i kortet.
  2. Öppna säkerhetsprogrammet:
    • I Windows - Öppna startmenyn längst ner till vänster på skärmen och leta upp BankID säkerhetsprogram.
    • I Mac OS X - Öppna Finder, gå till Program och klicka på BankID säkerhetsprogram.
  3. Klicka på ditt namn och sedan knappen "Hantera PIN".
  4. Mata in din åttasiffriga PUK-kod och klicka OK.

 Saknar du PUK-kod är du välkommen att ringa Kundservice på 0771-22 44 88 för att beställa en ny.